مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) در راهکاران

شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفتگوی ویدیویی زومیت درباره ماژولِ مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) در ERP راهکاران که برای بهبود روند انجام فرایندها و فعالیت‌های درون سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تبلیغات

یکی از محصولاتی که همکاران سیستم در نمایشگاه اختصاصی باهم ۹۵ به نمایش در آورده بود، مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) بود. در این گزارش ویدیویی با BPM Tools که به عنوانی بخشی از ERP راهکاران در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، آشنا خواهید شد:

 مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) چیست؟

در دهه ۱۹۹۰، مفهومی با عنوان مهندسی مجدد کسب و کار BPR مطرح شده است. BPR، رویکردهای نوینی مثل طراحی مجدد و ایجاد فرایندهای اصلاح شده و استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار توانمندساز در اجرای فرایندها را به مدیریت فرایند اضافه کرد.

امروزه الگویی به‌عنوان «مدیریت فرآیندهای کسب‌و‌کار» یا BPM مطرح است که هم‌سو با رویکردهای قبلی بهبود فرایند است. BPM مطابق تعریف ارائه شده، شبیه BPR است با این تفاوت که بطور مستمر انجام می‌شود. BPR عموماً برای ایجاد تغییرات اساسی و ریشه‌ای در فرآیندهای فعلی سازمان بر اساس یک ضرورت (یا هدف) خاص به کار می‌رود. در حالی که BPM یک روش تکرار پذیر و مستمر در جهت بهبود تدریجی و تنظیم بهینه فرآیندها بر اساس اولویت نیازمندی‌های موجود است.

به طور خلاصه BPM عبارت است از: طراحی، اجرا، بهبود و کنترل فرایندهای کلیدی کسب‌و‌کار برای رسیدن به اهداف اصلی سازمان. این تکنیک از چهار فاز مدل‌سازی و طراحی، استقرار و اجرا، مدیریت و پایش و در نهایت بهبود و بهینه‌سازی فرایندها تشکیل شده است.

 ERP+BPM Tools چه ارزش‌افزوده ای دارد؟

امروزه با افزایش سطح بلوغ سازمان‌ها در استفاده از فناوری اطلاعات، از BPM و ابزارهای آن برای توانمندسازی سیستم‌های ERP استفاده می‌شود. به عبـارت دیگر با ترکیب ERP+BPM Tools شرکت‌های ارائه دهنده راه‌حل‌های سازمانی قادر خواهند بود کل فرآیندهای کسب و کار مشتریان را یکپارچه کرده و قابلیت سفارشی‌سازی یا متناسب‌سازی فرایندها را نیز فراهم کنند.

این رویکرد ترکیبی، نسبت به فرآیندهای سازمان منعطف بوده و  به عنوان مزیت رقابتی، در استقرار سیستم‌های ERP و موفقیت در پاسخ به راهکار صنعت ایفای نقش می‌کند.

با توجه به فازهای چرخه مدیریت کسب و کار می‌توان گفت برای اجرای فعالیت مدل‌سازی و طراحی، ابزارهای مدل‌ساز گرافیکی طراحی شده‌اند که امکان مدل‌سازی فرایندها را با زبان‌های مختلف مثل BPMN فراهم می‌کنند. برای اجرای فرایندها نیز علاوه بر ماژول‌های آماده، ابزارهای مختلفی مثل فرم‌ساز، موتور گردش‌کار، موتور قواعد کسب‌و‌کار و گزارش‌ساز ارائه می‌شود که کاملا با محیط ERP یکپارچه هستند. مدیریت و پایش فرایندها نیز با استفاده از امکان مانیتورینگ و قابلیت ردیابی آنها امکان‌پذیر است. پس از بازخورد اجرای فرایندها در سازمان، برای بهبود و بهینه‌سازی فرایندها در دوره‌های زمانی مختلف نیز می‌توان از قابلیت تعریف نسخه‌های جدید گردش ِکار که در ابزارهای مدیریت فرایند کسب و کار تعبیه شده است، استفاده کرد.

به این ترتیب شرکت‌ها و سازمان‌ها، می‌توانند با بهره‌گیری از تجارب سازمان‌های دیگر و متناسب‌سازی آنها برای شرایط موجود مجموعه خود، به شکل موثری به سمت بهبود تدریجی فرایندهایشان حرکت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره‌ی BPM Tools به وب سایت همکاران سیستم مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات