نگاهی به جزئیات نسل جدید پردازنده‌ های اسکای لیک اینتل

شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
مطالعه 9 دقیقه
در جریان برگزاری نمایشگاه ایفا ۲۰۱۵، اینتل نسل ششم پردازنده‌های خود را که با نام اسکای لیک شناخته می‌شوند، معرفی کرد.
تبلیغات

اینتل در جریان برگزاری نمایش ایفا ۲۰۱۵ بصورت رسمی پردازنده‌های نسل ششم خود را که با نام اسکای لیک شناخته می‌شوند، معرفی کرد. پردازنده‌های جدید اینتل از نظر عملکرد، ارتباطات، امنیت و سایر قابلیت‌ها در مقایسه با نسل پیشین با نام برادول با بهبود عملکرد روانه‌ی بازار شده‌اند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که اینتل شماری از پردازنده‌های خود را که با هدف عرضه به گیمرها طراحی شده، در جریان نمایشگاه گیمزکام معرفی کرد. اینتل در جریان فروم توسعه دهندگان خود (IDF 2015) نیز اطلاعاتی را در خصوص پردازنده‌هایش ارائه کرد.

اما در ایفا ۲۰۱۵ این کمپانی تمام اطلاعات  را در رابطه با نسل جدید پردازنده‌هایش از قبیل قیمت، زمان عرضه و همچنین مشخصات فنی در اختیار علاقمندان قرار داد.

اینتل ۴۸ پردازنده‌ی جدید را در قالب سری اسکای‌لیک روانه‌ی بازار خواهد کرد

نسل ششم پردازنده‌ اینتل را باید یک خانواده‌ی بسیار پرجمعیت تلقی کرد، چراکه اینتل ۴۸ پردازنده‌ی جدید را در قالب سری اسکای‌لیک روانه‌ی بازار خواهد کرد. پردازنده‌های جدید اینتل به ترتیب شامل سری Y برای تبلت‌ها، سری U برای نوت بوک‌های باریک و سبک وزن، سری H برای گوشی‌های هوشمند با صفحه‌ی نمایش بزرگ یا به بیان بهتر فبلت‌ها با قدرت پردازشی بالا و سری S برای پی‌سی‌ها، دسکتاپ‌ها، آل این وان‌ها و مینی پی‌سی‌ها است.

براساس اطلاعات ارائه شده اینتل پردازنده‌های جدید خود را با استفاده از سوکت LGA 1151 طراحی کرده است که از این‌رو نمی‌توان پردازنده‌های نسل ششم این کمپانی را در مادربوردهای قدیمی مورد استفاده قرار داد.

اینتل نیز همچون مایکروسافت تمام محصولات سری اسکای لیک را به یکباره عرضه نکرده و پردازنده‌های نسل ششمی این کمپانی نیز همچون بروزرسانی‌های ویندوز ۱۰ بصورت مقطعی معرفی و روانه‌ی بازار خواهند شد. در این راستا اینتل در نظر دارد تا در سه ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۶ نسخه‌های vPro از پردازنده‌های Core i5، Core i7‌، m5 و m7 را به همراه پردازنده‌های پنتیوم و سلرون روانه‌ی بازار کند. اینتل همچنین پردازنده‌های زئون سری اسکای لیک را برای سرورها روانه‌ی بازار خواهد کرد.

بازار پی‌سی همچنان در حال رکود بوده و تقاضای کامپیوترها روز به روز کاهش می‌یابد؛ در این بین انتشار نسخه ی نهایی ویندوز ۱۰ نیز کمک مثبتی به افزایش فروش پی‌سی‌ها نکرده و با توجه به رایگان بودن بروزرسانی به آخرین نسخه از ویندوز مایکروسافت، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا پی‌سی‌های قدیمی خود را همچنان مورد استفاده قرار دهند.

اینتل در پردازنده‌های نسل ششمی خود ویژگی‌های جدیدی را در اختیار کاربران خواهد داد تا شاید این پردازنده‌ها کاربران را به مجاب به بروزرسانی پی‌سی‌های قدیمی خود کند. حال باید دید که این سیاست اینتل تا چه اندازه می‌تواند ثمر بخش باشد.

اسکای لیک برای انجام معجزه چه قابلیت‌هایی باید داشته باشد

کیرک اسکواجن، قائم مقام ارشد اینتل در مورد اسکای لیک چنین اظهار نظر کرده است:

این بهترین پردازنده‌ای است که ما روانه‌ی بازار کرده‌ایم.

اینتل در سری جدید پردازنده‌های خود قابلیت‌های متعددی را برای تحول صنعت پی‌سی‌ ارائه کرده است. با نگاهی به ویژگی‌ پردازنده‌های این کمپانی می‌توان بخشی از تغییرات و قابلیت‌هایی را که اینتل در نسل جدید پردازنده‌ها روانه‌ی بازار کرده، به وضوح دید. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به شارژ بی‌سیم، امنیت بهتر مبتنی بر فناوری TrueKey و همچنین فناوری RealSense اشاره کرد.

متخصصان اینتل به این نکته اشاره می‌کنند که صنعت کامپیوترهای شخصی با عرضه‌ی پردازنده‌های اسکای لیک اینتل دستخوش تغییرات گسترده‌ای خواهد شد. انتظار می‌رود در فصل‌های آینده، کمپانی‌ها پی‌سی‌های متفاوتی را با طراحی‌های جدید مبتنی بر پردازنده‌های نسل ششمی اینتل روانه‌ی بازار کنند.

اینتل انتظار دارد تا محصولات جدید مبتنی بر پردازنده‌های اسکای لیک اینتل که ویژگی‌های جدید و متفاوتی برگرفته از این پردازنده‌ها دارند، کاربران را به دل کندن از سیستم‌های قدیمی و خرید دستگاه‌های جدید مجاب کند.

اسکواجن در این خصوص می‌گوید:

در حال حاضر بیش از یک میلیارد پی‌سی در جهان وجود دارد که عمر ‌آن‌ها بیش از سه سال است. این رایانه‌ها از نظر مصرف باتری وضعیت چندان خوبی نداشته و همچنین از نظر عملکرد نیز در مقایسه با نسل‌های جدید حرف زیادی برای گرفتن ندارند.

اینتل از سال ۲۰۰۷ میلادی پردازنده‌های خود را براساس مدل تیک تاک طراحی و روانه‌ی بازار می‌کند و پردازنده‌های اسکای‌لیک نیز در مرحله‌ی Tock از نظر طراحی دچار تحول شده‌اند

اینتل از سال ۲۰۰۷ میلادی پردازنده‌های خود را براساس مدل تیک تاک طراحی و روانه‌ی بازار می‌کند. به بیان ساده اینتل نسل‌های مختلف پردازنده‌های خود را در یک چرخه‌ی تکراری تیک و تاک (Tick & Tock) طراحی و روانه‌ی بازار می‌کند. در این چرخه‌ی تکراری، مرحله‌ی تیک نشان‌دهنده‌ی تغییرات در فناوری ساخت پردازنده یا همان تغییر در فاصله‌ی ترانزیستورها یعنی همان کاهش لیتوگرافی است، در حالی که در مرحله‌ی تاک معماری جدید در همان لیتوگرافی پیاده می‌شود.

اینتل نسل پنج تراشه‌های خود را که با عنوان برادول شناخته می‌شود، براساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری روانه‌ی بازار کرد، حال پردازنده‌های اسکای لیک مبتنی بر همین فرآیند تولید اما با معماری جدید عرضه می‌شوند. پردازنده‌های اسکای لیک براساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری عرضه می‌شوند اما محصولات این سری شامل پردازنده‌های ۴.۵ واتی Core m تا پردازنده‌های قدرتمند Core i7 قدرتمند ۹۱ واتی است.

اینتل مدعی است که تراشه‌های اسکای لیک که برای استفاده در گجت‌های قابل حمل توسعه یافته از نظر پردازشی ۶۰ درصد سریع‌تر و در عین حال از نظر مصرف انرژی نیز ۶۰ درصد کم مصرف‌تر از پردازنده‌های هسول است که در ژانویه ۲۰۱۴ روانه‌ی بازار شده‌اند. همچنین عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی نیز در اسکای لیک در مقایسه با هسول ۴۰ درصد بهبود داشته است. اینتل در سری اسکای‌لیک درصدد آن است تا تبلیغات گسترده‌ای را در پردازنده‌های Core M که هم‌اکنون با نام Core m شناخته می‌شوند، انجام دهد.

شلومیت وِیس، قائم مقام گروه مهندسی پلتفرم اینتل در خصوص تغییرات صورت گرفته در نسل ششم پردازنده‌های اینتل چنین اظهار نظر کرده است:

چالش بزرگ در طراحی نسل جدید پردازنده‌های اینتل با در نظر گرفتن ابعاد در کنار بهبود‌ عملکرد بود.

تیم طراحی پردازنده‌ی جدید اینتل با بکارگیری خلاقیت در فرآیند مهندسی موفق شده‌اند با وجود بدبینی‌های موجود به اهداف تعیین شده دست یابند.

اما اینتل چگونه موفق شد تا چنین دستاوردهایی را کسب کند؟ متخصصان اینتل موفق شده‌اند تا با کاهش مصرف انرژی از طریق طراحی به این مهم دست یابند.

از جمله‌ی تغییرات اعمال شده می‌توان به اضافه کردن PLL دیجیتال یا حلقه‌ی قفل شده‌ی فاز در تمام تراشه برای صرفه جویی در مصرف انرژی، افزایش سرعت پردازشی با افزایش جزئی در ولتاژ و همچنین افزایش مدیریت مصرف انرژی اشاره کرد.

با پردازنده‌های جدید اسکای‌لیک هم‌اکنون تولیدکنندگان می‌توانند کنترل پردازنده‌ها را براساس شرایط تغییر دهند؛ برای مثال در صورتی که در نوت بوک سنسورهای موجود خبر از افزایش گرمای تولید شده دهند، سرعت پردازنده کاهش یافته یا در زمان نیاز به قدرت بالا، پردازنده در حالت حداکثر قدرت به کار خود ادامه دهد.

از جمله‌ی بهترین فناوری‌های مورد استفاده به منظور کاهش مصرف انرژی در پردازنده‌های اسکای لیک باید به Speed Shift اشاره کرد. اینتل در نسل‌های پیشین پردازنده‌های خود وظیفه‌ی مدیریت انرژی را به سیستم عامل ویندوز سپرده بود، از این‌رو ویندوز تصمیم می‌گرفت که آیا پردازنده باید فعال باشد یا خیر. با استفاده از فناوری SpeedShift اسکای لیک کنترل مصرف انرژی را خود به دست می‌گیرد. با بهره‌گیری از این فناوری تنها چند میلی ثانیه نیاز است تا پردازنده به حالت کم مصرف وارد شود. در نسل‌های پیشین این زمان ۳۰ میلی ثانیه بود. این فناوری امکانی را فراهم کرده که طی آن پردازنده می‌تواند در کسری از ثانیه به حالت حداکثری فعالیت وارد شده یا در حالت کم مصرف قرار گیرد.

کم مصرف‌ترین پردازنده‌های اینتل را باید سری پردازنده‌های Core M این کمپانی خواند که اینتل بدون توضیح خاصی این سری از پردازنده‌های خود را با نام Core m عرضه خواهد کرد. این پردازنده‌ها برای گجت‌های هیبریدی  که تنها ۴.۵ وات انرژی مصرف می‌کنند، در نظر گرفته شده است. اینتل در نظر دارد تا در سه ماهه ی اول سال ۲۰۱۶ میلادی نسل جدیدی از Compute Stick خود را مبتنی بر این پردازنده‌ها معرفی کند.

اینتل دو تراشه را برای ابزار‌های موبایل طراحی کرده است: پردازنده‌های زئون که برای استفاده در گجت‌های قدرتمند قابل حمل طراحی شده‌اند و همچنین پردازنده‌ی Core i7-6820HK که امکان اورکلاک کردن آن نیز فراهم شده است. در جریان فروم توسعه دهندگان اینتل، متخصصان این کمپانی از طراحی و تولید لپ‌تاپ‌هایی خبر داده‌اند که می‌توان با استفاده از یک کلید توربو سریعا پردازنده‌ را اورکلاک کرد.

بهبود عملکرد گرافیکی در تراشه‌های موبایل و دسکتاپ

تراشه‌های نسل ششمی اسکای لیک از نظر عملکرد گرافیکی نیز با بهبود روبرو شده است، چراکه اینتل از پردازنده‌های گرافیکی اینتل اچ دی گرافیکس ۵۱۵، ۵۲۰ و ۵۳۰ در تراشه‌های سری Y، U و ‌H اسکای لیک استفاده کرده است.

اینتل مدعی است که عملکرد پردازنده‌‌ی گرافیکی تراشه‌های اسکای لیک در مقایسه با نسل پیش که برادول نام دارد به اندازه‌ی ۴۰ درصد بهبود یافته است. این ادعا برگرفته از بنچمارک Sky Diver است. در واقع نتایج بنچمارک پردازنده‌ی گرافیکی اینتل اچ‌دی ۵۳۰۰ تراشه‌ی Core M-5Y71 برادول با پردازنده‌ی گرافیکی اچ‌دی گرافیکس ۵۱۵ تراشه‌ی Core m-6Y75 مقایسه شده است.

اینتل با در دست داشتن اطلاعات مربوط به عملکرد دو پردازنده‌ی گرافیکی دیگر از سری ۵۰۰ به این موضوع اشاره کرده که این پردازنده‌های گرافیکی قادرند تا پردازش ویدیوهای 4K را تا ۲۰ درصد تسریع کرده و همچنین عمر ۱۰ ساعته‌ی باتری با رزولوشن فول اچ‌دی را تضمین می‌کنند.

هر پنج سری از پردازنده‌های گرافیکی اینتل قادرند تا سه نمایشگر با رزولوشن 4K را بصورت همزمان پشتیبانی کنند که در مقایسه با نسل‌های پیشین پیشرفت بسیار بالایی است. اینتل همچنین در خصوص نمایش ویدیوهای 4K با مصرف انرژی بسیار کم نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی را کسب کرده‌ است.

شنیده‌ها حکایت از این دارد که اینتل در نظر دارد تا فناوری مربوط به پردازنده‌های گرافیکی آیریس خود را در برخی از پردازنده‌های گرافیکی سری موبایل خود بکار گرفته و این محصولات را با حافظه‌ی eDRAM با ظرفیت ۳۲ یا ۶۴ مگابایت همراه کند.

 دسکتاپ‌ها نیازمند طراحی مجدد هستند

برای بروزرسانی یک پی‌سی مبتنی بر اسکای‌لیک باید کارت گرافیک، مادربورد و حتی کارت‌های حافظه را تغییر داد

همانطور که اشاره کردیم، پردازنده‌های سری اسکای لیک تحت مرحله‌ی تاک از چرخه‌ی تیک تاک اینتل طراحی شده‌اند، از این‌رو اینتل از سوکت LGA 1151 در کنار چیپ‌ست Z170 استفاده کرده که از طریق آن از حافظه رم DDR4 پشتیبانی می‌کند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که نسل جدید تراشه‌های اینتل از حافظه‌های DDR3 نیز پشتیبانی می‌کنند، اما برای بروزرسانی یک پی‌سی مبتنی بر اسکای‌لیک باید کارت گرافیک، مادربورد و حتی کارت‌های حافظه را تغییر داد.

لزوم تعویض کل ماژول‌ها برای بهره‌گیری از پردازنده‌های جدید اینتل مساله‌ای است که اینتل به همراه تولیدکنندگان پی‌سی، از آن استقبال می‌کند. براساس اطلاعات ارائه شده، پردازنده‌های اینتل در طول پنج سال اخیر از نظر عملکرد پردازشی ۲.۵ برابر، از نظر عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی ۳۰ برابر و در مورد مصرف باتری نیز سه برابر بهبود یافته‌اند.

اسکواجن در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

در آینده‌ی نزدیک سیستم‌های بسیار زیبا و فوق‌العاده قدرتمندی روانه‌ی بازار خواهند شد و باور ما این است که زمان برای خرید یک پی‌سی جدید بسیار مناسب است.

هرچند پردازنده‌های اسکای‌لیک اینتل در مقایسه با نسل‌های پیشین نشان از افزایش قدرت پردازشی در بالاترین فرکانس پردازشی دارند، اما باید به این نکته اشاره کرد که می‌توان فرکانس پردازنده‌های سری اسکای لیک را در صورت لزوم بیش از پیش بالا برد. برای مثال می‌توان به پردازنده‌ی Core i7-6700K اشاره کرد که می‌توان فرکانس آن را از ۴.۰ گیگاهرتز به بیش از ۴.۷ گیگاهرتز افزایش داد.

فناوری‌های جدید WiDi، Thunderbolt وTrue Key

رویای اینتل برای ساخت پی‌سی‌های بدون سیم ریشه در سال‌های گذشته دارد. براساس آنچه که اینتل در نظر دارد، کابل پاور پی‌سی با ماژول شارژ بی‌سیم Rezence، کابل مانیتور با WiDiیا WiGig و سیم شبکه با راهکار‌های بی سیم برای اتصال به شبکه‌‌ی اینترنت جایگزین شود.

اینتل د رجریان ایفا ۲۰۱۵ از فناوری شارژ بی‌سیم خود رونمایی کرد، اما برای همه‌گیر شدن استفاده از این قابلیت باید بسیاری از مکان‌ها نظیر اماکن عمومی، میزها و سایر محل‌هایی که امکان بکارگیری کامپیوتر‌های مبتنی بر پردازنده‌های اینتل در آن وجود دارد، به این فناوری مجهز شوند.

پردازنده‌های سری اسکای‌لیک اینتل با فناوری‌های همراه شده که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست. از جمله‌ی فناوری‌های پیش بینی شده باید به تاندربولت ۳.۰ اشاره کرد که یک رابط ادغام شده با USB نسخه‌ی C است که می‌توان از آن برای شارژ استفاده کرد.

همچنین باید به نمایشگر بی‌سیم یا Wireless Display با عنوان اختصاری WiDi اشاره کرد. WiGig  فناوری مشابه WiDi است. اینتل فناوری دیگری را نیز با عنوان Intel Unite توسعه داده که در واقع یک اپلیکیشن ویدیوکنفرانس با بهره‌گیری از قابلیت‌های تراشه‌ی اینتل است. دوربین‌های مبتنی بر فناوری RealSense اینتل نیز از جمله‌ی مواردی است که در سال‌های اخیر نظر بسیاری را به سوی خود جلب کرده است.

اینتل سرویس دیگری را نیز با عنوان True Key معرفی کرده که شبیه به سرویس پاسپورت مایکروسافت است. ویندوز هلو و ویندوز پاسپورت دو سرویس ارائه شده توسط ردموندی‌ها است که در کنار یکدیگر به انجام وظیفه خواهند پرداخت. True Key اینتل در واقع یک سرویس برای مدیریت رمز‌های عبور است.

این سرویس همچون ویندوز هلو کاربر را با بهره‌گیری از چهره‌ شناسایی کرده و سپس اطلاعات ورود مربوط به ۱۵ وب سایت را در زمان ورود با توجه به شناسایی از طریق چهره بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات ورود در وب سایت‌های مورد نظر وارد خواهد کرد. وظیفه انتقال نام کاربری و رمز عبور در سرویس ارائه شده توسط مایکروسافت بر عهده‌ی ویندوز پاسپورت است.

Software Guard فناوری دیگری است که برای مقابله با حملات سرسیز بافر و سایر حملات صورت گرفته برای نفوذ به سیستم طراحی شده است. در این سرویس اینتل به جای انتخاب راه‌حلی نظیر مبارزه با بدافزارها، روش ایزوله کردن تراشه را انتخاب کرده است.

کامپیوترهای مبتنی بر اسکای‌لیک در ایفا ۲۰۱۵

همانطور که در ویدیوی زومیت از غرفه‌ی اینتل در ایفا ۲۰۱۵ می‌توان دید، این کمپانی پردازنده‌ی اسکای لیک را با همکاری کمپانی‌هایی نظیر ایسر، ایسوس، توشیبا، دل، لنوو، ام‌ اس آی و الین‌ور در لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌های این کمپانی‌ها به کار گرفته است. انتظار می‌رود محصولات معرفی شده در ایفا ۲۰۱۵ در آستانه سال نوی میلادی روانه‌ی بازار شود.

نکته‌ای که در این بین تناقض مشهودی را در گرفته‌های کمپانی‌های نرم‌افزاری و تولیدکنندگان سخت‌افزار نشان می‌دهد، ادعای مایکروسافت برای بروزرسانی به ویندوز ۱۰ بدون نیاز به ارتقای سخت‌افزار است، در حالی که تولیدکنندگان پیشنهاد می‌کنند کاربران برای بهره‌گیری از بهترین امکانات موجود، کامیپوترهای خود را به نمونه‌های مبتنی بر اسکای‌لیک بروزرسانی کنند.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا شما نیز درصدد بروزرسانی به محصولات مبتنی بر پردازنده‌های اسکای‌لیک هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات