آموزش Codeigniter - جلسه چهاردهم: توابع رایج

شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در این جلسه از سری آموزشی Codeigniter شما را با توابع رایج و پر استفاده‌ی این فریم‌ورک آشنا می‌کنیم.
تبلیغات

فریم‌ورک Codeigniter شامل توابع داخلی بسیار خوبی است که در شرایط مختلف می‌توانند برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب مورد استفاده قرار بگیرند. البته توابعی که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت، مثل توابع ارائه شده در کتابخانه‌ها، هلپرها و ... نبوده و این یعنی به منظور استفاده از آن‌ها نیازی به اینیشیالایز کردن ندارند. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه باشید تا شما را با ساختار و روش استفاده از توابع داخلی و عمومی Codeigniter آشنا کنیم.

در جدول زیر هرتابع به صورت کامل توضیح داده شده است:

مثال

نرم‌افزار سرور مجازی Xampp را اجرا کرده و دو سرور آپاچی و مای‌اس‌کیو‌ال را در حالت فعال قرار دهید.

حالا یک پروژه‌ی جدید Codeigniter ایجاد و آن را مطابق با آموزش‌های جلسات اولیه نصب و پیکربندی کنید. ما این پروژه را در پوشه‌‌ای به اسم codei-funcs که در پوشه‌‌ی htdocs ساخته‌ایم نصب و پیکربندی کرده‌ایم.  

برای استفاده از توابع رایج در Codeigniter باید یک کنترلر ایجاد کنید. بدین منظور در مسیر application/controller یک فایل جدید به نام CommonFun_Controller.php ایجاد کرده و سپس کد زیر را در آن قرار دهید.

php class CommonFun_Controller extends CI_Controller { public function index() { set_status_header(200); echo is_php('5.3').""; var_dump(is_really_writable('./Form.php')); echo config_item('language').""; echo remove_invisible_characters('This is a ‌test','UTF8').""; $str = '< This > is \' a " test & string'; echo html_escape($str).""; echo "is_https():".var_dump(is_https()).""; echo "is_cli():".var_dump(is_cli()).""; var_dump(function_usable('test')).""; echo "get_mimes():".print_r(get_mimes()).""; } public function test() { echo "Test function"; } } ?>

در مثال بالا از توابعی که در ابتدای مطلب به طور کامل توضیح داده بودیم، استفاده کرده‌ایم. بدین ترتیب در متد ()index این تابع و با کد:

set_status_header(200);

عدد ۲۰۰ را به عنوان وضعیت هدر سرور تعیین کرده‌ایم. سپس با کد زیر:

echo is_php('5.3')."";

بررسی می‌کنیم که آیا نسخه‌ی پی‌اچ‌پی سرور ما ۵.۳ است یا خیر و خروجی تابع را چاپ کرده‌ایم. 

به همین ترتیب سایر توابع نوشته شده در کنترلر فوق را در این پروژه مورد استفاده قرار داده‌ایم.

حال قصد داریم تا مثل سایر مثال‌های این سری آموزشی، آدرس مخصوص به آن را با استفاده از فایل routes.php تعیین کنیم. بدین منظور این فایل که در مسیر application/config/routes.php قرار گرفته را باز کنید و سپس خط زیر را به پایین کدهای موجود در آن بیافزایید.

$route['commonfunctions'] = 'CommonFun_Controller';

کد بالا باعث می‌شود تا با فراخوانی آدرس commonfunctions در مسیر نصب فریم‌ورک، کنترلر CommonFun_Controller که در مرحله‌ی اول این مثال ایجاد کرده بودیم فراخوانی شود. حال اگر همه چیز را به درستی انجام داده باشید با باز کردن آدرس زیر در مرورگر رایانه‌ی خود می‌توانید نتیجه‌ی کار را مشاهده کنید.

http://127.0.0.1/codei-funcs/index.php/commonfunctions

اگر در مورد مباحث مطرح شده در این جلسه سوال یا پیشنهادی دارید از طریق بخش نظرات آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات