اینتل ۵۰ میلیون دلار در زمینه‌ی رایانش کوانتومی سرمایه‌گذاری می‌کند

شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
اینتل در حال سرمایه‌گذاری به منظور توسعه‌ی تحقیقات در حوزه‌ی کامپیوترهای کوانتومی است.
تبلیغات

براساس اطلاعات ارائه شده توسط اینتل، صنعت فناوری قریب به ۱۲ سال با ساخت کامپیوترهای کوانتومی فاصله دارد؛ با این حال این کمپانی در حال سرمایه‌گذاری در این بخش است.

پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته اینتل وعده‌ی سرمایه‌گذاری و تاسیس بخشی را در دانشگاه فنی دلفت (Delft) در کشور هلند با نام QuTech داد. این لابراتوار تحقیقاتی در ده سال آینده با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری که از سوی اینتل تامین خواهد شد، به تحقیق و توسعه‌ی کامپیوترهای کوانتومی خواهد پرداخت. باید به این نکته اشاره کرد که اینتل وظیفه‌ی تامین کارکنان و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز را نیز برعهده خواهد داشت.

هدف از پروژه‌ی QuTech، ترکیب دانش تئوری موجود در حوزه‌ی رایانش کوانتومی با توان ساخت اینتل به منظور ایجاد کامپیوترهای مبتنی بر فناوری کوانتومی در بازه‌ی طبیعی است.

به بیان ساده‌، کامپیوترهای کوانتومی از کوبیت‌ها تشکیل شده‌اند که برخلاف بیت‌های دو دویی مورد استفاده در پردازنده‌های کنونی، می‌توانند هر دو مقدار یک یا صفر را داشته باشند. در کامیپوترهای کنونی که از روش دودویی استفاده می‌کنند، هر بیت در آن واحد قادر است تنها مقدار صفر یا یک را به خود بگیرد. ویژگی کامپیوترهای کوانتومی این امید را در دنیای کامپیوتر ایجاد کرده تا بتوان با استفاده از قدرت پردازشی بالای این روش و بهره‌گیری از رایانش موازی، گره از مسائل پیچیده‌ی موجود که سوپرکامپیوترهای کنونی نیز قادر به حل آن نیستند، باز کرد.

در مسیر ساخت کامپیوترهای کوانتومی مشکلاتی وجود دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به ساخت نمونه‌ی واقعی از این ماشین‌ها در کنار قابلیت خنک کردن آن‌ها اشاره کرد. نمونه‌های تولید شده تنها شامل چند کوبیت هستند؛ اما یک کامپیوتر کوانتومی باید متشکل از هزاران کوبیت باشد. در اینصورت بهره‌گیری از یک فن یا دیتاسنتری که دمای آن پایین نگه داشته شده، پاسخگوی این کامپیوترها نخواهد بود. کوبیت‌ها را باید در دمای صفر کلوین یا ۲۷۰ درجه‌ی سلسیوس زیر صفر نگه داشت.

برایان کرازنیچ، مدیرعامل اینتل دلیل همکاری با دانشگاه هلندی و تشکیل تیم QuTech را سابقه‌ی متخصصان این دانشگاه در زمینه‌ی رایانش کوانتومی خوانده است.

اینتل تنها کمپانی فعال در این حوزه نیست و بیگ بلوی کهنه‌کار نیز در این زمینه‌ با جدیت فعالیت می‌کند. آی بی اِم اخیرا خبر از ساخت یک ساختار مربعی برای کوبیت‌ها داده که امکان قرار گرفتن کوبیت‌ها را روی یک تراشه فراهم می‌کند. همچنین محققان آی بی اِم موفق شده‌اند تا خطای ایجاد شده در سیستم‌های کوانتومی را تشخیص دهند.

البته همگان به آینده‌ی کامپیوترهای کوانتومی امیدوار نیستند و پیش‌بینی می‌کنند در صورت استفاده از این رایانه‌ها برای شکستن کدگذاری‌های امنیتی، شاهد فاجعه‌ای در فضای اینترنت خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات