تراشه A10 Fusion‌ اپل از دو پردازنده Hurricane و Zephyr تشکیل شده است

شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
موسسه‌ی Gwennap با انتشار نتایج جدید بنچمارک Geekbench‌ توان بالای هسته‌های قدرتمند تراشه‌ی A10 Fusion را نشان داده است.
تبلیغات

موسسه‌‌‌ی تحلیلی و تحقیقاتی Gwennap که در زمینه‌ی بررسی تراشه‌های پردازشی فعالیت می‌کند، در جدیدترین اقدام خود به بررسی تراشه‌ی A10 Fusion‌ مورد استفاده در آیفون‌های جدید اپل پرداخته است. اپل همچون سال‌های پیش در میانه‌های شهریورماه اقدام به رونمایی از نسل جدید گوشی‌های هوشمند با نام آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس کرد.

براساس اطلاعات ارائه شده اپل در تراشه‌ی A10 خود از وجود دو پردازنده‌ی مجزا استفاده می‌کند که یکی برای مدیریت و انجام پردازش‌های سبک و دیگری برای انجام پردازش‌های سنگین در نظر گرفته شده است. این دو پردازنده شامل نمونه‌ی قدرتمند Hurricane و نمونه ضعیف‌تر Zephyr است.

نتایج بنچمارک Geekbench نشان از این دارد که تراشه‌ی جدید اپل در مقایسه با سایر تراشه‌ها نظیر اکسینوس ۸۸۹۰، اسنپدراگون ۸۲۰ و کرین ۹۵۵ در حالت تک هسته‌ای عملکرد بسیار بالاتری را ارائه می‌کند. تراشه‌های سامسونگ و هواوی در حالت چند هسته‌ای عملکرد بسیار بهتری را ارائه می‌کنند، حال آنکه اغلب اپلیکیشن‌ها از قدرت چند هسته استفاده نمی‌کنند و از این‌رو قدرت هسته‌های متعدد همیشه کارساز نیست.

همانطور که در تصویر اصلی مطلب نیز می‌توانید ببینید، تراشه‌‌ی A10 Fusion از دو پردازنده‌ی Hurricane و Zephyr تشکیل شده است.

گزارش‌ منتشر شده نشان از این دارد که اپل همچون تراشه‌های پیشینش آمار قابل قبولی را در مورد قدرت به ازای مساحت سطح تراشه ثبت نکرده است، حال آنکه عملکرد این تراشه به ازای هر کلاک پردازشی بهبود یافته است. Gwennap معتقد است که اپل به منظور بهبود وضعیت پردازشی تراشه‌ی خود، تغییراتی را در نحوه‌ی اجرای دستورات ایجاد کرده است.

Gwennap همچنین مدعی شده که پردازنده‌ی جدید اپل قادر است شماری از پردازنده‌های x86 اینتل را پشت سر می‌گذارد. براساس اطلاعات ارائه شده عملکرد پردازشی تراشه‌ی A10 Fusion اپل نزدیک به عملکرد تراشه‌ی سری Core از نسل ششم اسکای لیک اینتل است. طبیعتا تراشه‌هایی از اینتل که عملکرد مشابهی به A10 Fusion‌ دارند نمی‌توانند از نظر مصرف باتری با این تراشه برابری کنند.

Gwennap عرضه‌ی تراشه‌‌ی A10 Fusion را آغازی برای فعالیت گسترده‌تر اپل در حوزه‌ی تراشه‌های پردازشی خوانده، بطوریکه این تراشه را می‌توان در مک بوک ایر نیز استفاده کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات