بررسی اسپیکر Z623 لاجیتک

دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
Z623 یک اسپیکر رده بالای لاجیتک برای کامپیوترهای دسکتاپ است که کیفیت و حجم صدای بسیار خوبی دارد.
تبلیغات

لاجیتک در صنعت اسپیکر و سیستم‌های صوتی نامی آشنا است. به خاطر دارم چندین سال پیش، زمانی که هنوز خبری از لپ‌تاپ‌ها نبود، وقتی می‌خواستیم پی‌‌سی بخریم، یکی از بهترین انتخاب‌های برای اسپیکر، لاجیتک بود. این کمپانی از مدت‌ها پیش اسپیکرهای باکیفیت و محبوبی برای پی‌سی‌ها تولید می‌کرد و همواره یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌ها برای خرید محسوب می‌شد.

یکی از جدیدترین اسپیکرهای پی‌سی این کمپانی، محصول رده‌بالای Z623 است که می‌تواند پی‌سی شما را به یک سیستم صوتی قدرتمند تبدیل کند. این اسپیکر که از استاندارد THX هم بهره‌مند است، با گارانتی پانا و قیمت ۶۰۰ هزار تومان در بازار کشور موجود است.

طراحی ظاهری

Z623 از نظر ظاهری دقیقا همان چیزی است که از یک اسپیکر پی‌سی کلاسیک انتظار داریم؛ با این تفاوت که ساب‌ووفر آن حجیم‌تر از حالت طبیعی است. شکل اسپیکرها یادآور اسپیکرهای قدیمی است که کنار مانیتورهای CRT خود قرار می‌دادیم و با استفاده از دکمه‌های کنترلی که روی آنها قرار داشت، حجم صدا و بیس آن قابل تنظیم بود.

اسپیکر Z623 لاجیتک از یک ساب ووفر بزرگ در ابعاد۲۸۴ در ۳۰۵ در ۲۶۶ میلی‌متر  با وزن زیاد ۷ کیلوگرم و دو اسپیکر کوچک برای پخش صدا تشکیل شده است. ساب ووفر بزرگ این امکان را ایجاد می‌کند تا بیس صدا بسیار مطلوب و در سطح عالی باشد. از سویی حجم صدا نیز به لطف اسپیکرهای ۳۵ واتی بسیار بالا است و در ترکیب با ساب ووفر، صدای خروجی کل فضا را پر می‌کند.

مشخصات فنی Z623 لاجیتک

  • توان موثر (RMS) کل: ۲۰۰ وات
  • توان ساب ووفر: ۱۳۰ وات و توان اسپیکرها، هر یک ۳۵ وات
  • پاسخ فرکانسی سیستم: ۳۵ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز
  • پیکربندی کانال ۲.۱
  • دارای گواهی صوتی THX
  • ۲ ورودی ۳.۵ میلی‌متر
  • ورودی RCA
  • جک هدفون
  • ریموت کنترل
  • ساب ووفر: ابعاد ۲۸۴ در ۳۰۵ در ۲۶۶ میلی‌متر و وزن ۷ کیلوگرم
  • اسپیکرها: ابعاد ۱۹۶ در ۱۱۷ در ۱۲۶ میلی‌متر و وزن تقریبی ۱ کیلوگرم
  • قیمت اسپیکر لاجیتک: ۶۰۰٫۰۰۰ تومان

 بدنه اسپیکرها از جنس پلاستیک مقاوم است. بخش جلویی حالت براق دارد و بخش پشتی آن‌ها مات است. در صورتی که زیاد به بدنه‌ی اسپیکر دست بزنید اثر انگشتانتان روی آن باقی می‌ماند؛ اما اسپیکر دستگاهی است که کمتر تماس دست با آن برقرار می‌شود و به همین دلیل این موضوع چندان اهمیتی ندارد. شکل کلاسیک اسپیکرها، باعث جذاب آن شده است. اسپیکرها طراحی ساده‌ای دارند و شبکه مقابل بلندگو به صورت گرد در میانه بدنه، قرار گرفته است. روی اسپیکر سمت راست دکمه‌های کنترل حجم صدا، بیس و روشن/خاموش کردن دستگاه قرار گرفته است. در حالی که بسیاری از اسپیکرهای رده بالای امروزی از طراحی‌های مدرن با لبه‌های تیز و اشکال ساده بهره می‌برند، لاجیتک سعی کرده این محصول را به فرم اسپیکرهای کلاسیک روانه بازار کند.

در بالای هر یک از اسپیکرها علامت گواهی THX مشاهده می‌شود که نشان از تاکید لاجیتک بر آن  دارد. لبه‌های اسپیکرها منحنی هستند و شکل طراحی بخش زیرین آن باعث می‌شود تا وقتی روی سطح قرار می‌گیرد، حتی در حجم صدای بالا نیز لرزشی را در آنها مشاهده نکنیم. تنها ایرادی که به ظاهر اسپیکرها وارد است، چهار پیچی است که در اطراف بخش بلندگو دیده می‌شود و به نظر ما به زیبایی و سادگی آن لطمه زده است.

بخش ساب ووفر به شکل یک مکعب ساده با بدنه‌ای از جنس چوب است که فقط وجه روبروی آن از جنس پلاستیک است. در طراحی ساب ووفر اسپیکرها از چوب استفاده می‌شود تا خروجی بیس مطلوب و گوش‌نواز باشد. ظاهر ساده این بخش باعث می‌شود تا وقتی آن را روی میز کامپیوتر یا در دکور تلویزیون قرار می‌دهید، جلوه زیبایی را ایجاد کند.

اسپیکر Z623 لاجیتک
اسپیکر Z623 لاجیتک

در مجموع باید بگوییم که بدنه این اسپیکر جنس خوبی دارد و مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. طراحی آن نیز بسیار ساده است و همین موضوع باعث می‌شود، چه زمانی که از آن به عنوان اسپیکر کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کنید، و چه زمانی که از آن به عنوان جایگزینی برای سینمای خانگی در کنار تلویزیون بهره می‌برید، از ظاهر آن لذت ببرید.

کیفیت و حجم صدا

صدای خروجی اسپیکر Z623 هر کاربری، حتی کاربر حرفه‌ای را نیز راضی خواهد کرد. به جثه کوچک اسپیکرهای این سیستم صوتی توجه نکنید؛ چرا که حجم صدای خروجی شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اسپیکرهای ۳۵ واتی به همراه ساب‌ووفر ۱۳۰ واتی، حجم صدا و بیس بسیار زیادی را تولید می‌کنند که از دستگاهی در این محدوده قیمتی انتظار نمی‌رود. نکته مثبت این است که حتی با وجود قرار دادن حجم صدا در حالت بیشینه نیز لرزش و خش در صدا شنیده نمی‌شود.

اما قدرت این اسپیکر فقط به حجم صدای خروجی خلاصه نمی‌شود و کیفیت صدای خروجی نیزعالی است. صدای خروجی وضوح بسیار خوبی دارد و کاملا طبیعی پخش می‌شود. میزان بیس هم قابل کنترل است و شما می توانید بر اساس سلیقه تان بیس را تنظیم کنید؛ با این حال بیس خروجی کمی بالا است. برخی کاربران (خصوصا حرفه‌ای‌ها) دوست دارند صدای پخش شده از اسپیکر کاملا طبیعی باشد؛ اما غالب دوستداران موسیقی ترجیح می‌دهند کمی بیس صدا بیشتر باشد تا فضا پرتر شود و هیجان موسیقی که به آن گوش می‌دهند بهتر القاء شود. Z623 لاجیتک برای این دسته افراد انتخاب بسیار خوبی است.

 کیفیت و حجم صدا آنقدر خوب است که از این دستگاه می‌توانید به عنوان جایگزینی برای سینمای خانگی استفاده کنید. البته ناگفته نماند که Z623 در نهایت یک اسپیکر قدرتمند برای پی سی است و صدای آن با وجود تمام قدرت و وضوحی که دارد، نمی‌تواند همچون یک سینمای خانگی فضا را به صورت یکپارچه پر کند. در واقع صدای آن Surround نیست و تا حدی خطی است. از طرفی ورودی اپتیک صدا نیز در این اسپیکرها وجود ندارد و از این بابت کمتر می‌توان از این مجموعه‌ی به عنوان صدای خروجی تلویزیون استفاده کرد.

این اسپیکرها به گواهی THX مجهز شده‌اند. THX یک استاندارد صوتی معتبر برای اسپیکرها، سینماهای خانگی و کنسول‌های بازی است که فناوری به کار رفته در این دستگاه‌ها و فرمت صوتی فایلی که پخش می‌شود برای آن مهم نیستند. این استاندارد فقط به صدای خروجی نهایی و کیفیت آن توجه می‌کند.

جمع‌بندی

اسپیکر Z623 یک محصول بسیار باکیفیت با طراحی خوب است که حجم و کیفیت صدای آن شما را غافلگیر می‌کند. قیمت این دستگاه نیز در قبال آن چه ارائه می‌دهد مناسب است. اگر می‌خواهید از این اسپیکر به عنوان اسپیکر پی‌سی استفاده کنید، ابتدا باید به دنبال میزی بزرگ باشید که جایگاهی برای قرار دادن ساب‌ووفر حجیم دستگاه داشته باشد و سپس می‌توانید از آن لذت ببرید.

شما حتی می‌توانید از این اسپیکر به عنوان سینمای خانگی استفاده کنید و با آن به تماشای فیلم و سریال بنشینید. اسپیکرهای کوچک این دستگاه باعث می‌شوند تا بتوانید آنها را با هر دکوری ست کنید، بدون آن که حجم زیادی اشغال شود.

نقاط قوت

  • کیفیت و حجم صدای بسیار خوب
  • بدنه مقاوم
  • ارزش خرید بالا

نقاط ضعف

  • بیس صدا کمی بیشتر از حالت طبیعی است
  • صدای شنیده شده Sorround نیست و تا حدی خطی است
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات