سیم پی، فقط شارژ و قبض نیست

یک‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
استفاده از اپلیکیشن برای فروش شارژ همه‌گیر شده و به یکی از بیشترین تعداد اپلیکیشن های موجود در اپ استورهای ایرانی همین اپلیکیشن های شارژ و قبض است.
تبلیغات

ولی آیا استفاده از اپلیکیشن برای انجام کارهای روزمره محدود به همین فروش شارژ است؟ مسلما خیر، کاربردهای تلفن همراه به ویژه گوشی هوشمند در زندگی روزمره، هر روز بیشتر می شود ولی این کاربرد در ایران در بسیاری موارد محدود به همین شارژ و قبض شده است. شاید یکی از مهمترین دلایل این موضوع، عدم تمایل شرکت‌ها به سرمایه گذاری در این حوزه باشد.

احتمالا راحت ترین کار، فروش شارژ از طریق اپلیکیشن یا کد USSD باشد و این درآمدهای راحت موجب شده که شرکت ها تمایلی به سرمایه گذاری بیشتر در حوزه های دیگر نداشته باشند، ولی راحتی کاربر ایرانی چه می‌شود؟ مجموعه شریف تک با سرمایه گذاری شرکت رایانه خدمات امید بانک سپه اقدام به راه اندازی سیستم سیم پی کرده است. سیستمی که برای استفاده کاربر ایرانی از موبایل بخصوص گوشی هوشمند برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

سیم پی چیست؟

سیم پی در مرحله اول به صورت یه ایده بلند پروازانه در ذهن ما شکل گرفت، ایده ای که از گوشی هوشمند به عنوان ابزاری برای خرید، پرداخت، مدیریت هزینه و... استفاده کند.

مشکلی که با اپلیکیشن های موبایل در ایران داشتیم این بود که در حوزه اپ ها چندان کاربردی نبودند. نگاه شرکت‌ها و سرویس دهندگان به موبایل و گوشی هوشمند چندان جدی نبود، اکثر بانک ها، PSP ها و... به چند محصول و سرویس ساده مثل شارژ و قبض بسنده کرده بودند.

چون ما از ابتدا کار را با طراحی اپلیکیشن برای سازمان‌های مختلف شروع کرده بودیم، می دانستیم که امکان ارائه سرویس‌های بسیار گسترده‌تری روی اپلیکیشن‌ها است و تجربه‌های خوبی در این زمینه داشتیم، اولین اپلیکیشن فروش بلیت اتوبوس بین شهری، فروش بلیت قطار، فروش شارژ و... رو مجموعه ما طراحی کرده بود، برای همین به این فکر افتادیم که به صورت جدی این محصولات و خدمات رو یک‌جا جمع آوری کنیم. همچنین سرویس‌هایی که خیلی بلند پروازانه بود را هم به اینها اضافه کنیم.

نحوه همکاری شما با مجموعه امید بانک سپه به چه صورت بود؟

مجموعه بانک سپه از مجموعه‌های کوچک با پتانسیل‌های بزرگ حمایت‌ می کند. توانمندی‌های ما با مدیران ارشد بانک مطرح شد و از ایده پرداخت و کارهای موبایلی استقبال کردن و ما رو به سمت شرکت رایانه خدمات امید هدایت کردند. ظرف مدت کوتاهی با این مجموعه رابطه کاری بسیار خوبی شکل دادیم و در حال حاضر مثل یک تیم روی گسترش سیم پی متمرکز شدیم. حمایت بسیار خوبی از پروژه شده و بسیار خوب هماهنگ شدیم.

چه مشکلات و موانعی سر راه دارید؟

شاید مهمترین موانع دیدگاه باشد. یک دیدگاه ساده انگارانه است که به گوشی هوشمند و اپلیکیشن موبایل به دید سرگرمی برای جوان ترها نگاه می کند، به همین دلیل وقتی به سراغ خیلی سازمان ها می‌رویم شاید استراتژی مشخصی برای حضور در این بستر ندارند. شاید به همین دلیل تجربه های نه چندان موفقی هم نداشتند و این یکی از موانع هست. مانع دیگه رقابت هست. در حال حاضر تعداد اپلیکیشن های موبایل به خصوص برای فروش شارژ زیاد شده و کاربران رو کلافه کرده است. چون هزینه تولید اپلیکیشن کم هست و دسترسی به سرویس هایی مثل فروش شارژ بسیار راحت تعداد این اپلیکیشن ها بسیار زیاد شده است.

چه چیزی شما رو از سایر رقبا جدا می‌کند؟

ما برعکس سایر رقبا، به جای تمرکز روی ارائه محصولات خودمان مثل شارژ و قبض و موجودی، روی نیازهای کاربر متمرکز شدیم. محصولات و خدماتی رو ارائه می‌کنیم که نیازی از کاربر رابرطرف می‌کند، هرچند خیلی از اوقات طراحی و ارائه چنین محصولاتی سخت است،  ولی اعتقاد داریم همین که نیازی از مشتری رو برطرف می کند ارزش چالش را دارد.

یک تیم تخصصی روی طراحی و توسعه محصول کار میکنه که یکی از چالش‌هاش گسترش بازار هست. متقاعد کردن سازمان‌ها به اینکه خدماتشان را روی این بستر ارائه کنند. چون خیلی از سازمان‌هایی که خدمت مورد نیاز مردم رو ارائه می‌کنند سازمان‌های دولتی، شبه دولتی یا شرکت های خصوصی بزرگ هستند که ارتباط برقرار کردن باهاشون خیلی سخته، و این ارائه سرویس مناسب رو کمی کند می‌کند. ولی نقش بانک سپه و شرکت امید اینجا خیلی خوب بوده است.

دیگه اینکه ما برعکس خیلی دیگه از رقبا روی تجربه کاربری هم خیلی تمرکز کردیم. سعی کردیم در طراحی اپلیکیشن و سیستم‌ها تا حد امکان سادگی رعایت شود، چه از نظر سادگی طراحی و چه سهولت کاربرد.

اکثر قسمت‌های اپلیکیشن بدون نیاز به اینترنت هم کار می‌کند. خیلی از قسمت‌ها و سرویس‌هایی هم که قرار دادیم بدون سود اقتصادی و فقط برای نیاز کاربر قرار داده شده است.

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

برنامه‌ها و ایده‌های زیادی داریم. اینکه از گوشی هوشمند به عنوان یه ابزار مناسب برای خدمات و محصولاتی که کاربران نیاز دارند استفاده کنیم. خرید های روزمره، ابزار پرداخت و... راه زیادی پیش رو داریم.

رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟

من معمولا رقیب اصلی خودم را خودم می‌دانم و سعی می‌کنم درون سازمان هم این را القا کنم،  قصد نداریم از کسی بهتر باشیم باید از دیروز خودمان برتر باشیم. به این  ترتیب اهداف دیگران و کارهای رقبا روی برنامه‌های ما سایه نمی‌اندازد. اهداف ما هر بار از دفعه قبلی جسورانه تر و بلند پروازانه‌تر می‌شود. سرویس‌های جدیدی که دیگران ارائه نمی‌کنند، ویژگی‌های خاص اپلیکیشن که دیگران ندارند.

یکی از اهداف‌ ما این است که هر ماه دو تا سرویس جدید به سیم پی اضافه کنیم. در حال حاضر این سختی‌های  خودش را داشته، ولی الان سرویس های زیادی داریم که درنوبت اضافه شدن هستند، به این ترتیب کاربر سیم پی می‌داند که ما تلاش می کنیم که هربار سرویس‌های بهتری برای آنها ارائه بدیم.

چه نوع سرویس‌هایی؟

اجازه بدهید الان دراین مورد صحبتی نکنیم. به موقع اضافه شدن، رونمایی می کنیم. هربار که آپدیت جدیدی بیاید کاربران با سرویس‌های بیشتری روبرو خواهند شد. می‌توانند نظرات شان را با ما در میان بگذارند، اگر امکان پذیر باشد سرویس را ارائه می کنیم.

در آخر چه حرفی با مخاطبین دارید؟

سیم پی فقط شارژ و قبض نیست. سرویس های زیادی را برای راحتی کاربر داریم، مانند بسیاری از شرکت ها توان مالی زیادی نداریم که تبلیغات تلویزیون و ... را قبضه کنیم، تمرکز سیم  پی بر رضایت کاربر است و معتقدیم که در نهایت این روش جواب می‌دهد، کاربران در نهایت متوجه می‌شوند که خیلی سرویس ها که تبلیغات زیادی می کنند در نهایت سرویس های زیادی برای ارائه ندارند.

www.SimPay.ir

پایان رپورتاژ آگهی/

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات