چرا در CES 2016 از فناوری خانه‌های هوشمند گوگل چیز زیادی ندیدیم؟

یک‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در جریان CES 2016 چندان بر روی پلتفرم خانه‌های هوشمند خود یعنی Brillo and Weave‌ تاکیدی نکرد و خبرهای زیادی از این پلتفرم نشنیدیم. در ادامه به بررسی علل این موضوع می پردازیم.  همراه زومیت باشید.
تبلیغات

سال گذشته در جریان رویداد CES 2015، محصولاتی که برای پلتفرم خانه هوشمند اپل طراحی شده بودند، در نمایشگاه CES‌ معرفی شدند. اگرچه این معرفی‌ها خیلی کم و کوتاه بود ولی در کل عملکرد رضایت بخشی داشت. 

از پریز‌های برق گرفته تا قفل روی در خانه‌های هوشمند معرفی شدند و اگرچه چندان محصولات خاص و شگفت انگیزی نبودند ولی باعث می‌شدند که حس کنیم پلتفرم خانه‌های هوشمند اپل زنده و در حال توسعه است. 

انتظار داشتیم همین موضوع امسال در جریان رویداد CES 2016‌ برای گوگل رخ دهد ولی در شرایطی که این شرکت در بهار سال گذشته میلادی پلتفرم خانه‌های هوشمند خود با نام Brillo and Weave را معرفی کرده بود در این نمایشگاه به سختی می‌شد معرفی محصولی که در آن به صراحت از Brillo and Weave سخن به میان آمده باشد، پیدا کنیم. 

گوگل بی سر و صدا فناوری Weave‌را در برخی از محصولات به کار برده بود

البته این درست است که در حال حاضر فناوری خانه‌های هوشمند گوگل در برخی از محصولات به کار رفته است. در نمایشگاه CES 2016، فناوری Brillo and Weave در داخل یک دوربین هوشمند، اسپیکر، اجاق گاز، پرینتر، اسکنر،‌ لامپها و قفل‌های دَر که توسط شرکت‌هایی نظیر اچ‌پی، فیلیپس و ایسوس ساخته شده بودند، دیده شدند. ال‌جی هم به عنوان بزرگترین شریک Weave‌ از این فناوری در داخل دستگاه تهویه هوا، لباسشویی، یخچال، دوربین امنیتی و اسپیکرهای وایرلس ساخت خود استفاده کرد. 

با این حال نه گوگل و نه شرکای این شرکت در مراسم‌های رونمایی از محصولات خود اشاره‌ای به فناوری خانه‌های هوشمند گوگل نکردند. انگار نه انگار که این اولین بار است که شاهد معرفی محصولاتی از این دست در پلتفرم خانه‌های هوشمند گوگل هستیم. 

بیشترین توجهی که به Brillo and Weave گوگل شد در کنفرانس خبری ال‌جی بود که در آن یکی از مدیران گوگل به مدت ۳ دقیقه در مورد Brillo and Weave صحبت کرد و حتی در طی صحبت‌های خود به این که دقیقا محصول معرفی شده توسط ال‌جی چطور از این فناوری استفاده می‌کند، اشاره‌ای نکرد.

البته شاید دلیل دیگری هم برای این که چرا خبرهای زیادی از پلتفرم خانه‌های هوشمند گوگل نمی‌شنویم، وجود داشته باشد. در واقع شاید Brillo and Weave در محصولات معرفی شده بکارر فته باشد ولی در عمل هنوز کارایی آن مشخص نشده است. برای مثال سال گذشته، دموهای زیادی وجود داشت که نشان می‌دادند چطور یک آیفون می تواند چراغ خانه را روشن یا خاموش کند. این چیز زیادی نبود ولی به کاربران این دید را می‌داد که هوم کیت اپل چیست و چگونه کار می‌کند. اما در شرایط کنونی واقعا بسیاری از افراد هنوز درک واضحی از Brillo and Weave ندارند. 

‌Brillo نرم‌افزاری است که ابزارهای موجود در خانه‌های هوشمند از آن استفاده می‌کنند و Weave‌ زبان ارتباطی بین این دستگاه‌ها است

اگر شما هم جزوه آن دسته از افرادی هستید که هنوز نمی‌دانید که Brillo and Weave چیست باید بگوییم که Brillo نرم‌افزاری است که ابزارهای موجود در خانه‌های هوشمند از آن استفاده می‌کنند و Weave‌در واقع زبان ارتباطی بین این دستگاه‌ها است. در اینجا ذکر این نکته مهم است که حتما نیاز نیست که این ابزارها از نرم افزار Brillo استفاده کنند تا بتوانند به زبان Weave‌با دیگر ابزارها ارتباط برقرار کنند که این امر اهمیت Weave‌را دوچندان می‌سازد. بعلاوه Weave این قابلیت را به محصولات می دهد تا با نرم‌افزارهای گوشی‌های هوشمند اندرویدی یا iOS ارتباط برقرار کنند. 

این که گوگل توانسته تا ال جی را در این مسیر با خود همراه سازد کار کوچکی نیست. از سوی دیگر بکارگیری Weave در داخل طیف گسترده‌ای از محصولات قابل توجه است چرا که اپل هنوز با محصولاتی نظیر اجاق گازها، یخچال‌ها و دستگاه‌های تهویه هوا کار نکرده است. 

در واقع این طور نیست که بگوییم گوگل تلاش کرد تا Weave‌را در جریان رویداد CES عرضه کند ولی در این راه ناکام بود: بهتر است بگوییم گوگل تلاشی برای معرفی و عرضه این فناوری در CES  نکرد. Weave هنوز در پشت پرده قرار دارد. آیا Weave‌واقعا به خوبی کار می‌کند؟ شاید این سوالی باشد که در CES 2017‌ پاسخ دقیق‌تری برایش بیابیم. 

کلیه‌ی اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی اختصاصی CES 2016 مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات