سونی درصدد رقابت با OLED سامسونگ و ال‌جی با استفاده از نسل جدید پنل‌های LCD است

سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
یکی از محصولاتی که در نمایشگاه CES 2016 همچون دوره‌های پیشین این نمایشگاه به وفور به چشم می‌خورد، انواع تلویزیون‌های OLED و LCD با رزولوشن 4K یا 8K و همچنین قابلیت‌هایی نظیر HDR بود. ال‌جی و سامسونگ به عنوان دو تولیدکننده ی بزرگ بازار، کفه‌ی ترازو را به سمت پنل‌های OLED سنگین کرده‌اند؛ اما سونی در پی آن است تا با ارائه‌ی فناوری جدید برای پنل‌های LCD، به رقابت با محصولات ارائه شده توسط کمپانی‌های رقیب بپردازد.
تبلیغات

در سال‌های اخیر کمپانی‌های مختلف با طیف گسترده‌ای از تلویزیون‌های خود در نمایشگاه محصولات الکترونیک مصرفی یا همان CES حضور داشته‌اند. سردمداران این حوزه را باید سامسونگ و ال‌جی خواند که با تولید انواع تلویزیون‌های OLED سعی دارند تا بازار را قبضه کنند. این دو کمپانی تا حدودی نیز در این حوزه موفق بوده‌اند؛ بطوریکه ال‌جی هم اکنون لقب بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی پنل های OLED را به خود اختصاص داده و سامسونگ نیز با تلویزیون‌های مبتنی بر فناوری dot LED نظر بسیاری را به خود جلب کرده است. اما در این میان سونی یکی از نام‌های بزرگ این حوزه است که همچنان به تولید تلویزیون‌های ال‌سی‌دی می‌پردازد. ژاپنی‌ها در سال‌های اخیر روند رو به افولی را در بازار تلویزیون‌ها شاهد بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد این روند در آینده‌ی نزدیک تغییر خواهد کرد؛ چراکه سونی در نظر دارد تا در یک تغییر بزرگ، فناوری Backlight Master Drive را که به اختصار BMD خوانده می‌شود، مورد استفاده قرار دهد.

اما این فناوری چیست و چه محاسنی دارد؟ BMD را باید یک فناوری جدید خواند که هدف از توسعه‌ی آن ایجاد سیستم نور پس زمینه‌ی برای پنل‌های ال‌سی‌دی است تا بتوان مشکلات مربوط به نمایش صحیح رنگ‌ها و نور این تلویزیون‌ها را در مقایسه با نمونه‌های OLED حل کرد. یکی از دلایل دیگر سونی برای تغییر تکنولوژی ساخت تلویزیون‌هایش، آماده شدن برای ارائه‌ی خدمات به کاربران در زمان انتشار ویدیو‌های HDR است. ویدیو‌های HDR شامل مواردی هستند که رنج دینامیک رنگ‌ها در آن افزایش یافته است؛ بطوریکه مشکی، مشکی‌تر و سفید سفیدتر نمایش داده می‌شود.

 براساس اطلاعات ارائه شده تلویزیون‌های جدید سونی قادرند تا روشنایی برابر ۴٫۰۰۰ نیت را تولید کنند؛ در حالی که نمونه‌های کنونی موجود در بازار ۱٫۰۰۰ نیت را تولید می‌کنند. قرارگرفتن یک لایه‌ی متراکم از ال‌ای‌دی‌ها در پشت پنل ال‌سی‌دی در کنار الگوریتم‌های نرم‌افزاری و همچنین فناوری خاموش کردن منطقه‌ای نور ال‌ای‌دی با عث می‌شود تا بتوان ناحیه‌ی تیره‌ی تصویر را آنچنان که باید تیره نمایش داد. سونی در نمایشگاه CES نمونه‌ای از تلویزیون ۸۵ اینچی ال‌سی‌دی 4K خود را به این فناوری تجهیز کرده بود که بسیار چشم‌گیر به نظر می‌رسید.

sonyint 0270a

براساس اطلاعات ارائه شده توسط کارشناسان و افرادی که این نمونه را از نزدیک مشاهده کرده‌اند، فناوری BMD تلویزیون ال‌سی‌دی سونی کیفیتی نزدیک به OLEDها را مخصوصا در ناحیه‌های تاریک محتوای به نمایش درآمده به کاربران نشان می‌دهد.

سخنگوی سونی به این موضوع اشاره کرده که کنتراست پیکسل به پیکسل تلویزیون‌های OLED است که باعث می‌شود بسیاری از کاربران به سمت این تلویزیون‌ها سوق پیدا کنند. ال‌سی‌دی‌ها به این دلیل که در OLED هر پیکسل روشنایی مورد نیاز خود را تامین می‌کند، نمی‌توانند به پای این فناوری برسد؛ اما در فناوری جدید بکار رفته، محصولات سونی قادرند تا کیفیت برابر OLED را در اختیار کاربران قرار دهند. با وجود پنل ال‌ای‌دی برای نور پس زمینه، تلویزیون‌های سونی می‌توانند روشنایی بالایی را برای تصاویر در حال نمایش رقم زده و همچنین نقاط تاریک را بسیار بهتر از نمونه‌های سنتی پردازش کنند.

براساس اطلاعات ارائه شده اقدامات مورد نیاز در فرآیند مهندسی این پنل‌ها انجام شده و حال سونی در حال کار روی چالش‌های دیگری نظیر سیستم خنک کردن، انرژی مصرفی و هزینه‌ی تولید این تلویزیون‌ها است. در مقایسه با OLEDها، ال‌سی‌دی‌ها هزینه‌ی کمتری را برای تولید به همراه دارند و از این رو در صورت برابری کیفیت نمایش، اقبال برای این تلویزیون‌ها بیش از پیش افزایش خواهد یافت. به نظر متخصصان سونی، هنوز زمان زیادی برای استفاده از پتانسیل بالای پنل‌های ال‌سی‌دی باقی است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات