تماشا کنید: آکرابورد؛ نخستین تخته پرنده واقعی دنیا

پنج‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
برای دهه‌‌‌های متوالی مفهوم تخته پرنده‌‌‌ای (هاوربردی) که بتواند در دنیای واقعی هم به کار بیاید ذهن بسیاری از مهندسان را به خود مشغول کرده بود، ضمن اینکه تاکنون نسخه‌‌‌های واقعی و البته آزمایشی بسیاری نیز از این نوع دستگاه‌‌‌ها را مشاهده کرده‌اید. اما اکنون شرکت آرکا تصمیم گرفته یک بار برای همیشه هاوربردی واقعی بسازد و ظاهرا این هاوربرد نزدیک‌ترین نمونه به مدل موجود در "بازگشت به آینده" به شمار می‌‌‌آید. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

برخلاف بسیاری از مدل‌‌‌های پیشین که هاوربردها به کمک نیروی مغناطیسی از زمین برمی‌خواستند، این تخته پرنده قادر است از روی هر سطحی بدون توجه به مغناطیسی بودن یا نبودن آن تا حدود ۳۰ سانتی‌متر به هوا پرتاب شود و البته آب، شن یا بتن فرقی نمی‌‌‌کند، افراد می‌توانند با این وسیله پرواز کنند.

بی دلیل نیست که این هاوربرد را نمونه‌ی نزدیک به واقعیت می‌دانند؛ چرا که شرکتی که پیگیر ساخت این هاوربرد است یک سمن یا NGO است که روی راکت‌‌‌های استراتوسفری و بالن‌‌‌ها فعالیت می‌‌‌کند، همچنین این شرکت یکی از کمپانی‌های درگیر با پروژه Google Lunar X Prize بوده است و از همه مهم‌تر اینکه این دستگاه واقعا کار می‌‌‌کند!

گذشته از سابقه‌‌‌ی این کمپانی، مشخصات تخته‌‌‌ی پرنده‌‌‌ی جدید نیز کاملا قابل باور به نظر می‌‌‌رسند و نشانی از ادعاهای عجیب و غریب در آن دیده نمی‌‌‌شود. برای تامین توان برخاستن کافی این تخته پرنده حدود ۳۶ پنکه‌‌‌ با توان بالا حدود ۲۷۲ اسب بخار نیروی رانشی تولید می‌‌‌کنند که البته این توان بالا باتری‌‌‌ها را حدود ۶ دقیقه به انتهای خود می‌‌‌رساند که در مدل سنگین‌تر دستگاه این زمان به حدود ۳ دقیقه می‌‌‌رسد.

بنابراین نمی‌‌‌توان انتظار داشت که مسیر دانشگاه یا محل کار خود تا خانه را با این وسیله بپیمایید به ویژه اگر محدودیت سرعت شهری را نیز در نظر بگیرید! اما نحوه‌‌‌ی کنترل این دستگاه نیز بسیار جالب است. شما می‌‌‌توانید این تخته‌‌‌ی پرنده را با کمک اپ اندروید یا iOS به کمک بلوتوث به دست بگیرید.

arcaboard 8 5a7b0

این تخته که از جنس کامپوزیت ساخته شده است ابعادی ۱۷۴ در ۷۶ در ۱۵ سانتی متری دارد که نمی‌‌‌توان آن را در کوله پشتی جا داد چرا که وزن ۸۲ کیلویی آن حمل استاندارد توسط دو نفر را طلب می‌‌‌کند. البته با توجه به قیمت خرده فروشی ۱۹۹۰۰ دلاری که در مدل با شارژ سریع -با ۳۵ دقیقه عمر باتری بیشتر- به آن ۴۵۰۰ دلار دیگر نیز افزوده می‌‌‌شود و مسافت قابل پیمایش ۲ کیلومتری پیشنهاد ما برای حمل و نقل روزانه همچنان وسایل حمل و نقل عمومی خواهد بود!

با توجه به آنچه گفته شد می‌‌‌توان گفت نزدیک ترین مدل تخته پرنده به دنیای واقعی هنوز با رسیدن به بازار مصرفی فاصله‌‌‌‌ی زیادی دارد، اما با توجه به روند رو به پیشرفت فناوری باتری‌‌‌ها و البته فناوری پهپادها دور به نظر نمی‌‌‌رسد که به زودی این فناوری به مرحله‌‌‌‌ی ورود به بازار مصرفی نیز برسد.

در ویدیوی زیر می‌‌‌توانید کارکرد این دستگاه را در عمل مشاهده کنید.

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات