بررسی لامپ / اسپیکر بلوتوث Ma-60

پنج‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
مطالعه 5 دقیقه
روز به روز شاهد هوشمند شدن وسایل مختلف خانگی هستیم و حتی لامپ‌های روشنایی نیز به نوعی در حال هوشمند شدن هستند.
تبلیغات

در این مقاله به بررسی لامپ/اسپیکرِ بلوتوثی Ma-60 می‌پردازیم که نه تنها می‌توانید از طریق ریموت کنترل میزان روشنایی آن را تنظیم کنید بلکه امکان پخش صدا و همچنین تغییر رنگ نور نیز در آن وجود دارد. همراه زومیت باشید.

تولیدکنندگان مختلف در تلاش هستند لوازم الکترونیکی را هوشمند کنند تا استفاده از آن‌ها ساده‌تر شود و کاربر نیز کنترل ساده‌تری بر روی آن‌ها داشته باشد.

در همین راستا لامپ‌های روشنایی نیز در حال هوشمند شدن هستند. امروزه شاهد عرضه‌ی لامپ‌های هوشمندی هستیم که از راه دور و از طریق تلفن‌های هوشمند کنترل می‌شوند، برخی از این لامپ‌ها قابل برنامه ریزی هستند تا در روزها و ساعات مشخصی و براساس شرایط گوناگون، میزان روشنایی و رنگ آن‌ها تغییر کند.

محصولی که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم به آن اندازه هوشمند نیست تا بتوان از طریق موبایل به کنترل آن پرداخت یا در شرایط محیطی مختلف بصورت خودکار روشن و خاموش شود اما این لامپ از راه دور کنترل می‌شود و از طریق بلوتوث می‌توان روی آن موسیقی پخش کرد.

لامپ بلوتوث MA-60 یک محصول چینی ساخت وین جوین است اما از ظاهری قابل قبول و کیفیت ساخت نسبتا خوبی بهره می‌برد. ابعاد این لامپ نیز کمی بزرگ‌تر از لامپ‌های رایج بازار است.

نمای کلی

لامپ MA-60 در واقع مجموعه‌ای از LED ها است که دور تا دور قسمت پایین لامپ کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. در قسمت وسط لامپ نیز یک اسپیکر وجود دارد. یک ریموت کنترل ساده نیز برای آن در نظر گرفته شده است که از نظر ظاهری بسیار شبیه به ریموت کنترلی است که در داریوهای اپتیکال چند سال پیش کریتیو شاهد آن بودیم. همان داریوهایی که با ظهور کامپکت دیسک‌ها وارد بازار کشور شده بودند.

lamp led smart 03

بر روی ریموت کنترل ۱۶ دکمه برای تغییر رنگ لامپ، ۲ دکمه برای کم و زیاد کردن شدت روشنایی، دو دکمه برای روشن و خاموش کردن و چهار دکمه برای سوئیچ کردن بین رنگ‌ها وجود دارد. با فشار دادن این دکمه‌ها، رنگ نور لامپ در فاصله‌ی زمانی از پیش تعریف شده‌ای بصورت خودکار تغییر می‌کند. این دکمه‌ها نحوه‌ی تغییر از یک رنگ به رنگ دیگر را تعیین می‌کنند.

مثلا دکمه‌ی فلش تغییر رنگ را بصورت سریع انجام می‌دهد، دکمه‌ی Smooth تغییر یک رنگ به رنگ دیگری را نرم و پیوسته انجام می‌دهد به شکلی که تغییر رنگ همچون یک گرادیانت به نظر می‌رسد و دکمه‌ی Fade نیز این تغییر را از محو شدن از یک رنگ به رنگ دیگر انجام می‌دهد. این چهار دکمه باعث می‌شوند تا بتوان از این لامپ برای مصارف خاصی مانند دکورها، برخی از محیط‌های عمومی یا مواردی از این دست استفاده کنید.

lamp led smart 06

از آنجایی که سرپیچ مورد نیاز برای این لامپ استاندارد است از آن می‌توان برای مصارف مختلف استفاده کرد. مثلا می توان از این لامپ به عنوان لامپ چراغ مطالعه بهره برد یا آن را به عنوان روشنایی اتاق خواب یا حتی برای روشنایی بخشی از محل کار خود استفاده کنید. شدت روشنایی لامپ آنقدر زیاد نیست که به تنهایی بتواند نور مورد نیاز برای اتاق خواب را تامین کند اما امکان استفاده چند نمونه از این لامپ در کنار یکدیگر نیز به سادگی وجود دارد.

البته از آنجایی که ریموت کنترل آن‌ها یکسان است، با فشار هر دکمه از ریموت کنترل، نور همه‌ی لامپ‌ها یکسان و همزمان تغییر می‌کند! مثلا به آسانی نمی‌توانید نور هر کدام از لامپ‌ها را مستقل تغییر دهید.

lamp led smart 05

رنگ نور لامپ را می‌توان از بین ۱۶ گزینه‌ی موجود انتخاب کرد این رنگ‌ها از طیف زرد تا قرمز و از آبی تا سبز و همچنین از صورتی تا آبی آسمانی را شامل می‌شود. اگر بخواهید بیشترین نور را داشته باشید، باید رنگ سفید را انتخاب کنید. نور شبیه به نور زرد لامپ‌های معمولی نیز بین گزینه‌های نوری وجود دارد. برخی از لامپ‌های هوشمند موجود در بازار، طیف رنگی به مراتب بیشتری را پوشش می‌دهند اما قیمت به مراتب بالاتری نیز دارند.

ریموت کنترل تا فاصله‌ی ۱۰ متری کار می‌کند که برای اکثر اتاق‌ها مناسب به نظر می‌رسد.

از آنجایی که در این لامپ از آرایه‌ای از LEDها استفاده شده، انتظار می‌رود طول عمر نسبتا بالایی داشته باشند.

مصرف انرژی

lamp led smart 04

لامپ MA-60 حداکثر ۱۲ وات مصرف می‌کند که از این بابت می‌توان آن را جزو لامپ‌ها بسیار کم مصرف دانست. در اکثر شرایط این لامپ حدود ۶ وات مصرف می‌کند و دلیل آن نیز استفاده از LED در ساختار داخلی لامپ است. این لامپ همچنین از ولتاژ ورودی ۱۰۰ تا ۲۴۰ ولت پشتیبانی می‌کند و این بدین معنا است که بدون نیز به ترانس خارجی می‌توان آن را به برق شهر متصل کرد. ساختار لامپ‌های LED نیز به شکلی است که نوسانات برق تاثیر چندانی در عملکرد لامپ ندارند.

اسپیکر

یکی از نکات جالب در باره‌ی لامپ MA-60 وجود اسپیکر داخلی ۳ وات است. این اسپیکر از نظر کیفیت و حجم صدا متوسط است و نه صدای چندان بلندی دارد و نه کیفیت آن مطلوب است. با این حال قابلیت بسیار کاربردی است و از آنجایی که معمولا لامپ در وسط سقف قرار می‌گیرد صدا به خوبی در اتاق پخش می‌شود. اگر خیلی بر روی کیفیت صدا حساس نباشید به راحتی می‌توانید موزیک یا هر صدایی که مد نظرتان است را از طریق بلوتوث به لامپ/اسپیکر منتقل کرده و پخش کنید.

lamp led smart 01

این لامپ از بلوتوث ۳.۰ پشتیبانی می‌کند و از طریق گوشی‌های هوشمند و دیگر ابزارهای مجهز به این فناوری می‌توان صدا را به لامپ منتقل و پخش کرد. فرایند اتصال به اسپیکر نیز به آسانی قابل انجام است و بدون هیچ تاییده‌ای عملیات جفت شدن بین اسپیکر و تلفن هوشمند انجام می‌شود.

 جمع بندی

 لامپ اسپیکر MA-60 با قیمت مقرون به صرفه‌ی ۹۵ هزار تومان روانه‌ی بازار کشور شده است. این لامپ از طریق ریموت کنترل قابل کنترل است و کاربر می‌تواند به میل خود یکی از ۱۶ رنگ از پیش از تعریف شده‌ی آن را انتخاب کند.

اسپیکر داخلی این لامپ نیز کارآمد است اما کیفیت صدای آن چنگی به دل نمی‌زند. از آنجایی که ساختار داخلی لامپ برای روشنایی، LED است مصرف انرژی بسیار کمی دارد و از این بابت نیز می‌تواند هزینه‌های جاری برق مصرفی را تا حدودی کاهش دهد. از این لامپ می‌توان برای دکورهای مختلف، چراغ مطالعه یا لامپ اتاق خواب و مواردی از این دست استفاده کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات