درآمد مدیران عامل فهرست S&P 500 چند برابر کارکنان معمولی است؟

چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
بدون شک در اغلب کمپانی‌های جهان، مدیران عامل حقوق بیشتری را در مقایسه با سایر کارکنان دریافت می‌کنند، اما به واقع اختلاف دریافتی مدیر عامل با سایر کارکنان در کمپانی‌های تراز اول جهان چه اندازه است؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

براساس قوانین جدید کسب و کار که از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی در ایالات متحده‌ی آمریکا به اجرا گذاشته خواهد شد، کمپانی‌هایی که سهام آن‌ها بصورت عمومی در تالار بورس عرضه شده، موظف خواهند بود تا نسبت حقوق مدیران عامل به سایر کارکنان را منتشر کنند. اجرای این قانون و انتشار نسبت حقوق مدیرعامل به متوسط حقوق سایر کارکنان در یک کمپانی سهامی عام تصویر روشن‌تری را از میزان دریافتی مدیرعامل در کمپانی‌های بزرگ در اختیار عموم قرار خواهد داد.

اما پیش از اجرای این قانون در ایالات متحده، موسسه‌ی تحقیقاتی گلسدور (Glassdoor) که در زمینه‌ی اقتصاد به مطالعه می‌پردازد، به بررسی حقوق دریافتی مدیران عامل و کارمندان کمپانی‌های موجود در لیست S&P 500 پرداخته است تا یک دید کلی در مورد مجموع درآمد مدیران عامل کمپانی‌های این لیست را در برابر مجموع درآمد کارمندان این کمپانی در اختیارمان قرار دهد.

یک مدیرعامل شاغل در یکی از کمپانی‌های لیست S&P 500 هر سال ۲۰۴ برابر بیشتر از سایر کارکنان دریافت می‌کند

براساس اطلاعات ارائه شده میانگین درآمد مدیران عامل کمپانی‌‌های مورد بررسی در یک سال ۱۳.۸ میلیون دلار است؛ این در حالی است که میانگین دریافتی کارمندان همین کمپانی‌ها در سال ۷۷٫۸۰۰ دلار است. نسبت میانگین درآمد مدیران عامل مورد بررسی به درآمد کارمندان ۲۰۴ است. به بیان بهتر یک مدیرعامل شاغل در یکی از کمپانی‌های لیست S&P 500 هر سال ۲۰۴ برابر بیشتر از سایر کارکنان دریافت می‌کند. البته این نسبت گویای میانگین درآمد یک مدیرعامل است و در برخی موارد شماری از مدیران عامل درآمدی بسیار فراتر از میانگین محاسبه شده داشتند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که درآمد شمار دیگری نیز پایین‌تر از میانگین مورد نظر بود.

آیا اجرای قانون جدید تاثیری در درآمد مدیران عامل خواهد داشت؟

دکتر اندرو چمبرلین، اقتصاددان ارشد گلسدور در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

شکی در این نیست که اجرای قانون جدید در درآمد مدیران عامل تاثیرگذار خواهد بود. از سال ۲۰۱۷ میزان دریافتی مدیران عامل کمپانی‌ها برای همه قابل مشاهده خواهد بود و این موضوع باعث تغییراتی خواهد شد. برای مثال با عمومی شدن میزان درآمد مدیر عامل و برخی از متخصصان رده بالا در کمپانی‌ها، مسئولیت این افراد نیز بیش از پیش سنگین‌تر خواهد بود، چراکه برای نشان دادن استحقاق خود برای گرفتن چنین درآمد بالایی، باید بیش از پیش تلاش کنند. همچنین باید به تغییرات در درآمد کارکنان نیز اشاره کرد که احتمالا رو به رشد خواهد بود. در این راستا درآمد مدیران عامل برخی کمپانی‌ها نیز افت خواهد کرد.

شما می‌توانید لیست کلی درآمد مدیران عامل کمپانی‌های S&P 500 را ببینید.

نظر شما در خصوص شفاف‌سازی در درآمد مدیران عامل کمپانی‌های سهامی عام چیست؟ آیا این سیاست منجر به بهبود عملکرد و تقسیم عادلانه‌تر درآمد کمپانی‌ها خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات