۷۲ میلیون سیم‌کارت فعال، ۷۲ میلیون غیر فعال؛ سهم اپراتورهای تلفن همراه از بازار چقدر است؟

یک‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده توسط دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیش از ۱۴۴ میلیون سیم‌کارت در ایران فروخته شده است که تنها نیمی از این سیم‌کارت‌ها در شبکه اپراتورهای تلفن همراه فعال هستند. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

آخرین آمار اعلامی وضعیت تلفن همراه که توسط دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده است، نشان می‌دهد، تا پایان شهریور ۱۳۹۴ بیش از ۷۲ میلیون سیم‌کارت تلفن همراه در کشور فعال شده که ضریب نفوذ موبایل در کشور را به ۹۲.۰۹ درصد رسانده است.

بر اساس این آمار، هر چند که ۱۴۴ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۳۰۶ خط موبایل تا پایان شهریورماه سال جاری در کشور واگذار شده، اما در مجموع ۷۲ میلیون و ۱۶ هزار و ۳۰ خط تلفن همراه دایر و فعال است.

همچنین ضریب نفوذ موبایل در ایران ۹۲.۰۹ درصد اعلام شده و همراه اول با داشتن ۴۱ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۸۱ مشترک فعال، بیشترین سهم را از بازار موبایل کشور دارد.

جدول استانی سیم‌کارت‌ها
جدول استانی سیم‌کارت‌ها2

وضعیت همراه اول

آمارهای به دست آمده نشان می دهد که شرکت همراه اول ۱۷ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۷۴۹ سیم‌کارت دائمی و ۴۶ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۳۷۳ سیم‌کارت اعتباری و در مجموع ۶۲ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۱۲۲ خط واگذار کرده؛ اما از این تعداد ۴۱ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۸۱ مشترک، فعال هستند.

همراه اول با ۲۷۲ اپراتور از ۱۱۴ کشور رومینگ سیم‌کارتهای دائمی و با ۵۱ اپراتور از ۳۰ کشور رومینگ سیم‌کارت‌های اعتباری دارد. همچنین ۸۸ درصد پوشش جاده های اصلی و ۷۷ درصد پوشش جاده های فرعی و ۹۴.۲ درصد پوشش جمعیتی کشور توسط این اپراتور انجام شده و ۱۲۴۴ شهر تحت پوشش شبکه‌ی همراه اول قرار دارند.

براساس بررسی ها، میزان مکالمات موفق در شبکه همراه اول ۴۶.۳ درصد و متوسط میزان برقراری موفقیت‌آمیز مکالمه در شبکه‌ی این اپراتور ۹۹.۱ درصد است. استان‌های تهران و یزد بیشترین ضریب نفوذ سیم‌کارت‌های همراه اول و سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی کمترین ضریب نفوذ را به خود اختصاص داده‌اند.

وضعیت ایرانسل

ایرانسل تا پایان شهریورماه سال ۹۴ بالغ بر ۷۸۵ هزار و ۷۲۶ سیم‌کارت دائمی و ۷۴ میلیون و ۶۵۵ سیم‌کارت اعتباری فروخته که در مجموع ۷۴ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۳۸۱ سیم‌کارت از سوی این اپراتور واگذار شده؛ اما از این تعداد تنها ۲۸ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۸۰ خط فعال است.

ایرانسل با ۴۱۸ اپراتور از ۱۶۳ کشور رومینگ دائمی، با ۱۳۸ اپراتور از ۸۰ کشور رومینگ اعتباری و با ۳۱۵ اپراتور از ۱۲۴ کشور رومینگ دیتا دارد. پوشش ۳۱ هزار و ۱۴۴ کیلومتر از جاده‌های کشور و ۱۱۹۵ شهر و ۱۱۳۰ روستا از جمله اقدامات ایرانسل است.

متوسط میزان برقراری موفقیت‌آمیز مکالمه در شبکه ایرانسل ۹۵ درصد و میزان مکالمات موفق این اپراتور ۴۶.۹۴ درصد اعلام شده است. براساس بررسی‌های انجام شده، استان‌های البرز و یزد بیشترین ضریب نفوذ موبایل را در شبکه ایرانسل دارند.

وضعیت رایتل

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا پایان شهریورماه سال جاری، اپراتور رایتل ۱۳۵ هزار و ۱۹۳ سیم‌کارت دائمی، ۴ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۲۶۴ سیم‌کارت اعتباری و ۴۴۲ هزار و ۳۴۶ سیم‌کارت دیتا فروخته است که در مجموع تعداد واگذاری خطوط این اپراتور ۴ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۸۰۳ سیم‌کارت اعلام شده است. این درحالی است که از این تعداد، یک میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۶۹ سیم‌کارت در شبکه اپراتور رایتل فعال است و ضریب نفوذ این اپراتور ۲.۲۹ درصد اعلام شده است.

اپراتور رایتل با ۶ کشور خارجی ارتباط رومینگ دارد و تهرانی ها بیشترین مشترکان این اپراتور را هستند و ضریب نفوذ رایتل در اردبیل و ایلام از سایر استانها کمتر است.

سهم بازار اپراتورهای موبایل

براساس اعلام دفتر برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت ارتباطات، همراه اول ۵۷ درصد سهم بازار، ایرانسل ۴۰ درصد و رایتل ۳ درصد این بازار را از آن خود کرده‌اند. این درحالی است که سایر اپراتورها و ارائه‌کنندگان سرویس‌های همراه، درصد بسیار کمی از سهم بازار موبایل در کشور را در اختیار دارند.

شرکت گسترش ارتباطات تالیا با ۵۹۹ هزار سیم‌کارت فروخته شده، تنها ۱۰۱ هزار و ۲۲۷ مشترک فعال دارد. شرکت مشارکتی سیار اصفهان به عنوان اپراتور محلی اصفهان، ۳۳ هزار و ۶۰۰ سیم‌کارت فروخته که از این تعداد تنها ۱۰ هزار سیم‌کارت فعال است و این اپراتور در مرحله پلمپ تجهیزات قرار دارد. اپراتور سازمان منطقه‌ی آزاد کیش که در استان هرمزگان، سرویس می‌دهد نیز با ۱۶ هزار و ۸۵۶ سیم‌کارت واگذار شده، ۱۵ هزار و ۸۶۳ مشترک فعال دارد.

سهم بازار اپراتورها

نام اپراتور

سیم کارت دائمی

سیم‌کارت اعتباری

مجموع سیم‌کارت

سیم‌کارت فعال

سهم از بازار فعال

همرا اول

۱۷/۷۶۶/۷۴۹

۴۲/۹۰۱/۳۷۳

۶۲/۶۶۸/۱۲۲

۴۱/۲۹۱/۰۸۱

۵۷ درصد

ایرانسل

۷۸۵/۷۲۶

۷۴/۰۰۰/۶۵۵

۷۴/۷۸۶/۳۸۱

۲۸/۹۲۲/۰۸۰

۴۰ درصد

رایتل

۱۳۵/۱۹۳

۴/۶۰۹/۶۱۰

۴/۷۴۴/۸۰۳

۱/۸۰۲/۸۶۹

۳ درصد

مجموع

۱۸/۶۸۷/۶۶۸

۱۲۵/۵۱۱/۶۳۸

۱۴۴/۱۹۹/۳۰۶

۷۲/۰۱۶/۰۳۰

-------

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات