شبکه‌ی ایرانسل از IPV4 به IPV6 مهاجرت کرد

شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
ایرانسل امروز در مراسمی که با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد از شش پروژه جدیدی که یکی از آن‌ها مهاجرت به IPV6 بود رونمایی کرد.
تبلیغات

دزفولی، مدیرعامل ایرانسل امروز در مراسمی که با حضور مدیران ارشد حوزه‌ی فناوری اطلاعات کشور و خبرنگاران برگزار شد از شش پروژه‌ی جدید این اپراتور رونمایی کرد. یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها ارتقای شبکه از پروتکل IPV4 به IPV6 بود که باعث می‌شود محدودیت‌های موجود در آدرس‌دهی مشتریان در پروتکل IPV4 از بین برود و بتوانند مشترکین بیشتری را پشتیبانی کنند. 

IPV6 یا Internet Protocol version 6 جدیدترین نسخه پروتکل اینترنت (Internet Protocol) است که ارتباط‌های اینترنتی بر پایه آن شکل می‌گیرد. این نسخه در حال جایگزین شدن نسخه ۴ این پروتکل (IPv4) در شبکه‌ها و سرویس‌های بزرگ دنیا است.

IPv4 از فضای آدرسی ۳۲ بیتی استفاده می‌کند. این فضای اجازه‌ی آدرس‌دهی ۲۳۲ یعنی حدود ۴ میلیارد آدرس در اینترنت را می‌دهد. با توجه به این‌که امروزه بسیاری از دستگاه‌ها افزون بر کامپیوترها مانند موبایل‌ها، دوربین‌ها و حتی لوازم خانگی و قاب عکس‌های دیجیتال به اینترنت متصل می‌شوند، این فضا رو به اتمام است و تاکنون با تمهیداتی مانند NAT سعی در جبران این کمبود داشته است. IPv6 اما از فضای آدرس‌دهی ۱۲۸ بیتی استفاده می‌کند که اجازه داشتن ۲۱۲۸ آدرس یگانه را می‌دهد و مشکل فضای آدرسی که هم‌اکنون با آن روبرو هستیم را به طور کامل رفع می‌کند.

قرار است از این پس مشتریان ایرانسل آی‌پی آدرس مبتنی بر پرتوکل IPV6 داشته باشند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات