۶ توصیه برای گرفتن عکس‌هایی بهتر با گوشی موبایل

چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
همه‌ی ما روزانه تعداد زیادی عکس از اطراف خود می‌گیریم و بدون اینکه این عکس‌ها سهمی در خاطرات ما داشته باشند از روی حافظه گوشی پاک می‌کنیم. بنابراین چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا عکس‌های بهتری ثبت کنیم؟ با ما در زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با پیشرفته‌تر شدن فناوری‌های به کار رفته در گوشی‌های هوشمند، کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط این وسایل در بسیاری از مواقع با دوربین‌های عکاسی برابری می‌کنند. بنابراین امروزه  مشتریان دوربین‌های کامپکت و رده متوسط به جای خرید این محصولات به دنبال خرید گوشی‌های هوشمند با دوربین‌هایی به مراتب پیشرفته‌تر هستند. در نتیجه فرصت ثبت وقایع برای کاربران بیش از پیش مهیا است. با این حال همه‌ی ما روزانه تعداد زیادی عکس از اطراف خود می‌گیریم و بدون اینکه این عکس‌ها سهمی در خاطرات ما داشته باشند از روی حافظه گوشی پاک می‌کنیم. بنابراین چه نکاتی را باید رعایت کرد تا عکس‌های بهتری ثبت کنیم؟

فراگرفتن عکاسی یک فرآیند زمان‌گیر و سخت است و به تلاش فرد برای آموختن بستگی دارد. چرا که برای گرفتن یک عکس در لحظه‌ی فشار دادن دکمه‌ی شاتر باید عوامل زیادی را مدنظر قرار داد. در ضمن هر عکاس سبک کاری و زاویه‌ی دید مختص به خود را دارد. با این حال با رعایت یک سری نکات می‌توان کیفیت عکس‌های گرفته شده را به طرز چشم‌گیری بهبود بخشید. در این مطلب سعی شده تا با یادآوری این نکات مهارت عکاسی شما به چالش  کشیده شود.

۱. بالاتر گرفتن دوربین

زاویه دید در عکاسی یکی از مهم‌ترین نکاتی‌ است که باید به آن توجه کرد. گرفتن دوربین بالاتر از سوژه به خصوص در حالت سلفی باعث می‌شود که چین و چروک‌های صورت کمتر در عکس مشخص شوند و پوست حالت صاف‌تری به خود گیرد. در ضمن این کار می‌تواند چرودگی پوست زیر گلوی شما را از دوربین مخفی نگه دارد که نتیجه‌ی آن عکسی جذاب‌تر خواهد شد. مسلما تنها راه بهتر شدن عکس بالاتر گرفتن دوربین نیست، ولی با این کار نه تنها پوست حالت بهتری به خود می‌گیرد بلکه صورت شما کشیده‌تر نیز به نظر می‌رسد.

۲. تنظیم سرعت شاتر

خیلی از افراد هنگام عکاسی از امکاناتی که دوربین در اختیارشان می‌گذارد اطلاع درستی ندارند یا استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌کنند. تنظیم سرعت شاتر یکی از این امکانات است که امروزه اکثر گوشی‌های موبایل این قابلیت را به دوربین خود اضافه کرده‌اند. کنترل درست این عامل تاثیر بسیار مثبتی بر روی نتیجه‌ی کار شما دارد.

به زبان ساده سرعت شاتر میزان زمان نوردهی به سنسور دوربین را مشخص می‌کند. در سرعت‌های بالاتر دوربین می‌تواند سوژه‌هایی با سرعت بالا را شکار کند و تمام جزییات را به نمایش بگذارد. در طرف مقابل، سرعت پایین شاتر برای عکاسی در محیط‌هایی با شرایط نوری کم مناسب‌تر است. در این حالت نور بیشتر به سنسور تابیده می‌شود و اگر سرعت حرکت سوژه زیاد باشد با تصاویری مات روبه‌رو خواهیم شد. در سرعت‌ پایین برای گرفتن یک نتیجه‌ی مطلوب بهتر است که دوربین در یک حالت ثابتی قرار گرفته باشد. بنابراین استفاده از تری‌پاد یا مونو‌پاد کمک زیادی به شما می‌کند.

۳. قانون یک‌ سوم

ترکیب‌بندی یکی از پایه‌های مهم عکاسی محسوب می‌شود. اصلی‌ترین سرفصل‌ کلاس‌های عکاسی، مباحث مربوط به ترکیب‌بندی است. قانون‌های زیادی برای ترکیب‌بندی وجود دارند که شاید هم پیچیده و هم یادگیری آن‌ها سخت باشد. با این حال ساده‌ترین و کاربردی‌ترین ‌آن‌ها قانون یک سوم نام دارد.

ایده اصلی این قانون بسیار ساده است. کادر عکاسی خود را به ۹ ناحیه مساوی تقسیم کنید. مستطیل وسطی را انتخاب کرده و سوژه‌ی اصلی عکاسی خود را در یکی از گوشه‌های آن قرار دهید. در این حالت موضوع اصلی عکاسی بهتر به چشم می‌آید. با این حال مواظب خالی ماندن بقیه مستطیل‌ها باشید تا به فضای مرده در عکس شما تبدیل نشوند.

قانون یک سوم در عکاسی

۴. آشنایی با ایزو

هرچند واژه‌هایی مثل سرعت شاتر یا ایزو به نظر خیلی سخت و تخصصی می‌آیند ولی مفاهیمی ساده هستند که بر روی نتیجه‌ی کار شما تاثیر مثبتی می‌گذارند. مقدار ایزو میزان حساسیت سنسور دوربین را در برابر نور مشخص می‌کند. مقدار پایین ایزو بیانگر حساسیت پایین‌تر سنسور دوربین به نور است. بنابراین اگر به دنبال ایجاد افکتی خاص نیستید، بهتر است زمان نوردهی به سنسور را برای جذب نور بیشتر کرد.

هرچه مقدار ایزو افزایش پیدا کند حساسیت سنسور نیز هم‌راستا با آن افزایش پیدا می‌کند. همچنین نویز در تصویر به موازات ایزو حرکت می‌کند و می‌تواند عکس شما را خراب کند. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید عوامل دیگر دخیل در عکس را کنترل کرد. به عنوان مثال می‌توان سرعت شاتر را نیزافزایش داد تا نویز به حداقل خود برسد.

تنظیمات ایزو در دوربین گوشی‌های موبایل

۵. عکاسی پانوراما

بعضی اوقات سوژه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید در قاب دوربین شما جای نمی‌گیرد. بنابراین برای عکس‌برداری از سوژه باید از آن فاصله گرفت. گوشی‌های موبایل امروزی قابلیت کاربردی دیگری به نام عکاسی پانوراما دارند. با استفاده از این قابلیت می‌توان چندین عکس پیاپی در زاویه‌های مختلف گرفت و در نهایت با کنار هم قرار دادن آن‌ها یک عکس واحد تشکیل داد. بنابراین ایده استفاده از عکاسی پانوراما می‌تواند به شما در شکار سوژه‌هایتان کمک زیادی کند.

عکاسی پانوراما در گوشی‌های موبایل

۶. عکس‌برداری HDR

یکی دیگر از امکاناتی که گوشی‌های موبایل امروزی در اختیار کاربران خود می‌گذارند، عکاسی HDR است. محدوده‌ی دینامیکی در عکاسی به معنای نسبت روشنایی و تاریکی عکس بوده که در HDR در حالت گسترده خود قرار می‌گیرد. بنابراین زمانی‌ که با کنتراست بالای نور در صحنه رو‌به‌رو هستید استفاده از حالت HDR خروجی بهتری را به شما تحویل می‌دهد. محیط‌های باز و عکاسی از مناظر یا عکاسی از سوژه‌هایی با منبع نوری در پشت یا جلو موقعیت‌هایی هستند که فعال کردن HDR می‌تواند در بهبود کیفیت عکس تاثیرگذار باشد.

جمع‌بندی

عکاسی چیزی بیشتر از گفتن چند توصیه است. برای گرفتن عکس‌هایی خوب که هم در خاطرات شما بمانند و هم در شبکه‌های اجتماعی مخاطب خود را پیدا کنند باید به تمرین عکاسی پرداخت. با این حال با به کارگیری ۶ توصیه بالا تا حد زیادی می‌توان به موفقیت و ماندگار شدن عکس کمک کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات