مراکز تبادل داده به هفت عدد می‌رسد

سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مراکز تبادل داده ملی یا همان NiX‌ها در ایران به ۷ عدد می‌رسد و ۳ iXP جدید به زودی رونمایی خواهد شد.
تبلیغات

مراکز تبادل داده یا همان iXPها (internet eXchange Point) یکی از مهم‌ترین بخش‌های افزایش سرعت اینترنت و کاهش تأخیر در دریافت اطلاعات است. این مراکز در سطح ملی با نام NiX (مخفف National internet eXchange point) شناخته می‌شود.

از ۲۷ اردیبهشت تا آخر تیرماه ماه امسال، ۴ مرکز تبادل داده ملی در شهرهای تهران، شیراز، مشهد و تبریز راه‌اندازی شد تا پایه‌های راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات فراهم شود و کیفیت و سرعت خطوط اینترنت در شهرهای مختلف افزایش یافته و به عدالت در داده‌رسانی در شبکه نزدیک شویم.

مراکز تبادل داده ملی باعث می‌شوند که درخواست دریافت اطلاعات همه کاربران ایرانی به شبکه زیر ساخت در شهر تهران نیاید و به نزدیک‌ترین NiX مراجعه کرده و اطلاعات را از آن مرکز تبادل داده ملی به سمت کاربر ببرد. بدین‌ترتیب با کاهش مسیر انتقال داده در شبکه برای کاربران، تأخیر (Latancy یا زمان ping) کاهش یافته و سبب افزایش کیفیت اینترنت کاربران می‌شود.

حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی ۳ مرکز جدید تبادل داده و رسیدن مراکز داده‌ی کشور به ۷ عدد اطلاع داده است.

محمود واعظی در این رابطه گفت: «قصد داریم با توجه به اینکه قم قطب تولید محتوای دینی در کشور است، یک مرکز تبادل داده ملی (NiX) را روز چهارشنبه در این شهر راه‌اندازی کنیم.»

واعظی افزود: «در قدم‌های بعدی افزایش مراکز تبادل داده ملی، خوزستان و اصفهان نیز به NiX مجهز خواهند شد تا مراکز تبادل ملی کشور با افزایش این ۳ مرکز به ۴ مرکز قبلی، به ۷ مرکز تبادل داده ملی برسد.»

بدین ترتیب پس از تهران، شیراز، مشهد و تبریز، شهرهای قم، اهواز و اصفهان نیز به مرکز تبادل داده ملی مجهز می‌شوند. افزوده شدن این ۳ مرکز از بار ترافیکی ۴ مرکز دیگر خواهد کاست و کیفیت دریافت داده کاربران ایرانی را به سمت بهبودی خواهد برد.

افزایش iXPهای ملی یا همان NiXها می‌تواند زمینه‌ساز راه اندازی CDNهای (شبکه‌های تحویل محتوا) داخلی یا بین‌المللی شود. انتظار می‌رود با افتتاح شبکه‌های CDN بین‌المللی در ایران سرعت دسترسی کابران ایرانی و حتی کاربران خاورمیانه به داده‌های سایت‌ها و سرویس‌دهنده‌های جهانی بیش از قبل شود.

برای آشنایی با iXP‌ها، بهتر است ویدیویی که در زومیت تهیه شده‌است را مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات