آیپد پرو، پرده آخر سناریوی اپل برای حضور موفق در بازار مشتریان سازمانی

شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
مطالعه 10 دقیقه
اپل در جریان برگزاری مراسم معرفی آیفون‌های خود، پس از انتشار شایعات فراوان بالاخره آیپد پرو را معرفی کرد. آیپد پرو را باید تلاشی برای ورود به بازار مشتریان سازمانی از سوی اپل خواند که در ادامه‌ی سناریوی این کمپانی برای ورود به این بازار اجرا شده است. با زومیت همراه باشید تا نگاهی به آیپد پرو و اهداف اپل برای عرضه این محصول داشته باشیم.
تبلیغات

شاید زمانی که استیو جابز در ژانویه‌ی ۲۰۱۰ به روی سن رفت تا آیپد را معرفی کند، تصوری از آینده‌ی این محصول نداشت. در اولین سال‌های عرضه، آیپد با استقبال بالایی از سوی کاربران روبرو شد و بطوریکه کوپرتیونیی‌ها با بروزرسانی و عرضه‌ی نسل‌های جدید این محصول، کاربران را راضی‌تر از پیش راهی منازل خود می‌کردند. عقد قراردادهای همکاری با دولت‌های مختلف به منظور تجهیز مدارس، روزهای خوبی را برای آیپد و به طور کلی بازار تبلت‌ها رقم زده بود. اما زمان غروب آیپد پیش از آنکه تصورش می‌رفت، فرارسید؛ چرا که جامعه کم کم کاربرد تبلت را در محصولی به نام فبلت دید و بازار بزرگ گوشی‌های بالای ۵ اینچی، بازار تبلت را مورد هجوم خود قرار داد.

انتشار گزارش‌های مالی اپل در فصول اخیر نشان از این واقعیت دارد که فروش آیپد در مقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته کاهش روزافزونی داشته که این موضوع دلایل خاصی دارد: اشباع بازار کشور‌های توسعه یافته و عدم نیاز به خرید نسخه‌ی جدید را می‌توان از جمله‌ی دلایلی خواند که باعث شده تا تقاضا برای محصولی نظیر آیپد کاهش یابد. همچنین قابلیت سخت‌افزاری این محصول و توانایی آن در اجرای نرم‌افزارها و بازی‌های جدید باعث شده تا کاربران تمایلی به بروزرسانی آیپد خود نداشته باشند. نگرانی سهام‌داران از افول فروش آیپد و لزوم چاره‌اندیشی در این خصوص، سران کوپرتینو را بر آن داشت تا سیاست‌های جدیدی را در این خصوص در پیش بگیرند. ورود به بازار مشتریان سازمانی سناریویی است که اپل در پیش گرفته و در حال تکمیل قطعات پازل آن است.

همکاری با IBM و Cisco

سرنخ‌های  ورود اپل به حوزه‌ی مشتریان سازمانی را باید در همکاری اپل با آی بی اِم و سیسکو جستجو کرد

پس از معرفی آیپد پرو، شماری به تقلید از کاربران و طرفداران محصولات اپل، این کمپانی را به دلیل پیروی از خط مشی طراحی سرفیس پرو مایکروسافت به باد انتقاد گرفتند؛ اما مساله‌ اینجا است که آیپد پرو یکی از قطعات پازلی است که اپل به آرامی در پی تکمیل آن بوده است. سرنخ‌های این موضوع را باید در همکاری اپل با آی بی اِم و سیسکو جستجو کرد. اپل در سال‌های دهه ۸۰ میلادی با مدیریت استیو جابز که سری پر سودا داشت، در پی هدیه‌ی آزادی به کاربرانی بود که در اسارت کمپانی‌هایی نظیر آی بی اِم به دام افتاده بودند. استیو جابز در این راه آگهی ویدیویی را نیز تولید کرد که ایده‌ و نام آن برگرفته از رمان ۱۹۸۴ جورج اورول بود.

گردش دوران، این دو کمپانی را کنار هم قرار داد و همکاری بین دو غول بزرگ دنیای فناوری شکل گرفت. اپل در پی آن بود تا با بهره‌گیری از امکانات نرم‌افزاری و سرویس‌های آی بی اِم، جای پای خود را میان مشتریان سازمانی مستحکم‌تر از پیش کند. ارائه‌ی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های متعدد سازمانی در بستر سخت‌افزاری اپل، که شامل آیفون‌ها و آیپد‌های این کمپانی است، مسیر را برای عرض‌اندام اپل در میان مشتریان سازمانی هموارتر از پیش کرده است. این موضوع حتی باعث شده تا خود آی‌بی‌ام نیز به اپل نزدیک شده و سفارش خرید چندین هزار مک‌بوک را برای تجهیز کمپانی خود صادر کند.

پس از توافق با آی بی اِم، اپل به سراغ یکی دیگر از بازیگران عرصه‌ی مشتریان سازمانی رفت که در زمینه‌ی تولید تجهیزات مرتبط با شبکه فعالیت می‌کند. براساس اطلاعات منتشر شده، اپل و سیسکو در زمینه ی بهینه‌سازی شبکه‌‌های مبتنی بر تجهیزات سیسکو با محصولات اپل همکاری خواهند کرد. با توجه به رشد استفاده از شبکه‌های مبتنی بر VoIP در میان کمپانی‌ها، ارائه‌ی تلفن‌های نرم‌افزاری برای محصولات اپل که می‌توان در داخل شبکه‌های سیسکو از آن استفاده کرد، چندان دور از انتظار نیست.

iPadPro Ho5

اما حلقه‌ی گمشده‌ی اپل برای حضور در میان مشتریان سازمانی چه بود؟

اما حلقه‌ی گمشده‌ی اپل برای حضور در میان مشتریان سازمانی چه بود؟ این روزها کمپانی‌های مختلفی به شکل‌های مختلف در پی تولید ابزار‌های هیبریدی هستند. سهولت بکارگیری در کنار امکان استفاده از این محصول در شکل‌های مختلف باعث شده اقبال عمومی به این گونه گجت‌ها که قابلیت استفاده بصورت اولترابوک و تبلت را دارند، بسیار افزایش یابد. اپل نیز در این جهت به سراغ تولید تبلتی رفت که سایز صفحه‌ی نمایش آن ۱۲.۹ اینچ بوده و می‌توان از آن در کنار کیبورد و قلمی که اپل پنسل نام دارد، استفاده کرد.

نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری آیپد پرو

A9X در مقایسه با تراشه‌ی A8X آیپد ایر ۲ از نظر پردازشی ۱.۸ برابر یا ۸۰ درصد سریع‌تر شده است

 اپل در وب‌سایت خود توضیحات جامعی را در خصوص آیپد پرو ارائه کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده آیپد پرو از وجود تراشه‌ی قدرتمند A9X در کنار کنترلر حافظه‌ی بسیار پرقدرتی بهره می‌برد. مجموعه‌ی مشخصات فنی مورد استفاده در آیپد پرو، قدرت بالا را در کنار مصرف انرژی بصورت بهینه وعده می‌دهد. اپل در آیپد پرو سومین نسل از تراشه‌ی ۶۴ بیتی خود را با عنوان A9X مورد استفاده قرار داده که براساس ادعای این کمپانی می‌توان با استفاده از این محصول وظایفی را که پیش از این فقط به ‌پی‌سی اختصاص داشت به راحتی اجرا کرد.  اطلاعات ارائه شده توسط اپل نشان از این دارد که این تراشه در مقایسه با تراشه‌ی A8X مورد استفاده در آیپد ایر ۲ از نظر پردازشی ۱.۸ برابر یا ۸۰ درصد سریع‌تر شده است. از جمله‌ی وظایفی که آیپد ایر قادر است از عهده‌ی آن برآید باید به انجام طراحی‌های سه بعدی در کنار ویرایش فایل‌های ویدیویی 4K اشاره کرد. از نظر پردازنده‌ی گرافیکی نیز آیپد پرو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ بطوریکه قدرت پردازنده‌ی گرافیکی در مقایسه با آیپد ایر ۲ به بیش از دو برابر افزایش یافته است. ترکیب پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند با صفحه‌ی نمایش ۱۲.۹ اینچی این گجت را به گزینه‌ی ایده‌آلی برای انجام کارهای گرافیکی سنگین تبدیل کرده است.

iPadPro Ho2

اپل تعداد هسته‌های مورد استفاده در تراشه‌ی A9X را به عدد چهار افزایش داده است

با توجه به افزایش قابلیت‌های پردازشی پردازنده‌ی آیپد پرو، تغییر معماری حافظه اجتناب ناپذیر بوده و از این‌رو متخصصان اپل، کنترلر حافظه‌ی این محصول را از نو طراحی کرده‌اند که نتیجه‌ی آن نرخ بالای انتقال داده در این محصول است که اپل عملکرد آن را حتی از برخی کامپیوترهای دسکتاپ نیز بالاتر خوانده است. اپل جزئیاتی را در مورد تعداد هسته‌های مورد استفاده در پردازنده‌ی A9X ارائه نکرده، اما می‌توان با نگاهی به نتایج بنچمارک محصولات دیگر اپل نظیر آیپد ایر ۲ و پردازنده‌ی سه هسته‌ای این محصول، گمانه‌هایی را در این خصوص مطرح کرد. به نظر می‌رسد اپل تعداد هسته‌های مورد استفاده در تراشه‌ی A9X را به عدد چهار افزایش داده است؛ چراکه در صورت بهره‌گیری از معماری سه هسته‌ای، باید فرکانس پردازنده بسیار بالا بوده و هر هسته در یک کلاک پذیرای تعداد دستورات بیشتری باشد که این موضوع با توجه به محاسبات انجام شده، کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. در صورتی که پردازنده‌ی آیپد پرو را چهار هسته‌ای در نظر بگیریم، هر هسته‌ باید به میزان ۳۵ درصد در مقایسه با هسته‌های تراشه‌ی سه هسته‌ای ‌A8X آیپد پرو ۲ بهبود داشته باشد.

همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، محاسبات انجام شده در خصوص نتایج بنچمارک تراشه‌ی A9X عملکردی مشابه مک بوک ۱۲ اینچی اپل مجهز به پردازنده‌ی Core M اینتل را نشان می‌دهد.

iPadPro Ho1

همانطور که می‌توان در نتایج بنچمارک فوق نیز مشاهده کرد، تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM پتانسیل بسیار بالایی دارند و اپل نیز با تکیه بر این موضوع درصدد تقویت هر چه بیشتر گجت‌های خود با در نظر گرفتن مصرف باتری است. چندی پیش گمانه‌هایی در این خصوص مطرح شده بود که نشان از فعالیت‌های اپل برای استفاده از پردازنده‌های مبتنی بر ARM نه در این سطح، بلکه جایگزینی آن با پردازنده‌‌های تولید شده توسط اینتل در محصولات خود داشت. باید دید که قدم‌های بعدی اپل در این حوزه چه آینده‌ای را برای محصولاتش رقم خواهد زد.

iPadPro Ho3

البته باید دید که در عمل آیپد پرو در برابر سایر محصولات موجود در بازار چه قابلیت‌هایی دارد. تجهیز یک محصول به بهترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های پردازشی تنها بخشی از فرآیند موفقیت یک محصول است. روی دیگر سکه واکنش کاربران و استقبال از محصول است. با توجه به اینکه آیپد پرو بیشتر برای استفاده در میان مشتریان سازمانی و کاربری‌های سنگین توسعه یافته، باید دید که‌ آیا اپل قادر است مسائل پیش روی محصول خود را در مرحله‌ی عرضه حل کند یا خیر؟

چالش‌های پیش روی اپل برای فروش آیپد پرو در میان مشتریان سازمانی

تلاش برای کاهش‌ هزینه‌های جاری یکی از عواملی است که مشتریان سازمانی را در برابر انجام تغییراتی نظیر خرید آیپد پرو‌های اپل و جایگزینی آن با تجهیزات کنونی بی میل می‌کند؛ از این‌رو اپل کار سختی برای فروش آیپد پرو گران قیمت خود به مشتریان سازمانی دارد. اپل در دو سال اخیر تلاش‌های بسیاری برای حضور موفق در این حوزه از بازار داشته و با وجود چنین تلاش‌هایی تنها ۱۰ درصد از درآمد ۱۸۳ میلیارد دلاری این کمپانی در سال گذشته مربوط به ارائه‌ی خدمات و فروش تجهیزات به مشتریان سازمانی است. از جمله‌ی موفقیت‌های چشم‌گیر این کمپانی در عرصه‌ی مشتریان سازمانی باید به جنرال الکتریک اشاره کرد که بیش از ۲۰٫۰۰۰ آیپد و ۶۰٫۰۰۰ آیفون از اپل خریداری کرده است.

اپل در مورد مشتریان سازمانی خود از اظهار نظری نکرده است؛ با این وجود فیل شیلر در جریان مراسم ۱۸ شهریور این کمپانی که طی آن آیپد پرو معرفی شد، اعلام کرد که که محصول جدید اپل از لحاظ قدرت پردازشی از ۸۰ درصد از کامپیوترهای شخصی قابل حمل تولید شده در ۱۲ ماه قبل قدرتمندتر است. اپل مدعی است که آیپد پرو قادر است جایگزین‌ لپ‌تاپ‌های تولید شده توسط اچ‌پی و دل برای استفاده در محیط‌های کاری شود.

iPadPro Ho4

پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط موسساتی نظیر فارستر نیز سیاست‌‌های اپل برای توجه به بیشتر به مشتریان سازمانی را تصدیق می‌کند. براساس گزارشی که فارستر منتشر کرده، فروش تبلت‌ها به مشتریان سازمانی ۲۰ درصد از فروش جهانی تبلت‌ها در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص خواهد داد؛ در حالی که امروزه این بخش تنها ۱۴ درصد از فروش کل را در اختیار دارد.

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند فروش آیپد پرو‌های اپل در حوزه‌ی تجارت را به چالش بکشد، قیمت بالای این محصول است

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند فروش آیپد پرو‌های اپل در حوزه‌ی تجارت را به چالش بکشد، قیمت بالای این محصول است. خریداران آیپد پرو باید برای در اختیار گرفتن این محصول ۷۹۹ دلار پرداخت کنند که این قیمت با اضافه شدن اپل پنسل و کیبورد مخصوص آن به بیش از ۱۰۰۰ دلار می‌رسد که در مقایسه با محصولات مشابه عرضه شده توسط مایکروسافت، لنوو و حتی تبلت‌های پیشین اپل قیمت بسیار بالایی دارد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که با این قیمت می‌توان یک مک بوک ایر خریداری کرد.

در کنار قیمت بالا باید به وجود رقیب قدرتمندی نظیر سرفیس پرو ۳ مایکروسافت نیز اشاره کرد. ردموندی‌ها در آخرین گزارش مالی خود اعلام کرده‌اند که سرفیس‌های این کمپانی موفق فروش بیش از ۸۸۸ میلیون دلاری شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشدی ۱۱۷ درصدی بوده است.

مانع دیگر اپل برای فروش تجهیزات خود به حوزه‌ی تجارت، وجود اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌های اختصاصی کسب و کارها است که فروش تجهیزات مبتنی بر iOS را به این مشتریان سخت می‌کند؛ چراکه هیچ یک از نرم‌افزار‌های مورد استفاده با محصولات اپل هماهنگ نبوده و باید مشتریان علاوه بر پرداخت هزینه‌های کلان به منظور خرید این محصولات، در زمینه ی تغییر ساختار نرم‌افزار، پایگاه داده و آموزش کارکنان خود نیز سرمایه‌گذاری کنند.

هنوز مشخص نیست که اپل برای غلبه بر این چالش‌ها چه سیاست‌هایی را در پیش خواهد گرفت. بدین منظور باید منتظر بود و دید که در آینده چه استراتژی از جانب اپل در پیش گرفته خواهد شد. نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات