اف بی آی احضاریه‌ محرمانه برای گوگل ارسال کرده است

سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
در آخرین گزارشی که گوگل از عملکرد خود ارائه داده است، این مطلب عنوان شده که اف‌بی‌آی در اوایل سال ۲۰۱۵ احضاریه‌ای مخفی برای گوگل ارسال کرده است.
تبلیغات

ارسال احضاریه به‌خودی‌خود جای تعجب ندارد، اما این مطلب که به همراه این احضاریه gag order وجود داشته کمی سؤال‌برانگیز است. این قانونی است که به مقامات قضایی و پلیس آمریکا اجازه می‌دهد اطلاعات مربوط به کاربران را از شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات IT بخواهند، بدون آن‌که شرکت‌ها اجازه داشته باشند به کاربرانشان اطلاع دهند. این قبیل درخواست‌ها اصطلاحاً gag order نامیده می‌شود. به همین دلیل گوگل اجازه نداشته و ندارد در مورد آن به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی کند.

احضاریه مخفی به‌عنوان مسئله امنیت ملی مطرح می‌شود و برای ارسال آن نیازی به موافقت دادگاه نیست. به‌جای آن بازپرسان فقط کافی است ثابت کنند اطلاعاتی که از گوگل می‌خواهند در پرونده‌ای «تأییدشده» درزمینه‌ی تروریسم و کارهای اطلاعاتی لازم است. این مطلب که چرا گوگل تازه این مطلب را عنوان کرده، به دلیل وجود لایحه آزادی آمریکا است. این لایحه نسخه اصلاح‌شده‌ای از لایحه میهن‌دوستی آمریکا محسوب می‌شود که طبق آن چنین احکامی در طی دوره‌هایی بررسی می‌شوند تا از لزوم وجود آن مطمئن شوند. بااین‌وجود گوگل هنوز محتوای نامه را افشا نکرده که احتمالاً قانون عدم اطلاع‌رسانی هنوز برای این پرونده منقضی نشده یا شاید هم گوگل در دادگاه پیگیر این پرونده است.

در اوایل این ماه، دو کمپانی به نام‌های ACLU و Open Whisper Systems که شرکت‌هایی مسئول رمزگذاری سرتاسر (End-to-end encryption) شرکتسیگنال هستند چنین نامه‌ای مربوط به امنیت ملی دریافت کرده‌اند که از آن‌ها خواسته‌شده اطلاعات ۲ کاربر سیگنال را به آن‌ها بدهند. در این پرونده اما این دو شرکت توانستند با رفتن به دادگاه gag order را ابطال کرده و این مورد را در بین افکار عمومی افشا کنند. باوجود این‌که دو مورد اخیر کمی تا قسمتی رسانه‌ای شده‌اند اما یکی از کارمندان شرکت سیگنال خیلی وقت پیش‌گفته بود که چنین نامه‌های بسیار زیاد است و در ادارات دادستانی آمریکا مخفی‌شده‌اند.

شما درباره چنین اقداماتی چه نظری دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات