تشعشعات آنتن‌های BTS در کشور پایین‌تر از استانداردهای بین‌المللی

شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
نگرانی از تشعشعات آنتن‌های ارتباطی همچون موبایل و اینترنت در جامعه گسترده شده و تعداد قابل توجهی از افراد نگران سلامتی خود هستند. اما جالب است بدانید بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تشعشعات آنتن‌های BTS در کشور، پایین‌تر از حد استانداردهای بین المللی است و سلامت افراد را به خطر نمی‌اندازد.
تبلیغات

تشعشعات آنتن‌های BTS یکی از مباحث داغ در جامعه است. مبحثی که بارها سبب نگرانی مسئولان شهری شده و کار را برای اپراتورهای ارتباطی سخت کرده است. هرچند مطالب و خبرهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در مورد مضرات امواج این آنتن‌ها منتشر می‌شود اما هیچ وقت توسط نهاد یا سازمانی اسناد و مدارکی دال بر خطرناک بودن امواج این آنتن‌ها و مغایرت آنها با استانداردهای جهانی گزارش نشده است.

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده در این مورد، تشعشعات آنتن‌های BTS درکشور، پایین تراز حد استاندارد است. غلامرضا داداش‌زاده، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره اعلام کرد که با توجه به نتایج اندازه‌گیری‌های انجام شده و اعلام نظر دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران در سال جاری، موردی مبنی بر غیر استاندارد بودن حدود پرتوگیری آنتن‌ها گزارش نشده و نتایج تمامی اندازه‌گیری‌ها پایین‌تر از حد مجاز بوده‌اند.

به گفته‌ی معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری، در ۶ مورد، نتایج با وجود پایین‌تر بودن از میزان استاندارد و قابل قبول در کشور، نسبت به نتایج اندازه‌گیری دیگر سایت‌ها بالاتر بود که با هماهنگی اپراتورهای مربوطه موضوع جهت بهینه کردن شرایط دکل مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

داداش زاده بابیان اینکه آمار شکایات دریافتی این معاونت در حوزه تشعشعات از ابتدای سال تاکنون ۳۴ مورد گزارش شده، بیان کرد که با توجه به آمار ثبت شده و بررسی‌های صورت گرفته، شکایات در حوزه تشعشعات آنتن‌های تلفن همراه، معادل ۶۲ درصد و در حوزه سازه و فاصله دکل‌های آنتن تلفن همراه ۳۸ درصد بوده است.‌ مطابق آمار ثبت شده، شکایت از آنتن‌های شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل۲۰ مورد، شرکت رایتل ۱۲ مورد و شرکت ارتباطات مبین نت ۲ مورد بوده است.

بر اساس اعلام معاون رگولاتوری، به منظور نظارت هر چه بهتر بر تشعشعات آنتن‌ها و فرهنگ سازی در این خصوص، علاوه بر مواردی از قبیل شناسنامه دار کردن دکل‌ها که تاکنون کاربردی شده‌اند، قراردادی در تاریخ ۳۰ فروردین۹۴ جهت طراحی، خرید، نصب و راه اندازی شبکه اندازه گیری شدت امواج مغناطیسی دربازه فرکانسی یک مگاهرتز تا ۱۸ گیگاهرتز درمناطق ۲۲گانه شهر تهران به عنوان پایلوت منعقد و در این خصوص طراحی شبکه، مکان‌یابی سایت‌ها و تحویل و آزمایش بخش اول تجهیزات انجام شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات