تصویر منتسب به کالبدشکافی اکسپریا زد 5 پرمیوم نشان از یک سیستم خنک‌کننده قدرتمند دارد

جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
مطالعه 3 دقیقه
در حالی که اکسپریا زد 5 پرمیوم سونی به عنوان اولین گوشی با نمایشگر 4K تمام نگاه‌ها را به خود جلب کرده، حالا تصویر منتسب به کالبدشکافی این گوشی، از یک سیستم خنک‌کننده قدرتمند شامل دو لوله‌ی خنک‌کننده و خمیر سیلیکون خبر می‌دهد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 همین مدت کوتاه برای کارکردن با اکسپریا زد 5 پرمیوم سونی کافی است تا بسیاری از کارشناسان روی قدرت نمایشگر آن صحه بگذارند. اگرچه هنوز بسیاری از شرکت‌ها همان رزولوشن فول‌اچ‌دی یا نهایتا QHD را کافی می‌دانند و معتقد هستند که هنوز شرایط ارائه گوشی‌های هوشمند 4K فراهم نیست، ولی سونی اولین گوشی با نمایشگر 4 کی را معرفی کرد.

به هر حال به نظر می‌رسد گوشی زیبا و جذاب اکسپریا زد 5 پرمیوم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و توانایی آن به همین جا ختم نمی‌شود. این فبلت از یک پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای اسنپدراگون ۸۱۰ کوالکام – که حریف و حدیث‌ها پیرامون داغ‌شدن آن همچنان ادامه دارد – بهره می‌برد و خیلی‌ها این نگرانی را دارند که آیا سونی توانسته بدون کاهش عملکرد این پردازنده، میزان گرمای تولید شده‌اش را پایین بیاورد یا خیر.

در حالی که ساعاتی پیش تصویری از نمایشگاه ایفا ۲۰۱۵  مبنی بر داغ شدن گوشی اکسپریا زد 5 منتشر شده بود، ولی به نظر می‌رسد هنوز نباید زود قضاوت کرد و قطعا سونی پیش از تصمیم‌گیری کاملا می‌دانسته چه کاری انجام دهد. به هر حال بروز هر مشکلی در نسخه‌های اولیه دستگاه‌های دیجیتال طبیعی است و کوالکام نیز اعلام کرده در سری دوم پردازنده‌های اسنپدراگون مشکل داغ شدن کاملا برطرف شده است. در ادامه قصد داریم تدبیر سونی برای مقابله با داغ‌شدن پرچمدارانش را بر اساس تصویر کالبدشکافی اکسپریا زد 5 پرمیوم بررسی کنیم.

Sony Xperia Z5 Premium Dual

اگر تصویر منتشر شده که به کالبدشکافی این دستگاه منتسب است صحت داشته باشد، به نظر می‌رسد سونی توانسته بر مشکل داغ‌شدن پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ فائق آید و تا حد امکان گرمای تولید شده را پخش کند. سونی به جز بهره‌گیری از دو لوله‌ی خنک‌کننده، از خمیر خنک‌کننده مانند خمیر سیلیکون روی تراشه کمک گرفته تا بتواند به خوبی با پخش کردن گرما شدت آن را کاهش دهد. خمیر سیلیکون یا همان خمیر خنک‌کننده، یکی از بهترین موادی است که برای کنترل دمای پردازنده در کامپیوترهای دسکتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ولی به نظر می‌رسد سونی یک بار دیگر دست به نوآوری زده و برای اولین بار از این سیستم روی تراشه‌ی موبایل بهره برده است.

اما سوالی که همچنان بی پاسخ باقی مانده این است که آیا واقعا اکسپریا زد 5 پرمیوم یا دیگر اعضای خانواده‌ی اکسپریا زد 5، بیش از دیگر پرچمداران داغ می‌شدند که سونی به فکر استفاده از این روش افتاده است؟ به نظر می‌رسد باید کمی صبر کنیم تا همه چیز بعد از عرضه‌ی اکسپریا زد 5 پرمیوم روشن شود؛ ولی در حال حاضر به کار بردن دو لوله‌ی خنک‌کننده در کنار خمیر سیلیکون از طرف سونی می‌تواند ابتکاری نوآورانه و در عین حال کاربردی باشد. باید منتظر باشیم ببینیم نتیجه‌ی واقعی در عمل چگونه است؟

اخبار و مقالات مرتبط با IFA 2015 را دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات