مقایسه اکسپریا زد 3 با اکسپریا زد 5؛ کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد

پنج‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
مطالعه 5 دقیقه
سونی دیروز طی کنفرانسی در نمایشگاه ایفا از پرچمدار جدید خود، اکسپریا زد ۵، پرده برداشت و تغییراتی به خصوص در دوربین گوشی نسبت به نسل‌های قبل ایجاد کرد. اکسپریا زد ۳ سونی نیز که یک سال قبل معرفی شده است، طراحی زیبا داشته و گوشی قدرتمندی حتی در قیاس با پرچمداران امروز است. سوال اینجا است که خرید اکسپریا زد ۵ برای دارندگان زد ۳ مقرون به صرفه است یا خیر.
تبلیغات

سونی دیروز به صورت رسمی و پس از گذشت یک سال از معرفی اکسپریا زد ۳، اکسپریا زد ۵ را به عنوان پرچمدار جدید خود معرفی کرد. در ظاهر این دو دستگاه نمی‌توان تفاوت‌های بسیاری دید و این عامل باعث ایجاد سوالی می‌شود که آیا دارندگان اکسپریا زد ۳ نیازی به کوچ کردن به اکسپریا زد ۵ دارند یا خیر. و این که پرداخت هزینه‌ی اضافی صرفه‌ی کافی را برای این افراد خواهد داشت؟ در ادامه سعی خواهیم کرد که با مقایسه‌ی دو گوشی به این سوال پاسخ دهیم.

طراحی آشنا با تغییرات جزئی

Xperia Z5 left vs Xperia Z3 right

شاید در نگاه اول افراد کمی بتوانند اکسپریا زد ۳ و زد ۵ را از هم تشخیص دهند که نشان از شباهت زیاد در طراحی این دو گوشی دارد. هر دوی این گوشی‌ها صفحه نمایش ۵.۲ اینچی داشته و دارای ابعاد کاملا یکسانی هستند.

پرچمدار سونی مانند گذشته طراحی شیشه و فلز خود را حفظ کرده است اما قاب پشتی اندکی مات‌تر شده و باعث راحتی کار با گوشی و زیباتر شدن آن می‌شود. در نقطه‌ی مقابل قاب پشتی زد ۳ براق بوده و نگه داشتن آن در دست را کمی سخت کرده و اثر انگشت را نیز به راحتی جذب می‌کند. به علاوه شاهد تغییراتی در فریم فلزی زد ۵ هستیم که نگهداری گوشی در دست را اندکی آسان‌تر می‌کند.

صفحه نمایش مشابه

صفحه نمایش اکسپریا زد ۵ همانند زد ۳، ۵.۲ اینچی بوده و رزولوشن فول اچ‌دی دارد. البته در پرچمدار جدید سونی شاهد پیشرفت در زمینه‌ی نمایش رنگ‌ها هستیم.

صفحه نمایش اکسپریا زد ۵ با این که رزولوشن QHD ندارد اما جزئیات را دقیق به نمایش می‌گذارد و چگالی پیکسلی ۴۲۴ پیکسل در هر اینچ شفافیت و دقت خوب و قابل قبولی به صفحه نمایش آن داده است.

رابط کاربری

Xperia Z3 vs Xperia Z5 footer 2

دارندگان اکسپریا زد ۳ که گوشی خود را به اندروید ۵.۱ بروزرسانی کرده‌اند تفاوتی در رابط کاربری اکسپریا زد ۵ نسبت به گوشی خود نخواهند دید. سونی تعادلی بین ویژگی‌هایی مختص خود و ویژگی‌های اندروید خام ایجاد کرده و آن را بیش از اندازه از امکانات مختلف پر نکرده است. طراحی متریال در گذشته مورد توجه سونی نبوده اما حالا با تغییر شکل آیکون‌ها شاهد مسطح شدن طراحی و نزدیک شدن به طراحی گوگل هستیم.

پردازنده و حافظه داخلی

برای وفق یافتن با شرایط بازار سونی در اکسپریا زد ۵ از پردازنده‌ی ۶۴ بیتی اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده کرده است. در ماه‌های گذشته شاهد انتشار اخبار مختلفی در مورد داغ شدن بیش از حد این پردازنده بودیم و این موضوع باعث استفاده‌ی سامسونگ از پردازنده‌ی اکسینوس خود شد و ال‌جی را مجبور به استفاده از اسنپدراگون ۸۰۸ کرد. اما سونی با وجود این مشکلات اسنپدراگون ۸۱۰ را برگزیده و در حال حاضر نمی‌توان در مورد عملکرد آن نظر قطعی داد.

هر دو گوشی اکسپریا زد ۵ و زد ۳ دارای سه گیگابایت رم هستند و هر دو دارای نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی بوده و به علاوه هر دوی این گوشی‌ها دارای درگاه افزایش حافظه نیز هستند.

بنابراین می‌توان در این مورد اکسپریا زد ۳ را در حد و اندازه‌های اکسپریا زد ۵ دانست.

حسگر اثر انگشت

Fingerprint scanner

هر پرچمداری که قصد موفقیت در بازار کنونی را داشته باشد مجهز شدن به حسگر اثر انگشت را به عنوان یک ضرورت حس می‌کند. همه‌گیری این حسگرها از آیفون ۵ اس شروع شد و امروزه کمتر پرچمداری را می‌توان یافت که حسگر اثر انگشت نداشته باشد.

سونی نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای اولین بار در پرچمداران خود حسگر اثر انگشت را وارد کرده است اما سونی در این زمینه خلاقیت به خرج داده و حسگر را در زیر دکمه‌ی پاور و در لبه‌های دستگاه جاسازی کرده است.

اگر استفاده از حسگر اثر انگشت یک ضرورت برای شما به حساب می‌آید برنده‌ی این مقایسه از همین حالا کاملا مشخص شده است.

نتیجه‌گیری

مطلب مرتبط:تماشا کنید: نگاه نزدیک زومیت به اکسپریا زد 5 سونی

پرچمدار جدید سونی شاید در نگاه اول تغییر چندانی نسبت به گذشته نکرده باشد اما تغییرات جزئی بوجود آمده حس خوبی را به کاربر منتقل کرده و با حفظ زبان طراحی قبلی، تجربه‌ی تازه‌ای را نیز منتقل می‌کند. قاب پشتی از جنس شیشه‌ی مات برای علاقمندان به شیشه در گوشی‌ها می‌تواند خبر خوبی باشد چرا که مانند گذشته اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کند. همچنین اضافه شدن حسگر اثر انگشت نیز می‌تواند برای بسیاری افراد یک ویژگی تعیین کننده باشد.

پیشرفت‌های دوربین گوشی نیز از بزرگ‌ترین نکات مثبت اکسپریا زد ۵ است و سونی قول دوربینی بی‌نظیر را به علاقمندان خود داده است.

اما در زمینه‌ی پردازنده و به خصوص در استفاده‌ی روزمره نمی‌توان تفاوت زیادی بین اکسپریا زد ۵ و زد ۳ مشاهده کرد.

در حالت کلی نمی‌توان نتیجه گیری قطعی داشت اما می‌توان گفت که اگر از علاقمندان به سونی و سری زد این شرکت هستید کوچ از زد ۳ به زد ۵ می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی باشد اما اگر اکسپریا زد ۳ خود را به تازگی خریده‌اید، تعویض آن با زد ۵ با توجه هزینه ی اضافی، در حال حاضر نمی‌تواند فکر خوبی باشد.

نظر شما چیست؟ آیا اکسپریا زد ۵ را گزینه‌ی مطلوبی برای کوچ کردن از اکسپریا زد ۳ می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات