۶ دلیل برای انتخاب گوشی اندرویدی به جای آیفون

سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
تکنولوژیِ متن‌باز و تنوع محصولات اندروید، آن را به فراگیرترین سیستم‌عامل تلفن‌های هوشمند تبدیل کرده است. اگر به دنبال خرید گوشی هستید در ادامه مواردی را خواهید دید که اندروید در آن‌ها عملکرد بهتری نسبت به محصولات اپل دارد.
تبلیغات

گوشی‌های متنوع، قیمت‌های متنوع

oneplus 3

بحث اصلی در انتخاب بین iOS و اندروید، انتخاب بین یک اکوسیستم بسته و یک اکوسیستم باز است. اپل کلید آیفون را در دست دارد. آن‌ها شخصا تمام سخت‌افزار را می‌سازند و بر انتشار نرم‌افزارها نظارت می‌کنند. با وجود محدودیت‌ها این شرایط مزایای خاص خودش را نیز دارد. مانند آپدیت‌های منظم، پشتیبانی مناسب، استفاده‌ی بهینه از منابع و مسائلی از این دست.

اندروید اما زمینی نسبتا مناسب برای بازی همگان است. فضایی که در آن چندین و چند شرکت بر سر بازاری یکسان به رقابت می‌پردازند. با اینکه این رقابت برای شرکت‌ها سخت و پیچیده است؛ در نهایت به نفع مشتریان تمام می‌شود. کاربران اندروید می‌توانند در میان طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و قیمت‌ها گوشی مناسب خود را انتخاب کنند.

همچنین شما هرگز آیفونی را پیدا نمی‌کنید که ۵۰ دلار قیمت داشته باشد و به خوبی کار کند. همچنین نمی‌توانید یک آیفون پرچمدار را با امکانات کامل و قیمتی معادل ۴۰۰ دلار خریداری کنید. بعضی می‌گویند که اندروید گوشی افراد کم درآمد است. اما رساندن تکنولوژی به دست تمامی مردم فعالیت قابل تقدیری است.

دسترسی سریع‌تر به سخت‌افزار مدرن

Huawei P9

اپل به تازگی آیفون ۷ را عرضه کرده است که یک گوشی ضد‌آب است. سال آینده نیز به دنبال نمایشگر زیبای OLED برای آیفون ۸ خواهد رفت. در کنار این‌ها به تازگی فضای ذخیره‌سازی گوشی‌های خود را به شکل چشمگیری افزایش داده است. هرچند آیفون همچنان از حافظه‌های میکرو اس‌دی پشتیبانی نمی‌کنند. پس نمی‌شود حافظه را با یک هزینه‌ی جزئی افزایش داد.

گوشی‌های اندروید سال‌هاست که تمام این امکانات (و بیشتر از آن را) در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. شارژ بی‌سیم، باتری‌های قابل تعویض، پشتیبانی از دو سیم‌کارت (که استفاده از گوشی را برای سفرهای خارجی ساده‌تر می‌کند)، استفاده از دو دوربین و سایر امکانات از این دست همگی پیش از آیفون در بین گوشی‌های اندروید رایج بوده‌اند.

باید اشاره کرد که تمامی این امکانات معمولا بر روی یک گوشی قابل استفاده نیستند. اما اگر تنها یکی از آن‌ها زندگی شما را ساده‌تر می‌کند. به احتمال زیاد آن را پیش از آیفون بر روی گوشی‌های اندروید پیدا می‌کنید.

امکان شخصی‌سازی

android

اگر از مشاهده‌ی لیست اپ‌ها بر روی صفحه اصلی آیفون خسته شده‌اید اندروید به راحتی به شما اجازه‌ی نصب لانچر جدید را خواهد داد. همچنین به راحتی می‌توانید اپ‌های غیرضروری را از صفحه‌ی خانگی خود جابجا کنید و برای خاموش کردن تنظیماتی مانند «ردگیری موقعیت» نیازی به جستجوکردن ستینگِ گوشی نخواهید داشت. برای پیدا کردن نوتیفیکیشن‌های بیشتر نیز نیازی به عملیات پیچیده و لمس سه‌بعدی نیست. خلاصه اینکه اگر از امکانات اندروید راضی نیستید؛ می‌توانید آن را به راحتی تغییر دهید.

بزرگنمایی در تفاوت تعداد اپلیکیشن‌ها

honor

اکثر مردم تمام مدت به دنبال دانلود اپلیکیشن نیستند. شما معمولا اکثر اپ‌های مهم و ضروری را پس از چند روز بر روزی گوشی خود نصب می‌کنید. همچنین اکثر این اپ‌های مهم بر روی پلتفرم گسترده‌ای مانند اندروید به راحتی قابل دسترسی هستند. با اینکه ممکن است بعضی آپدیت‌ها را با تاخیر دریافت کنید یا طراحی بعضی اپ‌ها (مانند توییتر) به خوبی iOS نباشد. اما معمولا تفاوت‌ها بسیار جزئی هستند.

اگر به دنبال دریافت بازی‌های موبایل هستید؛ iOS انتخاب بهتری است چون یکسری از بازی‌ها را پیش از اندروید در دسترس مخاطبان قرار می‌دهد.

اپ‌های پیشفرض گوگل

gmail

اپل متخصص در سخت‌افزار است. هرچند گوگل، با وجود تمام رویاهایش، هنوز یک شرکت نرم‌افزاری به حساب می‌آید. این تفاوت به وضوح در امکانات از پیش بارگذاری شده بر روی اندروید و iOS مشخص است.

جی‌میل (و حتی اینباکس) بسیار قوی‌تر از Mail هستند. نقشه‌ی اپل، به تازگی در حال کم کردن فاصله‌ی خود با نقشه‌ی گوگل است. Now (و همچنین دستیار گوگل اسیستنت) کارکردی بهتر از سیری دارند. حتی کیبورد گوگل امکانات بهتری را ارائه می‌کند.

اپل می‌داند که بسیاری از کاربران iOS نرم‌افزارهای گوگل را روی آیفون خود استفاده می‌کنند. و به همین دلیل این شرکت امکان حذف نرم‌افزارهای پیشفرض را در iOS 10 فراهم کرده است. امکانات بهتر به صورت پیشفرض بر روی اندروید در دسترس است و به همین دلیل با تلفن‌همراه نیز هماهنگی بهتری خواهند داشت.

ورودی هدفون!

حذف ورودی هدفون از آیفون ۷ نشان می‌دهد که آیفون کمتر از سایر شرکت‌ها به استانداردهای باز روی خوش نشان می‌دهد. همانطور که اشاره کردیم، ایده‌ی کلی اپل غرق کردن شما در دنیای محصولات خودش است. اکسسوری‌های لایتنینگ فقط روی دستگاه‌های iOS کار می‌کنند. تمامی پیام‌های iMessage شما -در صورتی که گوشی متفاوتی بخرید- از بین خواهند رفت. همچنین متصل کردن سریع ایرپاد از طریق بولوتوث تنها روی دستگاه‌های اپل ممکن است.

این روش از کسب و کار به نظر هوشمندانه می‌رسد و امکانات اختصاصی اپل می‌توانند تجربه‌ی بسیار خوبی را برای مشتریان فراهم کنند. اما اگر زمانی بخواهید انتخاب خود را تغییر دهید، اندروید شما را به این دلیل مجازات نخواهد کرد. زمانی که گوشی‌های اندروید جک هدفون را از محصولات خود حذف کنند؛ احتمالا به استانداردی معتبرتر مانند USB-C نقل مکان خواهند کرد. استانداردی که بر روی تمام دستگاه‌ها (بجز محصولات اپل) در دسترس خواهد بود.

نتیجه‌گیری نهایی

 پس از گذشت چندین سال، ایده‌ی کلی بازار همچنان مشابه است: اندروید قیمت مناسب‌تری دارد، و آیفون مجموعه‌ای مناسب‌تر را ارائه می‌کند. نباید فراموش کرد که بجز کارکرد بهتر نرم‌افزار در iOS، اندروید هم‌اکنون در حال دست و پنجه نرم‌کردن با بحران امنیت است. همچنین آیفون ۷ از دیدگاه کارایی رقبای خود را پشت سر گذاشته است.

با تمام این‌ها، گوشی‌های پرچمدار اندروید فاصله‌ی خود را به شکل چشم‌گیری کم کرده‌اند؛ و سیستم‌عاملی که استفاده می‌کند -حداقل در قابلیت‌های کلیدی- از رقیب خود بهتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات