ساخت کوچکترین آینه در مقیاس نانو

جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دو پژوهشگر در فرانسه موفق به ساخت آینه‌هایی با اندازه‌ی نانو شده‌اند که در نوع خود کوچک‌ترین آینه‌ی نانو محسوب می‌شود.
تبلیغات

آینه‌های در مقیاس نانو در پدیده‌هایی هستند که در صورت موفقیت می‌توانند زمینه‌ی پیشرفت هر چه بیشتر محاسبات نوری را فراهم کنند.

پروفسور جولیان لورا (Julien Laurat) و تیمش در دانشگاه پیر و ماری کوری (Pierre and Marie Curie) درپاریس، توانسته‌اند کوچکترین آینه دنیا را با تنها ۲۰۰۰ اتم سزیم بسازند. نیل کورزو (Neil Corzo)، همکار جولیان در مقطع فوق دکترا در حال فعالیت بوده و نویسنده‌ی اصلی مقاله‌ی مربوط به این اختراع هم به شمار می‌رود. این مقاله چند روز پیش در ژورنال Physical Review Letters به انتشار رسید. بر پایه‌ی گفته‌ی کورزو، آینه‌ی نانوی ساخته شده می‌تواند به اندازه‌ی آینه‌های معمولی، که دارای میلیون‌ها اتم هستند، نور را منعکس کند و از این جهت ممکن است به پیشرفت‌های جدید در تکنولوژی محاسبات نوری کمک کند.

آینه‌ی فوق از یک فیبر نوری با قطر ۴۰۰ نانومتر استفاده می‌کند. اتم‌های سزیم روی این فیبر قرار داده می‌شوند. برای درک بهتر این مقیاس در نظر داشته باشید که قطر موی انسان در حدود ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نانومتر است. به خاطر ابعاد بسیار کوچک این آینه، زنجیرهای اتمی باید در فواصل نصف طول موج یک پرتو نور قرار گیرند؛ به این معنی که رنگ نور مورد استفاده در آینه نیز باید با دقت انتخاب شود.

بر پایه‌ی گزارشی که سایت Popular Mechanics منتشر کرده است، این تیم موفق شده‌اند تا با استفاده از این آینه، یک پرتو نور را به طور موقت به دام انداخته و نوعی دوقطبی نوری ایجاد کنند. دو قطبی ایجاد شده می‌تواند پالس‌های نور را ذخیره و بازیابی کند.

آقای کورزو در پایان مقاله‌اش عنوان کرده است که این نانوآینه نهایتا می‌تواند برای ساخت مدارهای فوتونی بر پایه‌ی نور به کار برده شود و به تبع آن سرعت محاسبات کامپیوتری را به میزانی زیادی افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات