دستبند هوشمند میو با سازوکار جدیدی برای ارزیابی فعالیت فیزیکی بدن

چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
در نمایشگاه CES امسال محصول جدید کمپانی میو معرفی شد. این دستبند هوشمند به جای ملاک قرار دادن تعداد گام‌های پیموده شده از مجموعه‌ای از عوامل دخیل در فعالیت فیزیکی بدن همانند میزان خواب و میزان تپش قلب و غیره برای ارزیابی وضعیت فیزیکی بدن استفاده می کند.
تبلیغات

کمپانی میو گلوبال (Mio Global) که پایگاه اصلی آن در شهر ونکوور قرار دارد به عنوان یکی از پیشگامان ساخت دستگاه‌های مچی به منظور استفاده از فناوری نوری ترکینگ (tracking) یا پیگیری و کنترل میزان تپش قلب بوده است. اکنون میو قصد دارد تا در بازار رقابتی ابزارهای پوشیدنی با محصولی جدید به رقابت با سایر تولیدکنندگان برود. هدف از این طرح جدید، ایجاد یک رویه‌ی کاملا نوین برای ارزیابی فعالیت‌های فیزیکی بدن است. در این رویه‌ی جدید از معیار ۱۰ هزار گام که امروزه به عنوان یک شاخص استاندارد در میان ابزارهای پوشیدنی جا افتاده است، چشم‌پوشی خواهد شد.

با استفاده از یک سخت‌افزار جدید میو قصد دارد محصول جدیدی را با نام دستگاه ثبت فعالیت‌های شخصی (PIA) روانه‌ی بازار کند. ارزیابی فردی بر اساس عواملی همچون سن، جنسیت، میزان تپش قلب در حالت استراحت و همچنین بیشینه میزان تپش قلب صورت می‌گیرد و در این حالت نمره PIA یک فرد ورزشکار حرفه‌ای با یک فرد کم تحرک تفاوت خواهد داشت. این در حالی است که معیار ۱۰ هزار گام یک معیار غیردقیق است و به گفته‌ی میو استفاده از این روش برای اندازه‌گیری میزان فعالیت فیزیکی غیردقیق و ناکارمد است. چون همه‌ی گام‌های افراد دقیقا یکسان نیستند و از سویی تمام فعالیت‌های فیزیکی فرد محدود به گام برداشتن نمی‌شود.

الگوریتم نمره‌دهی PIA بر اساس بررسی HUNT صورت گرفته است؛ یک بررسی گسترده در حوزه‌ی سلامت که بین سال‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۸ در دانشگاه علم و فناوری نروژ انجام شده است و در آن ده‌ها هزار نفر مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. برای نمونه می‌توانیم بگوییم که یکی از یافته‌های این بررسی این است که میزان تپش قلب در حالت استراحت به عنوان یک عامل مهم پیش‌بینی در سلامت قلب و عروق مطرح است و میزان تپش قلب بالاتر در حین استراحت منجر به افزایش ریسک‌های مرتبط با عارضه‌های قلبی و عروقی در بلندمدت خواهد شد.

سخت افزار جدید میو در نمایشگاه سی ئی اس امسال با نام اسلایس (Slice) معرفی شده است. اسلایس در نگاه کلی همانند دستگاه‌های کنترل‌کننده‌ی فعالیت بدنی متدوال به نظر می‌رسد. اما می‌تواند در ثبت و پیگیری تعداد گام‌ها، مسافت طی شده، کالری مصرف شده و میزان خواب، مفید باشد و همچنین مجموعه‌ای از اعلان‌های گوشی‌های هوشمند را هم برای آگاه‌سازی فرد به کار می‌برد. اما میو سعی دارد تا اسلایس را متمایزتر و برتر از سایر محصولاتش نشان دهد و برای این کار قابلیتی روی اسلایس ایجاد شده است تا بتواند نمره‌ی PIA را به طور مستقیم روی دست‌بند به نمایش بگذارد. دارندگان سایر محصولات میو از قبیل آلفا ۲ و همچنین دست‌بندهای فیوز تنها قادر هستند که نمره‌ی PIA را دربروزرسانی‌های اپلیکیشن روی گوشی‌ هوشمندشان ببینند. تاریخی دقیقی برای فروش این محصول اعلام نشده است اما این دستگاه امسال و با قیمت تقریبی ۹۹ دلار روانه‌ی بازار خواهد شد.

میو تنها کمپانی در زمینه‌ی تولید فناوری‌های پوشیدنی نیست که از استاندارد ۱۰ هزار گام دوری جسته باشد. ماه پیش، کمپانی پبل سازنده‌ی ساعت‌های هوشمند درباره‌ی یک پلتفرم سلامتی جدید سخن به میان‌ آورد و در آن بیانیه اعلام کرده بودند که به منظور ارزیابی فعالیت‌های بدنی قصد دارند تا به جای استفاده از تعداد گام‌های پیموده شده، از شاخص‌های دیگری همانند میزان و چگونگی فعالیت فیزیکی فرد طی بازه‌های زمانی خاصی استفاده کند.

کلیه‌ی اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی اختصاصی CES 2016 مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات