تماشا کنید: خانه تکانی ربات اطلس در آزمایشگاه

چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
اگر ربات‌‌های چرخ دار جاروبرقی نمی‌‌توانند نیازهای شما را برطرف کنند و از کارایی آن‌‌ها راضی نیستید، موسسه‌‌‌‌‌ی شناختی انسان و ماشین یا به اختصار (IHMC) راه حل تازه و البته کارامدی را به شما پیشنهاد می‌‌دهد، ربات اطلس! اگرچه این ربات تصویر دقیقی از ربات‌‌های خانگی در آینده‌‌ای نزدیک را به دست نمی‌‌دهد و احتمالا راه حل‌‌های دیگری برای تمیز کردن خانه‌ی شما به عنوان راه حل غالب معرفی خواهند شد، اما اگر یک دست ربات انسان نما داشتید که گوشه‌‌‌‌‌ی خانه خاک می‌‌خوردند شاید این مورد کاربرد مناسبی برای آن‌‌ها به شمار بیاید.
تبلیغات

ربات اطلس که توسط شرکت مشهور بوستون دینامیکس برای دارپا ساخته شده است، ۱.۹ متر قد و حدود ۱۵۶ کیلوگرم وزن دارد و هدف از طراحی آن کارکرد در شرایطی است که انسان نتواند در آن به فعالیت بپردازد؛ به ویژه در مواقع بحرانی و در صورت بروز فاجعه، بهره گیری از رباتی که بتواند از عملکردهای انسان یا نزدیک به انسان برخوردار باشد بسیار اهمیت می‌‌یابد. گذشته از ظاهرش، اطلس تنها ربات نیمه خودکار از نوع خود است؛ به عبارتی کاربر این ربات تنها باید دستور لازم را به ربات بدهد و ربات نحوه‌‌‌‌‌ی انجام کار را خودش در می‌‌یابد.

atlas vacuuming 3 b3869

این ربات در ویدیویی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، ضمن جابجایی تعدادی از لوازم خانگی و برخی ابزارها، خانه را نیز جارو می‌‌کشد. اگرچه دیدن این ویدیو شما را شگفت‌زده خواهد کرد، ولی باید توجه داشته باشید که ویدیویی که مشاهده می‌‌کنید تا ۲۰ برابر سریع تر شده است و ربات کنونی نیز به صورت مهار شده عمل می‌‌کند. دردنیای واقعی ربات می‌‌بایست پس از دریافت هر دستور برای انجام هر کار مکث کرده، فکر کند، دستورات جدید را در صورت نیاز دریافت کند و سپس دوباره دست به کار شود تا در نهایت کار را به انجام برساند.

به گفته‌‌‌‌‌ی کاربر این ربات John Carff، هدف از این کار نه تمیز کردن آزمایشگاه که اتمام مسابقه‌‌ای بوده است که دارپا در سال میلادی پیش برگزار کرده بود. بنابراین مهندسان برای اتمام کار به جای انتخاب یک کار معمولی یا خسته‌کننده، کار جالب و البته مفیدی مثل جارو کردن را برای این ربات انتخاب کردند.

اگرچه ربات اطلس نتوانست این مسابقه را برنده شود، ولی حداقل توانست با این کار توجه‌‌ها را مجددا به خود جلب کند، ضمن اینکه آزمایشگاه را هم قدری مرتب کرده است!

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات