ساخت نوع جدیدی از بتن با قابلیت یخ زدایی

شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
معمولا در فصل زمستان و هنگام یخ زدگی جاده‌ها آمار تصادفات بالاتر می‌رود. مسئولان نیز برای مقابله با این پدیده جاده‌ها را نمک‌پاشی می‌کنند. اما این عمل تاثیر بدی نه تنها روی جاده می‌گذارد، بلکه برای اتومبیل‌ها و محیط زیست هم مضر است. پژوهشگران نوع جدیدی از بتن را توسعه داده‌اند که می‌تواند این مشکل را بدون آسیب به اطراف خود در فصل‌های سرد سال حل کند.
تبلیغات

کریس توان، Chris Tuan، استاد دانشکده‌ی مهندسی عمران دانشگاه نبراسکا در لینکلن توانسته نوع جدیدی از بتن‌ها را توسعه‌ دهد که در ساخت جاده‌های بتنی کاربرد زیادی خواهد داشت. نزدیک به ۸۰ درصد از ترکیبات بتن جدید مانند بتن‌های معمولی است و ۲۰ درصد بقیه از ترکیب ذارت کربن و براده‌ی استیل تشکیل می‌شود.

این بتن طوری طراحی شده که با کمک کربن و استیل بتواند جریان الکتریکی را در درون خود جاری کند. بنابراین با جریان یافتن برق و گرم شدن سطح جاده می‌توان برف و یخ روی جاده را با ضریب امنیت بالایی ذوب کرد.

سازوکار این بتن با جریان الکتریکی شکل می‌گیرد، با این حال این جریان هیچ خطری را برای اتومیبل‌ها و عابران پیاده ایجاد نخواهد کرد. در ۱۰ سال گذشته تیم تحقیقاتی دانشگاه نبراسکا بتن‌های خود را در شرایط مختلف آزمایش کرده‌اند. در سال ۲۰۰۲ این گروه کار خود را با تست نمونه‌ی تحقیقاتی در ۵۰ متر از یک جاده شروع کردند و در سال‌های بعد توانستند مجوز آزمایش نمونه‌ی خود را بر پلی در لینکلن بگیرند. با گذشت ۱۰ سال از مراحل ساخت و آزمایش، نتایج از موفقیت تیم تحقیقاتی حکایت دارد.

از نظر دکتر توان، پل بهترین مکان برای آزمایش نمونه‌ی بتن به حساب می‌آید؛ چرا که پل‌ها زودتر از بقیه‌ی قسمت‌های جاده یخ می‌زنند و به دلیل استراتژیک بودن این مسیرها در طراحی شهری، می‌توان هزینه‌ها و خطرات را در زمستان کاهش داد.

لینکلن مرکز ایالت نبراسکا است که زمستان‌هایی سخت همراه با طوفان‌های شدیدی را هر سال تجربه می‌کند. در یکی از آزمایشات انجام شده در طول ۳ روز طوفان در لینکن هزینه‌ی یخ‌زدایی از سطح پل برابر با ۲۵۰ دلار شد که طبق ادعای مسئولان پروژه بسیار کمتر از هزینه‌هایی است که به وسیله‌ی روش‌های معمول انجام می‌گیرد.

در حال حاضر سازمان هوانوردی فدرال آمریکا به دنبال آزمایش و صدور مجوز‌های لازم برای استفاده‌ی گسترده در فرودگاه می‌گردد. بنابراین به کمک این فناوری می‌توان تاخیر‌ پرواز‌ها و سوانح ایجاد شده در باند پروازی را در زمستان به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات