۵ دلیل که جلوی ثروتمند شدن شما را می‌گیرد

شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
مطالعه 4 دقیقه
۵ عادتی که در ادامه بررسی خواهیم کرد، دلایلی هستند که باعث می‌شوند هیچ‌وقت ثروتمند نشوید. این پنج عادت ثروت کش را از بین ببرید.
تبلیغات

چطور می‌شد اگر می‌توانستید زودتر از بقیه خودتان را بازنشسته کنید، به مسافرت دور دنیا بروید، یا روی ایده‌های تجاری که همیشه در کنج ذهنتان خاک خورده‌اند، کار کنید؟

خب؛ طبیعی‌ست که این آرزوها، از روی تصادف و اتفاق، برآورده نخواهند شد. ممکن است در عین این‌که تلاش زیادی می‌کنید، خودتان باشید که راه رسیدن به آرزوهایتان را سد کرده است.

ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید و ببینید کدام یک از این موارد را انجام می‌دهید که دارد بین شما و اهداف مالی‌تان فاصله می‌اندازد؛ و آن‌وقت در پی برطرف کردن‌شان برآیید.

۱. به جز پرداخت سررسیدها، باقی مخارج، قابل صرف‌نظر هستند

افراد ثروتمند، اصطلاحا «اول هزینه‌های آینده‌شان را می‌پردازند»، در حالی که اغلب مردم، بیش از میزان درآمدشان خرج می‌کنند. برای این‌که درگیری‌های اقتصادی و مالی خود را خاتمه بخشید، لازم است با یک بودجه‌ی معقول، امورات خود را بگذرانید و عادت پس‌انداز را در خود ایجاد کنید.

یک قانون سرانگشتی خوب می‌گوید، با ۸۰ درصد درآمدت زندگی کن و ۲۰ درصدش را ذخیره. این ۲۰ درصد، هزینه‌های خودمان در آینده است، که باید از الان بپردازیم.

۲. شما متوجه چگونگی تولید ثروت نیستید...

... و البته ایرادی ندارد. چرا که این چیزها، درسی نیست که در مدارس و دانشگاه‌های عمومی، به افراد آموزش بدهند. متاسفانه، بسیاری از خانواده‌ها هم، متوجه این نکته نیستند که باید تجارب و دانش خود در زمینه‌ی تولید و کسب ثروت را به فرزندان خود، انتقال بدهند.

Money

در واقع، طبق گزارش «بررسی سواد مالی مصرف‌کننده» که توسط بنیاد ملی مشاوره مالی ایالات متحده (National Foundation for Credit Counseling : NFCC) در سال ۲۰۱۴ تهیه شده است، تقریبا تنها ۲ نفر از هر ۵ نفر (۳۹ درصد) بزرگسال آمریکایی، گفته‌اند که پس‌انداز دارند و مخارجشان را نظارت و پیگیری می‌کنند. و در مورد پس‌انداز بازنشستگی، ۱ نفر از هر ۳ نفر (۳۲ درصد)، هیچ مبلغی از درآمد سالانه خانوارشان را پس‌انداز نکرده‌اند.

مشخص است که کمبود دانش و سواد اقتصادی، تاثیر به‌سزایی در این بحث دارد؛ اما هیچ‌گاه برای فراگرفتن این موضوع دیر نیست! کتاب‌های بسیار خوبی در این زمینه وجود دارند که می‌توانید برای شروع، مطالعه کنید. چند تا از این کتاب‌ها، در زیر آمده‌اند:

- بابای پولدار، بابای بی‌پول  نوشته رابرت کیوساکی، شارون لچر (Rich Dad, Poor Dad by Robert Kiyosaki, Sharon Lechter)

- آرایشگر ثروتمند: راهنمای مشترک همه برای کسب استقلال مالی نوشته دیوید چیلتون (The Wealthy Barber: Everyone’s Commonsense Guide to Becoming Financially Independent by David Chilton)

- همسایه میلیونر: اسرار شگفت‌آور امریکایی‌های ثروتمند نوشته توماس جی استنلی (The Millionaire Next Door: The Surprising Secrets of America’s Wealthy by Thomas J. Stanley)

- بازسازی پولی تمام‌ عیار: یک طرح اثبات شده برای سازگاری اقتصادی نوشته دیو رامسی (The Total Money Makeover: A Proven Plan for Financial Fitness by Dave Ramsey)

- علم اقتصاد عجیب غریب: یک اقتصاددان سرکش، زوایای مخفی هرچیزی را کشف می‌کند نوشته استفان جی دابنر و استیون دی لویت (Freakonomics: A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything by Stephen J. Dubner and Steven D. Levitt)

۳. بعد از فارغ‌التحصیلی آموختن را کنار گذاشته‌اید

همه‌ی ما درگیر کار، خانواده، دوستان و معذوریت‌های اجتماعی خود هستیم و مشغله‌های روزانه‌ی بسیاری داریم که بایستی انجام بدهیم؛ اما هیچ‌گاه نباید زمان آموختن را با کار دیگری پر کنیم.

خیلی ساده است. تنها کافی است زمانی برای مطالعه‌ی منابع اطلاعاتی مربوط به کسب‌و‌کارمان اختصاص بدهیم و به این صورت، فرد مفیدتری برای مشتریان، ارباب‌رجوع‌ها و همکاران خود خواهیم بود. مجلات تجاری، وبلاگ‌ها، ویدئوهای یوتیوب، کتاب‌های کاغذی و  الکترونیکی، کتاب‌های صوتی. همه‌ی این‌ها، راه‌هایی هستند که می‌توانید برای به‌روز ماندن و پیشرفت کردن در زمینه‌ی کاری خود، استفاده کنید. این اطلاعات در مسیر کاری یا در آینده‌ی کاری شما موثر خواهند بود.

لازم نیست همین امروز، به فکر گرفتن مدرک دکترای خود باشید. سعی کنید مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید؛ مهارت‌هایی مثل کدنویسی. دوره‌ها و کورس‌هایی برای خلاقانه نوشتن بگذرانید. یا می‌توانید دوره‌های شبانه‌ای در رشته‌های دیگر را امتحان کنید. انتخاب‌ها، بی‌نهایت هستند. هدف این است که عضلات ذهنی خود را مدام تقویت کرده و مسیر خود را برای دست‌یابی به آزادی مالی هموار سازید.

از سخنان حکیمانه‌ی بنجامین فرانکلین بیاموزید که گفته است: «اگر یک مرد، دارایی‌هایش را روی ذهنش سرمایه‌گذاری کند، هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را از او بگیرد. سرمایه‌گذاری روی دانش، همیشه بیش‌ترین سود را حاصل می‌کند.»

۴. پول‌هایتان را خرج «چیز»هایی می‌کنید که ارزشی ندارند

یک دست مبلمان معرکه یا بهترین و قشنگ‌ترین اتومبیلی که می‌شود با سقف سنگین‌ترین وامی که بانک به شما می‌دهد تهیه کرد، یک تعطیلات تابستانی دیوانه‌وار با دوستان و خانواده. این چیزها، خوب هستند، اما چندان ارزشمند نیستند.

میلیونرها، دارایی و مایملک ارزشمند جمع‌آوری می‌کنند، نه «چیز»های کم‌ارزش. آن‌ها، املاک و مستغلات می‌خرند، سهام، اوراق قرضه یا قطعات هنری و این‌طور دارایی‌ها تهیه می‌کنند؛ نه هر چیز خوب و قشنگی که ارزش مالی ندارد.

به منظور ایجاد این طرز فکر در ذهن خود، بودجه‌ی مربوط به خرت‌و‌پرت‌های کم‌ارزش و یک‌ بار مصرف را قطع کنید و به جای آن‌ها، دارایی‌هایی تهیه کنید که در طول زمان، ممکن است به ارزششان افزوده شود. پول‌هایتان، باید پول‌سازی کنند!

۵. بر اساس افسانه‌‌ی متنوع‌سازی، خرید می‌کنید

سرمایه‌گذاری متنوع، به شدت بر «خرد متعارف» بستگی دارد که اصولا ناقص و ناکامل است. از این رو، سرمایه‌گذاری روی گستره‌ی متنوع و تعداد زیادی از شرکت‌ها، می‌تواند باعث ایجاد خطرهای و ریسک‌های بسیار زیادی گردد که با توجه به تجارب کم‌تری که این نوع سرمایه‌گذاری، نصیب سرمایه‌گذار می‌کند، می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری ایجاد کند. تا این حد که مارک کوبان (Mark Cuban) به صراحت درباره‌ی این موضوع می‌گوید: «سرمایه‌گذاری متنوع و متنوع‌سازی، کار احمق‌هاست.»

در واقع، این روش، مطمئنا برای کار در وال استریت، می‌تواند جواب بدهد که پول‌های خود را در شرکت‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کنید. اما واقعا، می‌توانید درباره‌ی هر کدام از این شرکت‌ها، اطلاعات و دانش کافی داشته باشید و پیگیر تحولات و اتفاقات پیرامون آن‌ها باشید؟

خلاصه‌ی کلام این‌که: روی چیزی سرمایه‌گذاری کنید که به خوبی می‌فهمید و به درستی می‌شناسید. وارن بافت (Warren Buffett)، راهنمای سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی، در این باره، بهترین جمله را گفته است: «ریسک و خطر، از آن‌جا می‌آید که نفهمید دارید چه کار می‌کنید.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات