۱۰ گجت منسوخ شده‌ که دیگر کسی از آن‌ها استفاده نمی‌کند

چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
تکنولوژی هر روز با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت می‌کند و برای مصرف‌کنندگان همراهی با این سرعت زیاد پیشرفت، دشوار است. در ادامه لیستی از ۱۰ گجت‌ شخصی را خواهید دید که در گذشته‌ای نه چندان دور گجت‌های خوبی به شمار می‌رفتند. برای آشنایی با این گجت‌ها با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بسیاری از گجت‌هایی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد نیاکان گجت‌های امروزی به شمار می‌روند و گجت‌های امروزی نسخه‌های کامل شده‌ی آن‌ها هستند. با سرعت فزاینده‌ی رشد تکنولوژی، در آینده‌ی نزدیک گجت‌های امروزی نیز به سرنوشت این ۱۰ گجت دچار خواهند شد. شاید تلفن همراهی که سال پیش خریده‌اید در زمان خود یکی از بهترین‌های بازار بوده باشد، ولی امسال از آن به عنوان یک تکنولوژی قدیمی یاد شود.

۱. واکمن: دستگاه پخش استریو که در سال ۱۹۷۹ توسط سونی و با نام تجاری واکمن (Walkman) معرفی شد. این دستگاه در دهه‌های ۸۰ و ۹۰  در سراسر دنیا محبوب بود و با معرفی سی‌دی پلیرها دوران این گجت‌ها به پایان رسید.

واکمن

۲. دیسکمن: پلیرهای قابل حملی که از سی‌دی استفاده می‌کردند به دیسکمن مشهور بودند. در حقیقت دیسکمن (Discman) نامی بود که سونی به اولین سی‌دی پلیر خود داده بود. این گجت در سال ۱۹۸۴ درست پنج سال پس از واکمن معرفی شد؛ اما چند سال بعد از معرفی به محبوبیت رسید و جایگزین واکمن‌ها شد.

دیسکمن

۳. پیجر: پیجر یا بیپر، گجتی کوچکی بود که توانایی دریافت پیام‌های متنی کوتاه را داشت. شرکت پیشرو در تولید پیجر موتورولا بود. از دهه‌ی ۷۰ استفاده از این وسیله شروع شد و تا دهه‌های ۸۰ و ۹۰ ادامه یافت و بالاخره به وسیله تلفن‌های همراه منسوخ شد.

پیجر

۴. پی‌دی‌ای: پی‌دی‌ای (PDA) به گجت‌هایی گفته می‌شد که عموما با نام‌های رایانه دستی یا پالم نیز شناخته می شدند. بسیاری از پی‌دی‌ای‌ها دارای صفحه‌نمایش لمسی بودند و از WIFI و GPS نیز بهره می‌بردند. برای این گجت‌ها، برنامه‌های داخلی مختلفی از جمله مرورگر وب، ایمیل، تقویم و برنامه ویرایش متن در نظر گرفته شده بود و برخی از آن‌ها قابلیت نصب نرم‌افزارهای جدید را نیز داشتند. پی‌دی‌ای‌ها سرانجام به وسیله تلفن‌های هوشمند منسوخ شدند.

پالم

۵. ساعت‌‌ ماشین‌حسابی: چه کسی به یک ساعت مجهز به ماشین‌حساب نیاز ندارد؟ بدیهی است که بسیاری از ما به همراه داشتن همیشگی یک ماشین‌حساب با خود نیاز داریم. شرکت کاسیو در دهه ۷۰ برای پاسخگویی به این نیاز ساعت ماشین‌حسابی (Calculator Watch) را عرضه کرد. در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شاهد استفاده از این ساعت‌ها بودیم. امروزه دیگر نیازی به همراه داشتن ماشین‌حساب روی مچ دست نداریم و تلفن‌ها می توانند این وظیفه را به خوبی انجام دهند. کار کردن با دکمه‌های کوچک این ساعات‌ها کمی مشکل است، ولی قطعا در دهه ۷۰ همراه داشتن یک ماشین‌حساب بر روی مچ دست جذابیت‌های فراوانی داشته است.

ماشین‌حساب

۶.تلویزیون‌های دستی: برخلاف گجت‌های دیگرموجود در این لیست، تلویزیون‌ها دستی خیلی موفق نبودند و استفاده از آن‌ها رایج نبود. اولین بار این گجت‌ها توسط پاناسونیک و سینکلر معرفی شدند و پس از آن سونی با واچمن‌ (watchman) این مسیر را ادامه داد. تلویزیون‌های دستی در دهه‌‌های ۷۰ و ۸۰ مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

واچمن

۷. تلفن‌های همراه قدیمی: امروزه بیشتر ما از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنیم؛ اما در گذشته‌ای نه چندان دور تلفن‌ همراه (مانند موتورولایی که در تصویر می‌بینید) وسیله‌ای برای افراد ثروتمند و معروف بود.

موتورولا

۸. دوربین‌های فیلمی: پیش از اینکه تلفن‌های هوشمند دوربین‌دار و دوربین‌های دیجیتال فراگیر شوند، این نوع دوربین‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. تجربه‌ی عکاسی با این دوربین‌ها (در دو نوع اتوماتیک و دستی موجود بوده است) با عکاسی با تجهیزات امروزی کاملا متفاوت است. برای عکاسی با این دوربین‌ها لازم بود پس از گرفتن ۳۶ عکس، حلقه‌ی فیلم تعویض شود. بعد بازگشت از تعطیلات فرد باید منتظر ظاهر شدن عکس‌های گران‌بهایش می‌ماند و احتمال این که عکس‌ها تار یا سوخته شوند بسیار زیاد بود.

دوربین فیلمی

۹.گیم‌ بوی: شرکت نینتندو این گجت را در سال ۱۹۸۹ وارد زندگی بسیاری از افراد کرد. گیم‌ بوی (Gameboy) یک دستگاه بازی قابل‌حمل بود که به کاربر اجازه می‌داد بازی‌های مختلفی  را تجربه کند. بازی‌های محبوبی مانند سوپر ماریو، بیسبال، تنیس و خانه‌سازی برای این دستگاه عرضه شد. با وجود رقبایی مانند سگا گیم گیر و آتاری لینکس، این کنسول دستی ۷۵ میلیون نسخه فروش کرد.

گیمبوی

۱۰. organizer‌ الکترونیکی: این گجت در حقیقت یک کامپیوتر کوچک با قابلیت‌های ساده است. این گجت قابلیت‌هایی از جمله ذخیره‌ی آدرس‌ها، شماره تلفن‌ها و برنامه‌های کاری را دارا بود. تمامی امکانات این ابزار را می‌توان در تلفن‌های همراه امروزی یافت.

شارپ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات