هندوستان در آینده نزدیک، ناجی کاهش فروش آیفون نخواهد بود

جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
از نظر اپل هندوستان نیز همچون چین از پتانسیل بالایی برای افزایش فروش آیفون برخوردار است، اما کارشناسان چنین عقیده‌ای ندارند.
تبلیغات

بامداد چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته پنجم آبان ماه، اپل گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۱۶ را منتشر کرد. این کمپانی برای اولین بار در ۱۵ سال اخیر خبر از کاهش درآمد سال مالی خود داد که بخش عمده‌ای از این کاهش درآمد به علت کاهش فروش آیفون‌های اپل است. اپل در دو فصل اخیر بصورت متوالی شاهد کاهش رشد فروش آیفون‌های خود بوده که زنگ خطر را برای کوپرتینویی‌ها به صدا درآورده است.

تیم کوک پس از انتشار گزارش مالی اپل اعلام کرد که کشور هندوستان از نظر کاپرتنیویی‌ها از پتانسیل خوبی برای افزایش فروش آیفون برخوردار است. هندوستان پس از چین دارای بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند است، از این‌رو اپل آینده‌ی خود را در این کشور جستجو می‌کند.

تیم کوک در این خصوص می‌گوید:

فروش آیفون‌های ما طی سال مالی ۲۰۱۶ در کشور هندوستان بیش از ۵۰ درصد در مقایسه با سال پیش از آن افزایش پیدا کرده است. ما معتقدیم که اپل در ابتدای راه رسیدن به موفقیت در بازار بزرگ و در حال رشد هندوستان قرار داریم.

اما کارشناسان معتقدند که نباید در انتظار اقبال و موفقیت اپل در کوتاه مدت باشیم.

هندوستان به همین زودی چین بعدی برای اپل نمی شود

اپل جزئیات داده‌های آماری را در رابطه با میزان فروش در هند ارائه نکرده است. اما براساس اطلاعات ارائه شده توسط موسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint، کاپرتینویی‌ها طی سال مالی ۲۰۱۶ قریب به ۲.۵ میلیون دستگاه آیفون در هند عرضه کرده‌اند که در مقایسه با آمار ۱.۶ میلیون دستگاهی سال مالی ۲۰۱۶ نشان از افزایش چشمگیر دارد. هرچند میزان رشد عرضه‌ی آیفون‌های اپل در هند شاهد رشدی ۵۵ درصدی است، اما به جرات می‌توان گفت که این میزان از عرضه در مقایسه با فروش کلی اپل همچون قطره‌ای در اقیانوس است. اپل در مجموع طی تابستان سال جاری بیش از ۴۵.۵ میلیون دستگاه آیفون به فروش رسانده است که از این‌رو میزان فروش سال مالی ۲۰۱۶ در هند کمتر از ۵.۵ درصد از مجموع فروش تابستان این کمپانی را شامل می شود.

همانطور که اشاره کردیم، اپل در سه فصل اخیر با کاهش رشد فروش گوشی‌های هوشمندش روبرو بوده و آمار ارائه شده نشان از این دارد که هندوستان نمی‌تواند اپل را از این وضعیت نجات دهد.

نیل شاه، تحلیل‌گر ارشد موسسه‌ی Counterpoint به این نکته اشاره می‌کند هندوستان با فروش میانگین سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند بازاری با پتانسل بالا است، اما نگاهی به میانگین گوشی‌های هوشمند به فروش رفته، وضعیت را روشن‌تر می‌کند. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که میانگین قیمت گوشی‌های هوشمند به فروش رفته تنها ۱۲۵ دلار است.

بازار هندوستان با فروش سالانه ۸ تا ۱۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند رده بالا هنوز به اندازه‌ای که باید به بلوغ نرسیده است. در مقایسه با میزان فروش گوشی‌های هوشمند رده بالا در بازار چین، آمار ثبت شده برای بازار هندوستان قطره‌ای از یک دریا است، بطوریکه اپل به تنهایی در چین سالیانه بیش از ۶۰ میلیون دستگاه آیفون به فروش می‌رساند.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که اخیرا فروش آیفون‌های اپل در چین رو به کاهش بوده و از این‌رو درآمد این کمپانی نیز روند نزولی به خود گرفته است. موفقیت در چین همواره برای کمپانی‌های غیرچینی چالش برانگیز بوده است.

نیل شاه  در این خصوص می‌گوید:

هر کمپانی می‌خواهد تا محصولات خود را در کشور‌های بیشتری راهی بازار کند. در صورتی که شما محصولاتی در رنج قیمت ۸۰ تا ۸۰۰ دلار داشته باشید، هندوستان بازار خوبی برای شما است، اما در مورد اپل که قیمت پرچمدار آن از ۶۰۰ دلار شروع می‌شود، هندوستان نمی‌تواند محل خوبی به نظر برسد.

بازار هندوستان در صورتی می‌تواند به سرچشمه‌ی موفقیت‌ها برای اپل تبدیل شود که این کمپانی سیاست‌های خود را براساس تقاضا در هند تغییر دهد.

به گفته‌ی نیل شاه، بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر گوشی‌های هوشمند در هندوستان تا سال ۲۰۱۸ وجود خواهند داشت که شماری از آن‌ها سومین یا چهارمین گوشی هوشمندشان را مورد استفاده قرار می‌دهند.

در صورتی که اپل اقدام به آماده کردن زیرساخت‌هایش کند، می‌تواند در سال‌های آینده از فرصت ایجاد شده به بهترین شکل ممکن، استفاده کند. نیل معتقد است که اپل نمی‌تواند با نادیده گرفتن شرایط و نیاز بازار به موفقیت در هند دست یابد. وی معتقد است در صورتی که اپل به شرایط بازار هندوستان بی توجهی کند، کاربرانی که پتانسیل بالایی برای خرید محصولات اپل دارند، به سمت گوگل و پلتفرم اندروید سوق یافته و پس از این موضوع بازگرداندن این افراد بسیار مشکل‌تر از پیش می‌شود.

انتظار می‌رود در سال‌های آینده بازار گوشی‌های هوشمند رشد کرده و به فروش سالانه بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند برسد. در صورتی که اپل بتواند در این کشور بیش از ۶۰ درصد بازار را مال خود کند، در این صورت فروش ۲۰ تا ۳۰ میلیون دستگاه آیفون در هند را باید دستاورد بزرگی خواند که بسیار بیشتر از فروش کنونی کمپانی است، حال آنکه بازهم آمار فروش نیمی از آیفون‌هایی است که در چین به فروش می‌رسد.

تیم کوک

نیل شاهد دست یافتن به چنین آماری را در گرو عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند با قیمت ارزان‌تر و مخصوص بازار هند می‌خواند. در صورتی که اپل محصولاتی را با قیمت پایین‌تر راهی بازار کند، می‌تواند درآمد خود را از طریق سرویس‌هایش جبران کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، محصولاتی از اپل است که در هندوستان به فروش می‌رسد. براساس اطلاعات ارائه شده بیش از ۴۵ درصد محصولات به فروش رفته در هندوستان آیفون ۵ اس یا مدل‌هایی قدیمی‌تر از این محصول هستند. شاه در این خصوص می‌گوید:

مردم در هندوستان به خرید آیفون علاقه دارند، اما کاربران در پی خرید آیفون‌های ارزان قیمت هستند. پتانسیل بازار در هندوستان بالا نیست.

تیم کوک پیش از این خود به این موضوع اشاره کرده که با وجود پتانسیل بالا در بازار هندوستان، هنوز راه درازی تا تبدیل شدن به یک بازار ایده‌آل برای خرید گوشی‌های هوشمند رده بالا نظیر چین در پیش دارد. کوک در این خصوص می‌گوید:

گوشی‌های هوشمندی که می‌تواند در هندوستان موفق شود شامل طیف رده پایین است. علت این ترجیح میان کاربران برگرفته از ظرفیت شبکه‌های مخابراتی و همچنین وضعیت اقتصادی مردم هندوستان است، از این‌رو پتانسیل بازار در هند چندان بالا نیست. اما من هندوستان را همچون وضعیت بازار چین طی ۷ تا ۱۰ سال گذشته می‌بینم و از این‌رو شانس بالایی را در بازار چین مشاهده می‌کنیم.

اپل پس از انتشار گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۱۶ خود برای اولین بار در ۱۵ سال اخیر از کاهش درآمد سالیانه‌ی خود خبر داد، از این رو بسیاری از سرمایه‌گذاران سوالاتی را در مورد راهکارهای افزایش درآمد در آینده برای کاپرتینویی‌ها مطرح کرده‌اند. اپل پتانسیل بالایی را در بازار چین می‌بیند و در پی ایجاد جای پایی برای خود در این بازار است.

تیم کوک در اظهارات اخیر خود که گویای نگرش اپل در قبال بازار هند است، می‌گوید:

با نگاهی به آینده ما مشاهده می‌کنیم که در هندوستان پیشرفت‌های هیجان انگیزی انجام می‌پذیرد. اپراتور Reliance Jio اولین شبکه‌ی مبتنی بر IP هندوستان را با استفاده از فناوری 4G در بیش از ۱۸٫۰۰۰ شهر و ۲۰۰٫۰۰۰ روستا پیاده کرده است. این کمپانی برای افرادی که گوشی هوشمند خود را از آیفون‌های اپل انتخاب کنند، یک سال سرویس رایگان ارائه می‌کنند. ما با این اپراتور همکاری می‌کنیم تا عملکرد خوب آیفون در شبکه‌ی مخابراتی این کمپانی به وضوح مشخص شود. در طول سال مالی اخیر میزان فروش آیفون‌های اپل در هند بیش از ۵۰ درصد رشد کرده و ما معتقدیم که این شد هنوز اول راه اپل برای حضور در بازار هند است.

تیم کوک همچنین با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت هند را جوانان زیر ۲۵ سال تشکیل می‌دهند، به پتانسیل بالای این کشور در مورد خرید گوشی‌های هوشمند اشاره کرده است. وی یکی از کلیدی‌ترین دلایل برای عدم همپا بودن هند از نظر بازار گوشی‌های هوشمند با سایر کشورها را زیرساخت قدیمی مخابراتی در هند عنوان کرده است. کوک اظهار امیدوار کرده تا با گسترش شبکه‌ی 4G در هندوستان، تغییرات در بازار گوشی‌های هوشمند هند ایجاد شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات