همگام با پیشروان: بدترین مکان برای پارک کردن ماشینتان را با کلان داده‌ها پیدا کنید

دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
از آغاز عصر اطلاعات تاکنون پیامدها و دستاوردهای آن روز به روز شگفت انگیزتر و غیرقابل پیش بینی تر شده است. کلان داده‌ها یکی از پیامدهای بسیار جذاب آن است که در این بخش از همگام با پیشروان با برخی از کاربردهای جالب آن آشنا می‌‌شویم.
تبلیغات

کلان داده‌ها به صورت خلاصه به مجموعه‌ی بسیار بزرگی از داده‌ها گفته می‌‌شود که توان پردازش، مدیریت و کاربرد آن‌ها از محدوده‌ی توان پردازشی سخت افزارها و نرم افزارهای موجود در زمان منطقی فراتر باشد. از همین روی کاربردهای آن‌ها تاکنون خیلی شناخته شده نیست و بسیاری از افراد با آن‌ها آشنا نیستند. با توسعه و پیشرفت‌های اخیر که در توسعه‌ی الگوریتم‌های یادگیری ماشین و تحلیل داده‌ها صورت گرفته است و البته به لطف پیشرفت‌های بسیاری که در افزایش توان پردازشی سخت افزارهای موجود در سال‌های اخیر داشته ایم اکنون در سرآغاز راهی قرار داریم که می‌‌توان از کلان داده‌ها برای مقاصد بسیاری بهره برد.

بن ویلینگتون، متخصص داده‌ها، در این بخش از همگام با پیشروان می‌‌‌خواهد ما را با کاربردهای جالب این داده‌‌ها و برخی از کارهایی که افراد به صورت داوطلبانه انجام داده اند آشنا می‌‌‌کند. او همچنین به ما نشان می‌‌‌دهد که چگونه می‌‌‌بایست داده‌‌های خروجی از سازمان‌‌ها را منظم کرد تا بتوان از آن‌‌ها برای پردازش‌‌های اینچنینی و به دست آوردن نتایج مفید استفاده کرد. هرچند وجود برنامه‌‌های استخراج کننده‌‌ای که به صورت متن باز توسط خود شهروندان عرضه شده است بسیار در این زمینه کمک کننده است اما همچنان سازمان ها، شرکت‌‌ها و نهادهای دولتی می‌‌‌بایست به یکسری از دستورالعمل‌‌ها برای آسان تر شدن یا امکان پذیری استخراج داده‌‌ها پایبند باشند.

در کشور ما ایران نیز هرچند وجود چنین اطلاعاتی –حداقل به شکلی قابل استفاده- حتی در نهادهای رسمی یا شرکت‌‌های بزرگ بسیار بعید به نظر می‌‌‌رسد، امید می‌‌‌رود در دوران پساتحریم و گسترش فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک و البته ظهور شرکت‌‌های بزرگی که به چنین اطلاعاتی نیاز دارند، بتوان از مزایای فوق العاده‌‌ی کلان داده‌‌ها در سطح شهروندان یا حتی سطوح بالاتر بهره برد. به عنوان شروعی برای این دسته از کارها می‌‌‌توان به قوانینی همچون قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد که طی آن بسیاری از اطلاعات نهادهای دولتی می‌‌‌بایست در اختیار رسانه‌‌ها و عموم مردم قرار بگیرند. قانونی که هر چند حدود ۱۰ سال پیش تدوین شد و با تاخیری حدود یک دهه در دولت کنونی ابلاغ شد، می‌‌‌تواند به عنوان نقطه‌‌ی شروعی برای این قبیل دسترسی‌‌های آزاد به کلان داده‌‌ها باشد. به امید روزی که تمامی اطلاعات به شکلی آزاد در جوامع جریان داشته باشد و شهروندان بتوانند به کمک آن نوآوری‌‌هایی همچون موارد ذکر شده در ویدیوی زیر را برای خود و بدست خود پدید آورند.

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات