چرا اپل با زیر پا گذاشتن سنت استیو جابز، قلم استایلوس ارائه کرد

پنج‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
وقتی که مدیر بازاریابی اپل، فیل شیلر اپل پنسل را به عنوان قلم استایلوس مخصوص آیپد پرو معرفی کرد بسیاری یاد جمله‌ی مشهور استیو جابز در سال ۲۰۰۷ میلادی افتادند که «چه کسی نیاز به قلم استایلوس دارد؟». اما اپل چرا برخلاف عقیده‌ی بنیان‌گذار فقید خود دست به ساخت قلم استایلوس زد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با معرفی قلم استایلوس توسط اپل، واکنش رسانه‌ها کاملا قابل پیش‌بینی بود و تقریبا همگی به این نکته اشاره داشتند که اپل دست به تولید قلمی زده که جابز از آن متنفر بود. البته نکته‌ای که به آن توجه نمی‌شود این است که قلم مورد اشاره‌ی جابز قلمی بود که باید بر روی صفحه‌ نمایش کوچک و ۳.۵ اینچی آیفون ۱ استفاده می‌شد. صفحه نمایشی که فناوری مورد استفاده در آن طی سال‌های گذشته تغییرات بسیاری به خود دیده است.

آیفون یک، اولین گوشی هوشمندی بود که صفحه نمایش لمسی فشاری داشت و با فروش خوب خود توانست این نوع صفحه نمایش‌ها را به یک استاندارد تبدیل کند. برای اولین بار بود ویژگی‌های چند لمسی وارد گوشی‌های هوشمند می‌شد و کاربر می‌توانست با انگشتان خود بر روی محتوایی زوم کند. این فناوری شروع دگرگونی بزرگ در صنعت گوشی‌های هوشمند بود.

ipad pro stylus

در گذشته کاربرد قلم استایلوس متفاوت بود. قبل از معرفی صفحه نمایش لمسی از نوع خازنی، کار با صفحه نمایش‌های لمسی با انگشت بسیار سخت بود. به این دلیل سازندگان مختلف با معرفی قلم استایلوس سعی داشتند تا این مشکل را برطرف کنند. اپل می‌دانست که صفحات لمسی خازنی به راحتی با انگشتان دست کار می‌کنند و نیازی به قلم استایلوس در آن‌ها نیست. اشاره‌ی جابز به قلم استایلوس نیز قلمی بود که به خاطر سختی کار با انگشت عرضه می‌شد.

اما آیپد پرو یک گوشی کوچک نیست بلکه صفحه نمایش بزرگ ۱۲.۹ اینچی دارد که با آن می‌توان کارهای بسیاری انجام داد. صفحه کلید اختصاصی در کنار یک قلم استایلوس می‌تواند کاربردهای این تبلت را دو چندان کرده و در واقع به نفع کاربران باشد.

نکته‌ی دیگر انجام کارهای گرافیکی است. قطعا جابز انجام این گونه کارها بر روی یک صفحه نمایش ۳.۵ اینچی را متصور نبود. اما حالا افراد هنرمند نیز از آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی به عنوان یک برگه کاغذ و از قلم استایلوس به عنوان یک قلم واقعی استفاده کنند. قلم استایلوس در گذشته در واقع کار لمس انگشت را انجام می‌داد اما حالا می‌توان با آن خطوط نازک و ضخیم رسم کرد و مانند یک قلم واقعی آن را مورد استفاده قرار داد.

st

با این حال اپل در این زمینه از رقبا عقب‌تر است و پتانسیل این قلم‌ها را کمی دیرتر از رقیب‌هایی مانند مایکروسافت و سامسونگ درک کرده است. در واقع می‌توان گفت که اپل تحت تاثیر نیازی قرار گرفته که شرکت‌های مانند سامسونگ آن را ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثالی دیگر می‌توان به معرفی آیفون ۶ پلاس ۵.۵ اینچی اشاره کرده که در واقع تحت تاثیر اصرار سامسونگ و ال‌جی بر استفاده از صفحه نمایش بزرگ و ایجاد نیاز در بازار معرفی شد.

به طور کلی اپل همواره از هیجان ایجاد شده در بازار گجت‌ها مانند فبلت‌ها، رزولوشن بالای صفحه نمایش، ساعت‌های هوشمند و موارد مشابه دیگر فاصله گرفته است و تا زمانی که موقعیت را برای استفاده کامل از پتانسیل آن مناسب ندیده به این عرصه‌ها وارد نشده است. اما حالا به نظر می‌رسد زمان معرفی تبلتی با صفحه نمایش بزرگ و قلم استایلوس فرار رسیده است و اپل نیز آن را حس کرده و پاسخ مناسبی برای آن داشته است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات