ای ام دی جزئیات پردازنده های گرافیکی مک بوک پرو 2016 را فاش کرد

شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مک‌بوک‌های جدید اپل دارای پردازنده‌های گرافیکی ساخت ای‌ام‌دی‌ هستند. ای‌ام‌دی اخیرا جزئیات این پردازنده‌های گرافیکی را اعلام کرده است.
تبلیغات

کمپانی اپل پنجشنبه شب طی مراسمی از سه نسخه‌ مک‌بوک‌های جدید خود رونمایی کرد. از جمله این نسخه‌ها می‌توان به مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی اشاره کرد که بسته به مدل انتخابی شما، از پردازنده‌‌های گرافیکی جدید ای‌ام‌دی‌ با نام رادئون پرو ۴۵۰ و ۴۵۵ بهره می‌برند. اگر تاکنون نام این پردازنده‌های گرافیکی را نشنیده‌اید به این دلیل است که این پردازنده‌ها بخشی از سری جدید رادئون پرو ۴۰۰ این کمپانی هستند که پنج شنبه شب پس از مراسم اپل رونمایی شدند!

سری رادئون پرو ۴۰۰ کمپانی ای‌ام‌دی، مبتنی بر فناوری ۱۴ نانومتری FinFET بوده و نازک‌ترین پردازنده‌های گرافیکی ساخت این کمپانی محسوب می‌شوند. FinFET در واقع پلتفرمی برای قرار دادن تعداد زیادی ترانزیستور باریک و نواری شکل در یک تراشه‌ی گرافیکی کوچک است. طبیعی است که با کاهش اندازه‌ی ترانزیستورها، تولیدکنندگان می‌توانند تعداد بیشتری از آن‌ها را در درون یک تراشه جای دهند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که فناوری ۱۴ نانومتری بهترین گزینه‌ی در دسترس است.

ای‌ام‌دی‌ همچنین عنوان کرده است که پردازنده‌های گرافیکی جدیدش مبتنی بر فرایندی به نام die-thinning است که موجب کاهش ضخامت هر ویفر از ۷۸۰ میکرون به حدود ۳۸۰ میکرون می‌شود. هر دوی این اعداد بسیار کوچک هستند. برای مثال ۳۸۰ میکرون تنها معادل با ضخامت ۴ برگه‌ی کاغذ است. این دو پردازنده‌ی گرافیکی جدید با توان زیر ۳۵ وات کار می‌کنند و بدین ترتیب مصرف انرژی بسیار کمی داشته و همواره در طول فرایند پردازش خنک باقی می‌مانند.

مکبوک پرو ۲۰۱۶

بیایید با هم نگاهی به مشخصات دقیق این سه پردازنده‌ی گرافیکی بیندازیم.

همچنین بهتر است به یاد داشته باشید که نسخه‌ی معماری پولاریس نوشته شده در جدول بالا،‌ در حال حاضر تنها در حد یک حدس و گمان است. نشانه‌های قدرتمندی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است با افزایش شماره‌ی پردازنده‌ی گرافیکی، عدد معماری آن پایین بیاید. مثلا رادئون RX 460 مبتنی بر پولاریس ۱۱ است، در حالی که مدل‌های RX 470 و 480 از پولاریس ۱۰ بهره می‌برند. RX460 از ۸۹۶ پردازشگر موازی بهره می‌برد، که نسبت به نسخه‌ی رادئون پرو با شماره‌ی مشابه رقمی پایین‌تر است. البته مدل RX460 قدرت پردازش بالاتری معادل با ۲.۲ ترا فلاپس دارد.

راجا کودوری، معاون و مهندس ارشد گروه تکنولوژی‌های رادئون کمپانی ای‌ام‌دی در این مورد می‌گوید:

از این که پردازنده‌های گرافیکی سری رادئون ۴۰۰ ما در مک‌بوک پروی ۱۵ اینچی امسال به کار رفته‌اند بسیار خرسندیم. این نوت‌بوک برای خلاقیت و نشان دادن عملکردی فوق‌العاده طراحی شده است. پردازنده‌های گرافیکی سری رادئون پرو ۴۰۰، با فناوری‌های خلاقانه‌ی خود، تبدیل به محصولاتی همه کاره شده‌اند و راه‌های جدیدی را پیش پای سازندگان و طراحان قرار می‌دهند تا صرف نظر از جایی که در آن هستند از هیچ، هنر خلق کنند.

ای‌ام‌دی به مناسبت عرضه‌ی این پردازنده‌های گرافیکی جدید، برنامه‌ای را نیز با نام ملاقات سازندگان تدارک دیده است. این برنامه برای گرد آوردن سازندگان در کنار هم به منظور به اشتراک‌گذاری کارهایشان با هم و همکاری با یکدیگر ساخته شده است. این برنامه بیانگر آن است که پردازنده‌های گرافیکی سری رادئون پرو ۴۰۰ می‌توانند فرایند خلاقیت را به خوبی تقویت کنند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای این برنامه، رادئون پرو رندر نام دارد. این ابزار یک موتور رندرینگ است که تا پیش از اتمام سال جاری به صورت متن‌باز عرضه خواهد شد.

نظر شما در مورد این پردازنده‌های گرافیکی جدید چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات