مهم‌ترین رویداد‌های صنعت خودرو در سال ۲۰۱۵

یک‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
مطالعه 10 دقیقه
سال ۲۰۱۵ با تمام فراز و نشیب‌های خود به پایان رسید. در صنعت خودرو نیز مانند صنایع دیگر اتفاقات و رویداد‌های بااهمیت و عجیبی به وقوع پیوست که در این مقاله به مرور ۱۰ مورد از مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اگر اخبار خودرو در سال ۲۰۱۵ را دنبال کرده باشید، مطمئنا از شنیدن بعضی از آن‌ها حسابی شوکه شده‌اید. اتفاقاتی که گاه تلخ و ناگوار و گاه باورنکردنی بودند. از مشکلات تولید و فراخوانی شرکت‌های معتبر جهانی گرفته، تا معرفی تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته، سال ۲۰۱۵ را به یکی از جنجالی‌ترین بازه‌های زمانی صنعت خودرو تبدیل کرد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین اخبار و وقایع خودرویی در سال ۲۰۱۵، خواهیم داشت.

رسوایی خودروهای دیزل فولکس واگن

رسوایی فولکس واگن

تمرکز بالای بزرگترین تولید کننده‌ی خودروهای دیزل بر محصولات برقی، در نمایشگاه خودروی فرانکفورت کمی عجیب به نظر می‌رسد. جمعه‌ی بعد از کنفرانس فولکس واگن در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۵، یکی از تکان دهنده‌ترین اخبار چند سال اخیر صنعت خودروسازی منتشر شد. خودروهای دیزل فولکس واگن از نرم‌افزاری بسیار پیشرفته بهره می‌بردند که باعث می‌شد هنگام قرارگیری در شرایط آزمایش سازمان‌های استاندارد و محیط زیست، پیشرانه از سیکل خاصی پیروی کند تا میزان خروجی آلاینده‌ها کاهش یابد؛ خودروهای مذکور پس از خروج از شرایط آزمایشگاهی و استفاده در جاده‌ها، به سیکل کاری عادی خود باز می‌گشتند و بدین ترتیب تا ۲۰ برابر حد مجاز آلاینده تولید می‌کردند.

پس از انتشار این خبر، صنعت خودرو دچار شک بزرگی شد. فولکی واگن که پیش‌تر برای کسب رتبه‌ی اول میزان فروش در سطح جهانی تلاش می‌کرد، حال باید به فکر جبران خسارت‌ها و پرداخت جریمه‌های سنگین باشد. این بمب خبری باعث شد تا مارتین وینترکورن مدیر عامل و والتر داسیلوا سرپرست بخش طراحی فولکس واگن در کنار مدیران تحقیق توسعه‌ی فولکس واگن و آئودی از سمت خود استعفا دهند.در حال حاضر برنامه‌ی مدونی از سوی فولکس واگن برای حل این مشکل ارایه نشده است. تعداد خودروهای دیزلی که از این نرم‌افزار متقلب استفاده می‌کردند، از ۱۱ میلیون عدد گذشته است و در بهترین شرایط فولکس واگن برای جبران مشکلات به وجود آمده به ۲۰ میلیارد دلار احتیاج دارد.

افزایش بازدهی خودروهای الکتریکی

شورولت بولت

پس از رسوایی خودروهای دیزل فولکس‌ واگن، تولیدکنندگان خودرو به روند توسعه‌ی خودروهای الکتریکی، سرعت بیشتری دادند. باجود مشکلات بسیاری که در تولید این دسته از خودروها وجود دارد، تسریع روند توسعه‌ی آن‌ها باعث شده است تا دیگر شاهد خودروهای کوچک و خسته کننده نباشیم. از همین رو می‌توان به پورشه میشن ای (MissionE) اشاره کرد که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت پرده برداری شد. آئودی ای ترون (e-tron) یکی دیگر از خودروهای الکتریکی مدرن است که باوجود جثه‌ی بزرگ خود، قادر است با یک بار شارژ کامل تا ۴۸۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

وقتی بزرگترین تولید کننده‌ی خودروها دیزل در جهان، به معرفی و توسعه‌ی محصولات جدید الکتریکی می‌پردازد، می‌توان به این مساله پی برد که پایان عمر خودروهای دیزل به عنوان اصلی‌ترین جایگزین نمونه‌های بنزینی نزدیک است. شورولت نیز در کنار تولید خودروهای عضلانی با پیشرانه‌های قدرتمند، به معرفی محصولات برقی مانند بولت ای‌وی با قابلیت طی ۳۲۰ کیلومتر با هر بار شارژ، پرداخته است. این خودرو با برچسب قیمت ۳۰ هزار دلاری خود، گزینه‌ی بسیار جذابی در این رده به شمار می‌رود.

معرفی مدل ایکس در کنار رشد بازار تسلا

تسلا مدل ایکس

پس از تاخیر چند‌باره، بالاخره تسلا شاسی بلند بسیار زیبا و برقی خود با نام مدل ایکس را سال ۲۰۱۵ معرفی کرد. این خودرو در میان تشویق بی امان حضار برای ایلان ماسک، موسس تسلا، برای اولین بار به صورت رسمی به نمایش درآمد. قابلیت‌های منحصر به فرد تسلا باعث شده است تا باوجود مشکلات بسیار در مونتاژ نمونه‌های جدید و فراخوانی‌های محصولات قبلی مانند مدل اس، هنوز افراد بسیار به خرید خودروهای این برند تمایل داشته باشند. قابلیت‌هایی مانند در‌هایی با لولا در بالا و حالت دفاعی در برابر سلاح‌های زیست محیطی، باعث تمایز تسلا با سایر برندها می‌شود. در کنار توسعه‌ و معرفی محصولات جدید، ایلان ماسک و شرکای وی در حال احداث ایستگاه‌های شارژ در سرتاسر ایالات متحده به خصوص ایالت نوادا هستند.

هوشمندتر و سریع‌تر شدن خودروها خودران

خودروی هوشمند گوگل

صنعت خودروهای خودران و هوشمند در چند سال اخیر رشد خیره کننده‌ای داشتند و این امر را می‌توان مدیون تسلا و گوگل دانست. پس از سرمایه گذاری کلان شرکت‌های نام برده در این بخش از صنعت خودروسازی و ارایه‌ی نمونه‌های آزمایشی، سایر تولیدکننده‌های مطرح نیز برای باقی ماندن در این بخش از بازار خودرویی، در کنار سرمایه‌گذاری کلان اقدام به معرفی برنامه‌‌ی آینده‌ی خود برای توسعه و عرضه‌ی این محصولات کردند. به وضوح می‌توان تاثیر و قدرت شرکت‌های تکنولوژی را مشاهده کرد که با ورود به هر رده بازار، تغییرات شگرفی در آن ایجاد می‌کنند. تسلا با ارایه‌ی قابلیت‌های نیمه خودران، در خودروهای فعلی خود، باوجود ایجاد تمایز میان محصولات خود و سایر برند‌ها، از مشتریانش به عنوان راننده‌های آزمایشی نیز بهره برد. در همین حال نیز گوگل در حال انجام آزمایش‌های نهایی و تست‌های میدانی بر محصول خود است. ظاهرا غول فناوری جهان، اصلی‌ترین گزینه برای ارایه‌ی خودروهای خودران در آینده‌ی نزدیک است. پیش‌تر نیز اخباری مبنی بر عقد قرارداد همکاری میان فورد و گوگل منتشر شد که طبق آن غول خودروسازی ایالت متحده از تکنولوژی گوگل در محصولات خود بهره خواهد برد. سایر تولید‌کننده‌ها مانند مرسدس‌ بنز، ولوو، آئودی، هیوندای و جنرال موتورز نیز سرمایه‌گذاری کلانی را در رده ی خودروهای خودران انجام داد‌ه‌اند و سال ۲۰۲۰ را برای ارایه‌ی محصولات خود تعیین کرده‌اند.

اجبار خودروساز‌ها به استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی پیشگیری از تصادفات

تست تصادف نیسان مورانو

سازمان‌های ایمنی جهان و سازمان مدیریت و ایمنی بزرگراه‌های ایالت متحده در راس آن، در حال تعیین الزامات جدیدی برای خودروساز‌ها هستند. ماه گذشته سازمان مذکور اعلام کرد که در حال بررسی و تعیین تکنولوژی‌ها و سیستم‌های پیشرفته‌های جدید برای خودروساز‌ها است تا امنیت بیشتری برای سرنشینان به ارمغان بیاید. بدین ترتیب کسب نمره‌ی کامل از این سازمان مانند گذشته نخواهد بود و خودروساز‌ها باید سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ی خود را باوجود محصولات گران قیمت و لوکس در سایر مدل‌های ارزان‌تر نیز تعبیه کنند تا مجوز عرضه در بازارهای مختلف را از سوی دولت‌ها کسب کنند. سیستم‌های ترمز خودکار اضطراری، تشخیص نقاط کور و دوربین‌های اطراف خودرو بخشی از نمونه‌های مورد نظر سازمان‌های ایمنی سرنشینان است.

مشکل مغزی سوئیچ خودروهای جنرال موتورز

مغزی سوئیچ جنرال موتورز

سال ۲۰۱۵ برای غول‌های خودروسازی مملو بود از مشکلات بزرگ؛ مشکلات سوئیچ‌های محصولات جنرال موتورز از حدود ۱۰ سال پیش شروع شد، زمانی که چند گزارش از نقص در سیستم مذکور و بروز مشکلاتی همانند آتش سوزی خودرو منتشر شد. عیب بخش سوئیچ و مغزی آن به جایی رسید که جنرال موتورز را مجبور به انجام بزرگترین فراخوانی تاریخ خود کرد. طبق آخرین آمار ۲.۶ میلیون خودرو از محصولات برند‌های زیر مجموعه‌ی جنرال موتورز از این مشکل برخوردار هستند اما این داستان به این سادگی‌ها به پایان نخواهد رسید. در سال ۲۰۱۵ پس از اعلام آمار رسمی ۲۷۵ مصدوم و ۱۲۴ کشته ناشی از عیب مغزی سوئیچ، پرونده‌ی جنرال موتورز وارد فاز جدیدی شد و این شرکت حال باید برای تبرعه‌ی خود در دادگاه‌ها می‌جنگید. در حال حاضر جنرال موتورز باید علاوه بر تعمیر تمامی خودروهای معیوب در اسرع وقت، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار نیز به قربانیان حوادث ناشی از مشکل سیستم استارت خودروهای خود بپردازد.

بحران ایربگ‌ تاکاتا

شرکت ایربگ سازی تاکاتا

همان گونه که پیش‌تر عنوان شد، سال گذشته با مشکلات زیادی برای غول‌های خودروسازی همراه بود. تنها بمب خبری رسوایی فولکس واگن قادر بود تا اذهان عمومی را از بحران ایربگ‌های تاکاتا و فاجعه‌ی خودروهای جنرال موتورز دور کند. اما در نهایت می‌توان خرابی‌ ایربگ‌های بزرگترین تولید‌کننده‌ی ایربگ جهان، را یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۵ نامید. تنها کافی‌ است از تعداد خودروهای فراخوانده شده برای تعمیر ایربگ مطلع شوید تا به بزرگی این بحران پی ببرید. ۳۴ میلیون خودرو از برند‌های مختلف خودرو اعم از تویوتا و هوندا به ایرگ‌های معیوب تاکاتا مجهز شده‌اند که برای تعمیر به تعمیرگاه‌های مجاز خود فراخوانده شده‌اند. این میزان از خودرو به تنهایی بحران تاکاتا را در صدر لیست بزرگترین فراخوانی تاریخ قرار داده است. مشکل این تولید کننده‌ی ژاپنی در طراحی و تولید چاشنی انفجار ایربگ‌ها بود که آن را در معرض رطوبت قرار می‌داد. بدین ترتیب ایربگ‌های این شرکت عملکردی نامطمئن و خطرناک برای سرنشینان داشتند.

رکورد جدید در میزان فروش خودرو

سوبارو اوت‌بک

به جز فولکس واگن، تقریبا تمامی خودروسازها افزایش فروش را در سال ۲۰۱۵ تجربه کرده‌اند. این موضوع به وسیله‌ی ارایه‌ی وام‌های کم بهره و اقدام به خرید آن دسته از خریدارانی که در بحران اقتصادی از خرید خودرو منصرف شده بودند، به ارمغان آمده است. برند‌هایی مانند کیا، هیوندای، نیسان، مرسدس بنز و در صدر آن‌ها سوبارو افزایش فروش خوبی را تجربه کرده‌اند. رکورد قبلی فروش خودرو در ایالات متحده ۱۷.۴ میلیون دستگاه بوده که در سال ۲۰۰۰ به فروش رسیده است. اما بازار خوب و رو به رشد در این کشور باعث شده است تا رکورد فروش ۱۷.۵ میلیون خودرو ثبت شود و افزایش آن به ۱۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۶ نیز پیش بینی شود.

احداث واحد‌های جدید تولید

استادیوم آتلانتا با همکاری مرسدس بنز

با توجه به رونق بازار خودرو، اکثر تولیدکنندگان اقدام به بازسازی خط تولید‌های خود و احداث واحد‌های تولیدی جدید کرده‌اند. مرسدس بنز و ولوو از جمله تولید کنندگانی هستند که اقدام به احداث واحد‌های جدید توسعه و تولید در ایالات متحده کرده‌اند. این در حالی است که پیش‌تر نیز پورشه مقر جدید خود در این کشور را افتتاح کرد.

معرفی برند لوکس جنسیس از سوی هیوندای

جنسیس جی ۹۰

هیوندای برای کسب سهم بیشتری از بازار خودروهای لوکس از برند جنسیس استفاده خواهد کرد. بدین صورت که دیگر شاهد ارایه‌ی هیوندای جنسیس و سنتنیال نخواهیم بود و محصولات لوکس این شرکت با برند جنسیس و حرف G به همراه عدد مربوطه عرضه خواهند شد. در همین راستا نیز پیتر شریر طراح ارشد هیوندای کیا از توسعه‌ی زبان طراحی جدید محصولات لوکس برند جنسیس و ایجاد تمایز میان آن و برند هیوندای، نام برد. هیوندای با برند جنسیس قصد ورود جدی به بازار خودروهای لوکس و رقابت با برند‌هایی مانند لکسوس، مرسدس بنز، بی‌ام‌و، آئودی، آکورا، لینکلن و کادیلاک را دارد.

اما با رشد بازار خودروهای شاسی بلند، تولید کنندگان خودروهای لوکس با ارایه‌ی مدل‌های جذاب، روح تازه‌ای به این بخش از بازار دمیده‌اند. بنتلی بنتایگا و ولوو XC90 را می‌توان مهم‌ترین بازیگران این عرصه در سال ۲۰۱۵ دانست. هیوندای در این رده از بازار به شدت با ضعف و کمبود محصول روبرو است و یکی از اهداف برند جنسیس نیز تولید خودروهای شاسی بلند و لوکسی است که سال‌‌ها پیش کادیلاک با اسکالید و لینکلن با نویگیتور آن‌ را تعریف کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات