رجیستری گوشی‌های موبایل؛ طرحی که مسکوت مانده است

سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
از شهریور ماه که زمزمه‌های اجرای طرح رجیستری گوشی‌های وارداتی مطرح شد تا کنون که دهه‌ی اول بهمن‌ماه سپری می‌شود، هنوز خبری از اجرایی شدن این طرح منتشر نشده و جزئیات آن مشخص نیست.
تبلیغات

سال‌ها پیش و پس از بالا رفتن ۵۴ درصدی تعرفه‌ی گوشی‌های وارداتی به بهانه‌ی حمایت از تولید داخل، پدیده‌ای به نام «قاچاق» بازار موبایل کشور را به سرعت فرا گرفت. اوایل مسئولان در صدد برآمدند تا با اعمال طرح رجیستری جلوی قاچاق را بگیرند، اما این موضوع با شکست مواجه شد؛ چرا که با مشکلاتی همراه بود و راه‌‌حلی نیز برای این مشکلات وجود نداشت. بنابراین نتوانست دردی از بلای قاچاق موبایل کشور درمان کند. همین موضوع قاچاق باعث شد تا وضعیت بازار موبایل برای بسیاری پرسود شود و عده‌ای یک شبه سود زیادی از بازار موبایل کسب کنند.

اگرچه قصد نداریم به تاریخچه وضعیت بازار موبایل کشور بپردازیم، اما بد نیست بدانید در طول سال‌های گذشته راه‌های مختلفی برای درمان قاچاق در پیش گرفته شد که از آن جمله می‌توان به کاهش تعرفه‌ی واردات گوشی اشاره کرد؛ اما هیچ کدام از این روش‌ها موثر واقع نشد و امروز با بازاری روبه‌رو هستیم که بیش از ۹۰ درصد آن را قاچاق فرا گرفته است.

با این حال دوباره مسئولان درصدد برآمده‌اند تا با اعمال طرح رجیستری گوشی‌های موبایل، قاچاق را ریشه‌کن کنند؛ اما در طول ۴ -۵ ماه گذشته که موضوع رجیستری مجددا مطرح شده، هرزگاهی یکی از مسئولان تاریخی را برای اجرایی شدن این طرح وعده می‌دهند، اما دقیقا در زمان مقرر شده، نه مسئولی پاسخگو است و نه کسی پیگیر ماجرا می‌شود و باز هم موضوع به فراموشی سپرده می‌شود. این بار هم که رییس اتحادیه دستگاه های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی زمان اجرای آن را تا پایان سال جاری یعنی تقریبا تا دو ماه آینده اعلام کرده است. با توجه به طرح مکرر این موضوع در گذشته، به نظر می رسد تاریخ اعلام شده هم سرانجامی نخواهد داشت؛ چرا که هیچ کدام از مراجع مسئول و ذیربط بیانیه‌ای در این زمینه منتشر نکرده و هنوز مشخص نیست وضعیت بازار قاچاق موبایل کشور به کجا خواهد رسید.

اگرچه بنا به گفته‌ی مقامات مسئول، زیرساخت‌های این طرح آماده است و قرار بر این شده تا بسیار اصولی اجرایی شود و بر اساس آن هیچ راهی برای دور زدن این طرح وجود ندارد، اما هنوز نه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نه گمرک اطلاعات دقیقی از اجرایی شدن این طرح ارائه نمی‌دهند.

موضوع جالب درباره‌ی وضعیت بازار این است که همه‌ی مسئولان با صراحت درباره‌ی بازار ۹۰ درصدی قاچاق اظهار نظر می‌کنند، اما اینکه گامی در جهت بهبود و رفع آن برنمی‌دارند، پرسشی است که برای سال‌ها بی‌پاسخ مانده.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات