گزارش مالی مایکروسافت در سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵: سود ۶.۳ میلیاردی از درآمد ۲۵.۷ میلیارد دلاری

جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت دقایقی پیش گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی را منتشر کرد. ردموندی‌ها در پاییز ۲۰۱۵ سودی ۶.۳ میلیارد دلاری را از درآمد ۲۵.۷ میلیارد دلاری کسب کرده‌‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 مایکروسافت گزارش مالی پاییز ۲۰۱۵ را منتشر کرده که براساس آن ردموندی‌ها موفق شده‌اند سود ۶.۳ میلیارد دلاری را از درآمد ۲۵.۷ میلیارد دلاری به جیب بزنند.

درآمد مایکروسافت از فروش سرفیس‌های خود در تابستان ۲۰۱۵ کاهش یافته بود؛ اما این کمپانی در فصل پاییز کاهش سه ماهه‌ی سوم را جبران کرده و براساس اطلاعات ارائه شده میزان فروش این سری از محصولات در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۹ درصد افزایش یافته و درآمدی ۱.۳۵ میلیارد دلاری را عاید مایکروسافت کرده است. ردموندی‌ها به این موضوع اشاره کرده‌اند که سرفیس‌بوک و سرفیس پرو ۴ نقشی پررنگ در افزایش درآمد این بخش از کمپانی داشته‌اند. هرچند درآمد سرفیس‌های مایکروسافت افزایش یافته، اما وضعیت برای گوشی‌های هوشمند لومیا همچنان خوب نیست و سری لومیا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهشی ۴۹ درصدی بوده است. مایکروسافت ابتدای سه ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۵ دو گوشی هوشمند پرچمدار لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال را معرفی و روانه‌ی بازار کرد؛ اما این گوشی‌های هوشمند نیز به رونق سری لومیا کمکی نکرده‌اند. مایکروسافت اطلاعاتی را در خصوص میزان گوشی‌های هوشمند به فروش رفته ارائه نکرده است.

 هرچند ویندوز ۱۰ مایکروسافت در تابستان سال جاری بصورت رسمی منتشر شد، اما این موضوع نیز نتوانسته تا از رکود بازار پی‌سی‌ها جلوگیری کند. در مورد ویندوز، مایکروسافت با کاهش درآمدی ۶ درصدی روبرو شده است. هرچند این کاهش در برابر افول ۱۳ درصدی نشان از بهبود دارد، اما باید به این موضوع اشاره کرد که وضعیت بد بخش توسعه‌ی ویندوز و همچنین تولید گوشی‌های هوشمند لومیا، تاثیر منفی روی کل درآمد کسب شده توسط مایکروسافت گذاشته است.

در حوزه‌ی بازی‌ها، شرایط بر وفق مراد ردموندی‌ها است. این کمپانی از افزایش کاربران فعال ماهیانه‌ی ایکس باکس خبر داده است. براساس اطلاعات ارائه شده تعداد کاربران فعال ایکس باکس مایکروسافت با افزایشی ۳۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به بیش از ۴۸ میلیون نفر رسیده است. با وجود افزایش تعداد کاربران فعال، درآمد این بخش به واسطه‌ی کاهش فروش ایکس باکس ۳۶۰ افول کرده است. این کاهش فروش را به طور حتم باید به علت خرید ایکس باکس‌ وان خواند. مایکروسافت از تعداد ایکس‌باکس‌های به فروش رفته نیز اطلاعاتی منتشر نکرده است.

مایکروسافت در فصل‌های اخیر همواره با رشدی ادامه دار در مورد سرویس‌های ابری همراه بود. فصل چهارم سال ۲۰۱۵ نیز به این ترتیب بوده و ردموندی‌ها با افزایش درآمد در این حوزه روبرو بوده‌اند. برای مثال می‌توان به آفیس ۳۶۵ اشاره کرد که درآمد آن بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است. تعداد مشترکان آفیس ۳۶۵ در سه ماهه‌ی چهارم بیش از ۲۰.۶ میلیون نفر رسیده است. این موضوع را باید نشان‌دهنده‌ی اقبال کاربران به سرویس‌های ابری مایکروسافت، مخصوصا آفیس خواند. درآمد محصولات حوزه‌ی سرور و سرویس‌های ابری در این عرصه نیز با افزایش ۱۰ درصدی همراه شده است. نکته‌ی جالب توجه افزایش ۱۴۰ درصدی درآمد کمپانی در بخش آژور است.

افزایش درآمد کمپانی در حوزه‌هایی که ساتیا نادلا پس از در دست گرفتن مدیریت مایکروسافت تمرکز بیشتری را روی آن قرار داده، نشان از سیاست‌های صحیح این کمپانی دارد. نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات