مقایسه گیر اس 2 سامسونگ و موتو 360 (2015)

سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
مطالعه 6 دقیقه
سامسونگ و موتورولا در جریان نمایشگاه ایفا ۲۰۱۵ دو ساعت هوشمند جدید خود با نام‌های گیر اس ۲ و موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) را معرفی کردند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به مقایسه‌ی این دو ساعت هوشمند زیبا بپردازیم.
تبلیغات

سامسونگ با گیر اس ۲ و موتورولا با موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) وارد نبرد بازار ساعت‌های هوشمند شده‌اند، بازاری که حالا توجه تولید کنندگان بسیاری را به خود جلب کرده است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا مقایسه‌ای بین دو عدد از رقبای بزرگ در زمینه‌ی ساعت هوشمند داشته باشیم.

طراحی و ساخت

06 gear s2 zoomit.ir 1600x1200

موتو ۳۶۰ جدید از نظر طراحی بروزتر از نسخه‌ی قبلی است، اما طراحی آن تغییر زیادی نکرده است. این ساعت هوشمند در دو سایز مختلف صفحه نمایش برای سلیقه‌های مختلف عرضه شده است. نکته‌ی جالب توجه امکان شخصی‌سازی این ساعت هوشمند با استفاده از موتو میکر است که البته برای کشور ایران این امکان در دسترس نیست.

به علاوه در موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) تغییر بند ساعت بسیار راحت‌تر از قبل شده و به آسانی صورت می‌پذیرد.

گیر اس ۲ نیز امکان تغییر بند ساعت را فراهم کرده و در سه مدل گیر اس ۲، گیر اس ۲ 3G و گیر اس ۲ کلاسیک عرضه شده است. دو نوع استاندارد گیر اس ۲ دارای بندی از جنس پلاستیک زبر بوده و گیر اس ۲ کلاسیک بندی از جنس چرم دارد.

گیر اس ۲ دارای دو دکمه‌ی فیزیکی بوده و موتو ۳۶۰ جدید تنها یک دکمه‌ی فیزیکی دارد که البته کمی برآمدگی آن بیشتر از دکمه‌های گیر اس ۲ است. در گیر اس ۲ دکمه‌ی بالا نقش دکمه هوم را بازی می‌کند و فشردن دکمه‌ی پایین‌تر، اپلیکیشن‌های نصب شده را نشان می‌دهد.

البته نکته‌ی جالب توجه در گیر اس ۲، حاشیه‌های چرخان آن است که اجازه‌ی حرکت در بین اپلیکیشن‌ها با توجه به سرعت چرخاندن آن را به کاربر می‌دهد. این خلاقیت سامسونگ قابل ستایش است، چرا که استفاده از این حلقه‌های چرخان برای حرکت بین اپلیکیشن‌ها و منوها بسیار ساده تر از لمس نمایشگر کوچک دستگاه است.

انتخاب برنده در زمینه‌ی طراحی و ساخت کاملا سلیقه‌ای است و به همین دلیل هر دوی این ساعت‌ها در نسخه‌های اسپورت و کلاسیک نیز عرضه شده‌اند تا بتوانند سلایق مختلف را پوشش دهند.

کیفیت صفحه نمایش

ANDROIDPIT MOTO 360 2 2015 ifa2015 13 w782 1600x1200

نسل دوم موتو ۳۶۰ دارای صفحه نمایش از نوع LCD است که کیفیت بالایی نیز دارد. در این نسل شاهد افزایش تعداد پیکسل‌ها تا ۲۵ درصد هستیم. مدل کوچکتر موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) رزولوشن ۳۶۰ در ۳۲۵ پیکسلی داشته (۲۶۳ پیکسل در هر اینچ) و برادر بزرگتر آن دارای رزولوشن ۳۶۰ در ۳۳۰ پیکسل (۲۳۳پیکسل بر اینچ) است.

گیر اس ۲ دارای صفحه نمایش ۱.۲ اینچی از نوع امولد با رزولوشن ۳۶۰ در ۳۶۰ (۳۰۲ پیکسل در هر اینچ) که کمی بهتر از موتو ۳۶۰ جدید در این زمینه عمل کرده است.

صفحه نمایش هر دوی این ساعت‌ها حساسیت قابل قبولی به لمس داشته و حاشیه‌ی چرخان گیر اس ۲ کار با آن را آسان‌تر نیز می‌کند. در نقطه‌ی مقابل موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) فریم فلزی تراش خورده دارد که حالتی کلاسیک‌تر به آن بخشیده است.

به نظر می‌رسد گیر اس ۲ در زمینه‌ی کیفیت صفحه نمایش کمی بهتر از موتو ۳۶۰ جدید است چرا که امولدها رنگ مشکی را با عمق زیاد نشان داده و مصرف باتری کمتری نیز دارند. از طرفی نمایشگر گیر اس ۲ تماما گرد است، اما در قسمت پایین موتو ۳۶۰ یک حاشیه کوچک دیده می‌شود که باعث شده تصویری که روی آن می‌بینیم کاملا گرد نباشد.

نرم‌افزار

08 gear s2 zoomit.ir 1600x1200

این زمینه، جایی است که در آن تفاوت بین دو ساعت مشخص می‌شود. موتورولا از آخرین نسخه‌ی اندروید ور (نسخه ۱.۳) بهره می‌برد اما سامسونگ در گیر اس ۲ سیستم عامل مختص خود یعنی تایزن را مورد استفاده قرار داده است. گیر اس ۲ قابلیت هماهنگی با دستگاه‌هایی که دارای سیستم عامل اندروید ۴.۴ یا بالاتر بوده و مجهز به رمی بیشتر از ۱.۵ گیگ هستند را دارد. این در حالی است که گیر اس تنها با برخی از گوشی‌های سامسونگ امکان هماهنگی را داشت.

رابط کاربری موتو ۳۶۰ مانند رابط کاربری تمامی ساعت‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید ور است و تنها تعدادی واچ فیس مختص موتورولا برای آن تدارک دیده شده است. همچنین واچ فیس‌های تعاملی نیز در اندروید ور وجود دارند که تعداد قدم‌ها، وضعیت آب و هوا و سایر موارد مشابه را بدون نیاز به اجرای اپلیکیشن، در کنار ساعت نمایش می‌دهند.

رابط کاربری گیر اس ۲ کاملا متفاوت است. اندروید ور اپلیکیشن‌ها را به صورت عمودی به نمایش می‌گذارد اما گیر اس ۲ و سیستم عامل تایزن آن، موارد را به صورت دایره‌ای نشان می‌دهد تا هم شکل ساعت را به خود بگیرند و هم استفاده از حاشیه‌ی چرخان آن، آسان‌تر شود.

البته در این مورد نمی‌توان تقصیر را متوجه موتورولا دانست چرا که اندروید ور ساخت گوگل است اما باید گفت که رابط کاربری تایزن گیر اس ۲ بسیار زیبا‌تر و ساده‌تر بوده و نوآوری‌های بیشتری نیز دارد. شاید به راحتی بتوان رابط کاربری گیر اس ۲ را بهترین رابط کاربری در بین ساعت‌های هوشمند تا کنون دانست. اگر سامسونگ بتواند پلتفرم ساعت هوشمند خود را توسعه دهد و نظر توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند، کار برای رقبای آن مثل Android Wear و WatchOS بسیار دشوار خواهد بود.

بازده و عملکرد

Moto 360 2nd gen 10 w782

نسل دوم موتو ۳۶۰ مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۴۰۰ با فرکانس عملکرد هسته‌ی ۱.۲ گیگاهرتز است که دارای ۵۱۲ مگابایت رم بوده و از ۴ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد.

گیر اس ۲ دارای پردازنده‌ی دو هسته‌ای با فرکانس عملکرد ۱ گیگاهرتز در کنار ۵۱۲ مگابایت رم و ۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است. به علاوه نسخه‌ی 3G این ساعت امکان برقراری تماس و اتصال به اینترنت را بدون نیاز به وصل شدن به گوشی هوشمند در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بر روی کاغذ به نظر می‌رسد موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) پردازنده‌ی قوی‌تری داشته باشد اما وجود نسخه‌ی 3G برای گیر اس ۲ می‌تواند نکته‌ی قوت بزرگی باشد. به علاوه گیر اس ۲ مجهز به ان‌اف‌سی است تا بتوان از سرویس‌هایی مانند سامسونگ پی نیز بوسیله‌ی آن بهره برد.

باتری

19 gear s2 zoomit.ir 1600x1200

سامسونگ و موتورولا هر دو مدعی هستند که ساعت هوشمند ساخت آن‌ها تا دو روز و حتی بیشتر دوام باتری خواهد داشت. گیر اس ۲ دارای باتری ۲۵۰ میلی‌آمپر ساعتی در نسخه‌ی بلوتوث و باتری ۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در نسخه‌ی 3G است و موتو ۳۶۰ نسل جدید در نسخه‌ی کوچک‌تر دارای باتری ۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت بوده و نسخه‌ی بزرگ‌تر آن مجهز به باتری ۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. به علاوه هر دوی این ساعت‌های هوشمند از فناوری شارژ بی‌سیم بهره می‌برند.

شاید بر روی کاغذ برتری در این بخش از آن موتو ۳۶۰ نسل جدید باشد اما استفاده از صفحه نمایش امولد می‌تواند به کمک گیر اس ۲ بیاید.

در حال حاضر و قبل از نقد و بررسی کامل نمی‌توان نظر قطعی در مورد عملکرد باتری این دو ساعت هوشمند داد اما انتظار می‌رود در این زمینه شاهد عملکرد یکسانی از هر دو دستگاه باشیم.

در حالت کلی هر یک از این ساعت‌های هوشمند ویژگی‌ها و زیبایی منحصر بفردی دارند و نمی‌توان یکی را به طور مطلق برتر از دیگری دانست اما می‌توان گفت که خرید هر یک از این دو ساعت کاربر را بسیار راضی خواهد کرد چرا که گیر اس ۲ و موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) از کامل‌ترین و زیباترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار هستند.

نظر شما چیست؟ خرید کدام ساعت هوشمند را به دیگری ترجیح می‌دهید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات