اسپیس ایکس با پرتاب موشک فالکون ۹ در ۲۷ دی ماه، آن را روی شناور معلق روی آب فرود می‌آورد

یک‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
اسپیس ایکس اواخر دسامبر سال ۲۰۱۵ با فرود موفقیت آمیز موشک فالکون ۹ پس از پرتاب این موشک به فضا و قراردادن ۱۱ ماهواره در مدار تعیین شده، تاریخ ساز شد. حال این کمپانی اعلام کرده که در سال ۲۰۱۶ اقدام به فرود موشک‌های فالکون بیشتری خواهد کرد که یکی از آن‌ها در ۱۷ ژانویه یعنی ۲۷ دی ماه روانه‌ی آسمان خواهد شد. البته موشک‌های آینده دیگر روی ایستگاه زمینی فرود آورده نشده و اسپیس ایکس تلاش خواهد کرد تا موشک‌های مورد نظر را روی شناور‌های معلق روی آب فرود بیاورد.
تبلیغات

اسپیس ایکس در واپسین روز‌های سال ۲۰۱۵ میلادی پس از یک تجربه‌ی ناموفق در پرتاب موشک که در ماه ژوئن اتفاق افتاد، بالاخره توانست تا فاکلون ۹ را با موفقیت روی ایستگاه زمینی بنشاند. حال این کمپانی اعلام کرده که در تاریخ ۲۷ دی ماه، پرتاب دیگری را خواهد داشت با این تفاوت که این بار موشک فاکلون ۹ این کمپانی روی ایستگاه زمینی فرود آورده نشده و همچون تجربه‌های قبل، روی شناور روی آب فرود خواهد آمد.

براساس اطلاعات منتشر شده اسپیس ایکس این بار موشک فالکون ۹ خود را از پایگاه هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا راهی فضا می‌کند. این موشک ماهواره‌ی Jason-3 را ناسا را به فضا خواهد برد تا آن را در مدار زمین قرار دهد. این ماهواره وظیفه‌ی مانیتور جریان‌های اقیانوس و سطح آب کره‌ی خاکی را برعهده خواهد داشت. این قسمت از فرآیند پرتاب فالکون ۹ آنچنان پیچیده نیست. در واقع این ماموریت نیز تا این قسمت همچون سایر ماموریت‌های اسپیس ایکس شامل قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین است. در صورتی که اسپیس ایکس موفق شود بار دیگر موشک خود را با موفقیت در محل تعیین شده بنشاند، در این صورت نباید آخرین تجربه‌ی این کمپانی را که اتفاقا با موفقیت نیز همراه بود، اتفاقی در نظر گرفت.

تقریبا یک سال از آخرین باری که اسپیس ایکس تلاش کرده تا یک موشک را روی شناور معلق روی آب فرود، می‌گذرد. این کمپانی در ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی در آخرین ثانیه‌ها برای نشاندن موفقیت آمیز فالکون ۹ ناکام ماند و موشک به عرشه‌ی شناور برخورد کرده و منفجر شد. از آن زمان اسپیس ایکس تغییراتی را در موشک فالکون ۹ ایجاد کرده تا دیگر مواردی نظیر انفجار موشک در ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی پیش نیاید.

به طور حتم نشاندن موشک فالکون ۹ روی یک شناور معلق روی آب چالش‌های بیشتری را پیش روی متخصصان این کمپانی قرار می‌دهد. با وجود چالش‌های زیاد فرود فالکون ۹ روی شناور‌های معلق روی آب، استفاده از این روش انعطاف پذیری بالایی را به همراه دارد. با استفاده از قابلیت نشاندن موشک روی شناور‌های روی آب می‌توان موشک را در هر مکانی روی زمین فرود آورد. اسپیس ایکس در آخرین پرتاب خود موفق شد تا موشکش را در پایگاه کیپ کاناورال فرود بیاورد، اما همیشه این امکان وجود ندارد تا بتوان ایستگاه زمینی را برای فرود در نظر گرفت، از این‌رو استفاده از سکوهای شناور امکان فرود آوردن موشک در نقاط مختلف را برای متخصصان این کمپانی فراهم می‌کند.

ایلان ماسک تصدیق کرده که موشک فالکون ۹ این کمپانی که با موفقیت روی زمین نشسته دیگر مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، حال آنکه اسپیس ایکس از آن برای آزمایش مشکلات احتمالی موجود مورد استفاده قرار خواهد گرفت. موشکی که اسپیس ایکس در ۱۷ ژانویه راهی فضا خواهد کرد، در صورت موفقیت لقب اولین راکتی را به خود اختصاص خواهد داد که چندبار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در صورتی که اسپیس ایکس بتواند بصورت مستمر از موشک‌های خود استفاده کنید، در این صورت هزینه‌ی پرتاب بسیار کاهش خواهد یافت. براساس برآوردهای صورت گرفته هزینه‌ی هر بار پرتاب موشک فالکون ۹ در حدود ۶۰ میلیون دلار است که در صورت موفقیت این هزینه شدیدا کاهش خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات