مروری بر تاریخچه نمایشگاه IFA و انتظارات از IFA 2015

چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
نمایشگاه IFA در برلین آلمان امسال از تاریخ ۱۳ تا ۱۸ شهریور ماه برگزار خواهد شد. اما ممکن است در مورد تاریخچه‌ی این نمایشگاه برای شما سئوالاتی بوجود آمده باشد. چه محصولاتی در سال گذشته معرفی شدند و امسال چه انتظاری از آن می‌توان داشت؟ در ادامه با زومیت همراه باشید تا نگاهی کامل از تمامی جنبه‌ها به این نمایشگاه با قدمت داشته باشیم.
تبلیغات

نمایشگاه IFA 2015 طبق روال چند سال‌ گذشته در شهریور ماه و از ۱۳ تا ۱۸ این ماه برگزار می‌شود. این نمایشگاه همواره برای علاقه‌مندان به لوازم الکترونیکی و به خصوص تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند جذابیت خاص خود را داشته است؛ چرا که شرکت‌های بسیاری در این نمایشگاه از محصولات جدید خود رونمایی می‌کنند.

البته تمام ماجرا به گجت‌ها ختم نمی‌شود؛ بلکه در این نمایشگاه انواع لوازم خانگی مانند تلویزیون و لباسشویی و بسیاری لوازم الکترونیکی نیز معرفی می‌شوند و علاقه‌مندان خاص خود را دارند. اما این نمایشگاه گسترده و عظیم چگونه شکل گرفته و چه تاریخچه‌ای دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با بررسی جامع از IFA به استقبال این نمایشگاه پرشکوه برویم.

IFA یا Internationale Funkausstellung Berlin که به معنای نمایشگاه بین‌المللی رادیو برلین است، یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های آلمان به شمار می‌رود. این نمایشگاه کار خود را از سال ۱۹۲۴ آغاز کرده و تا تاریخ ۱۹۳۹ میلادی به صورت سالانه برگزار شده است. از آن تاریخ تا سال ۲۰۰۵ میلادی این نمایشگاه هر دو سال یک بار برگزار می‌شده؛ اما از سال ۲۰۰۵ میلادی به روال گذشته برگشته و به صورت سالانه در ماه سپتامبر (اواسط شهریور ماه) برپا می‌شود. امروزه این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های لوازم الکتریکی و خانگی به حساب می‌آید.

این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی را در اختیار شرکت‌های مختلف قرار می‌دهد تا آخرین محصولات خود را در معرض دید بازدید کنندگان پرشمار نمایشگاه قرار دهند. بدلیل پوشش گسترده‌ی رسانه‌های آلمانی و تبلیغات گسترده، IFA توانسته است به یک نمایشگاه بین‌المللی تبدیل شود و در طی تاریخ، نوآوران و شرکت‌های بزرگ را به سمت خود جلب کند.

برای مثال مخترع و فیزیک‌دان بزرگ آلمانی، مانفرد ون آردن، برای اولین بار در سال ۱۹۳۱ میلادی و در این نمایشگاه، نمایشگرهای CRT که اختراع او بودند را به نمایش گذاشت.

در سال ۱۹۳۳ در این نمایشگاه شاهد معرفی Volksemfanger که یک دریافت کننده‌ی رادیویی است، بودیم. سفارش آن توسط جوزف گوبلز داده شده و طراحی آن توسط اوتو گریسینگ انجام شد. این دستگاه در طی دهمین IFA در ۱۸ اوت سال ۱۹۳۳ با قیمت ۷۶ رایش مارک برای فروش گذاشته شد و بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از آن در طی نمایشگاه به فروش رفت.

AEG که در سال ۱۸۸۳ توسط امیل راتنائو پایه گذاری شده است، اولین ضبط کننده‌ی صدا را با نام Magnetophon K1 در نمایشگاه در ماه اوت سال ۱۹۳۵ میلادی معرفی کرد.

marathon

کمپانی چند ملیتی فیلیپس روز جمعه ۳۰ اوت ۱۹۶۳ در نمایشگاه IFA از اولین کاست‌ها و ضبط کننده‌ی صدا بر روی کاست خود، Philips EL3300 رونمایی کرد.

این سابقه‌ی درخشان نوآوری در نمایشگاه باعث شد تا نام IFA بر سر زبان‌ها بیفتد و در هنگام برگزاری، علاقه‌مندان را به سمت خود جلب کرده و پوشش خبری بسیار خوبی توسط خبرنگاران از این نمایشگاه صورت بگیرد.

پس از مروری کوتاه بر تاریخچه‌ی این نمایشگاه پرقدمت و بزرگ، بد نیست نگاهی به آن چه که در IFA 2014 گذشت داشته باشیم.

IFA 2014 و قدرت نمایی گوشی‌های هوشمند

ifa 2014 100412546 gallery.idge

نمایشگاه ایفا در سال گذشته ۹۰ ساله شد و بیش از ۲۵۰ هزار بازدیدکننده را به خود دید. شرکت کنندگان این نمایشگاه تمامی محصولات جدید خود از جمله تلویزیون‌های اچ‌دی، تبلت پی‌سی‌ها و حتی جاروبرقی و یخچال‌های خود را به نمایش گذاشتند. اما بازیگران اصلی این نمایشگاه در سال ۲۰۱۴ گوشی‌های هوشمند بودند.

سامسونگ که رقیب اصلی اپل به شمار می‌رود، فبلت جدید خود با نام گلکسی نوت 4 را معرفی کرد که تغییرات بسیاری در زمینه‌ی مشخصات فنی و جنس بدنه به خود دیده بود. مدیر ارشد بخش محصولات موبایل سامسونگ، پاتریک پاول در این باره می‌گوید:

گلکسی نوت 4 صفحه‌نمایش بزرگی دارد که امکان اجرای دو برنامه به صورت هم‌زمان را برای کاربران فراهم می‌کند. به علاوه نوت 4 دارای قلم استایلوس بهبود یافته است که به شما امکان یادداشت‌برداری در هر لحظه را می‌دهد. به علاوه ما نوت اج را نیز داریم که از لبه‌های خمیده‌ی آن می‌توانید استفاده‌های بسیاری کرده و کار با گوشی را آسان‌تر از قبل کنید.

به علاوه در این نمایشگاه بنابر روال همیشگی سری زد، شاهد معرفی اکسپریا زد 3 بودیم که علاوه بر مشخصات فنی، طراحی و جنس بدنه‌ی آن بهبودهای خوبی را نسبت به اکسپریا زد 2 نشان می‌دادند.

هواوی نیز در نمایشگاه سال گذشته چهار گوشی هوشمند را معرفی کرد که شاخص‌ترین آن‌ها گوشی خوش ساخت و غول پیکر میت 7 بود.

علاوه بر بزرگان بازار گوشی‌های هوشمند، شرکت‌هایی مانند زیمنس و بوش نیز لوازم خانگی هوشمند خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دادند.

اجاق هوشمند بوش باعث می‌شود تا غذای شما دچار سوختگی نشود؛ چرا که این اجاق با تشخیص نوع غذای شما، به صورت خودکار با آماده شدن غذا، خاموش می‌شود.

غول لوازم خانگی، زیمنس نیز یخچال هوشمندی را معرفی کرد که دارای دو دوربین برای کنترل وسایل موجود درون آن است تا در صورت نیاز به سرعت مواد مورد نیاز خود را پس از کنترل لوازم موجود در یخچال، خریداری کنید.

این موارد تنها بخشی از صدها محصول جدیدی هستند که در IFA 2014 معرفی شدند. اما پس از معرفی گلکسی نوت 5 و اس 6 اج+ و کم رنگ‌تر شدن حضور این شرکت در IFA 2015 چه انتظاری از نمایشگاه امسال می‌توان داشت؟ در ادامه به صورت موردی و براساس شرکت‌های مختلف به انتظارات و پیش‌بینی‌ها در مورد عرضه‌ی محصولات آن‌ها در ایفا ۲۰۱۵ خواهیم پرداخت.

سامسونگ

sam

به طور سنتی سامسونگ در ایفا توجه زیادی را به سمت خود جلب می‌کند. این شرکت از ماشین‌های ظرفشویی و یخچال و تلویزیون گرفته تا گوشی‌ها و گجت‌های هوشمند خود را در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارد. اما پس از معرفی دو گوشی گلکسی نوت 5 و اس 6 اج+ شاهد معرفی گجت هوشمند دیگری از طرف سامسونگ خواهیم بود؟ پاسخ این سوال مثبت است.

در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۵، سامسونگ ساعت هوشمند خود با نام Samsung Gear S2 را معرفی خواهد کرد. سامسونگ در کنفرانس آنپکت اخیر خود برای لحظاتی کوتاه این ساعت را به نمایش گذاشت. مواردی که می‌توان در مورد این ساعت هوشمند به آن‌ها اشاره کرد، صفحه نمایش گردی است که با حرکت حلقه‌ای دور آن می‌توان ساعت را کنترل کرد. به علاوه سیستم‌عامل این ساعت هوشمند، تایزن خواهد بود.

همچنین شایعات خبر از معرفی سری جدیدی از خانواده‌ی گلکسی سامسونگ می‌دهند. این سری که Galaxy O نام خواهد داشت نام نسبتا عجیبی دارد؛ اما شاید این نام معنای خاصی نیز داشته باشد و گوشی‌های این سری از خانواده ی سامسونگ با اکولوس هماهنگی بیشتری داشته باشند.

به علاوه می‌توان انتظار معرفی هدست‌های Gear VR هماهنگ شده با گلکسی نوت 5 و گلکسی اس 6 اج+ را نیز داشت.

ال‌جی

ال‌جی به نظر می‌رسد در حال کار بر روی یکی از دو گوشی نکسوس آینده است؛ اما بعید به نظر می‌رسد که این دو گوشی در ایفا معرفی شوند. به احتمال زیاد نکسوس‌های جدید در کنفرانسی مستقل توسط گوگل به همراه اندروید مارشمالو معرفی خواهند شد.

به علاوه بنابر شایعات ال‌جی در حال کار بر روی یک سوپرفون است که برخی معتقد هستند این گوشی هوشمند عضو جدید سری پروی ال‌جی خواهد بود. برخی شایعات دیگر خبر از معرفی گوشی هوشمند با لبه‌های خمیده در صفحه‌نمایش می‌دهند. با این حال احتمال معرفی این گوشی در ایفا بسیار کم است.

در نهایت می‌توان انتظار داشت که ال‌جی ساعتی هوشمند جدیدی که به تازگی گواهی‌های FCC را دریافت کرده است را معرفی کند.

سونی

sony ifa

همواره از سونی انتظار معرفی گجت‌های جذابی را داریم. در حال حاضر شایعات خبر از معرفی اکسپریا زد 5 و زد 5 کامپکت می‌دهند. به علاوه می‌توان انتظار فبلتی با نام اکسپریا زد 5 پلاس و یا زد 5 اولترا را داشت که در گذشته نیز شاهد انتشار شایعاتی در مورد آن بوده‌ایم.

با وجود این که سونی به تازگی اسمارت بند 2 خود را معرفی کرده است، احتمال معرفی ساعت هوشمند جدیدی از سوی این شرکت کم نیست. هر چند هیچ گونه خبری از وجود این ساعت منتشر نشده است، اما در ایفا همواره می‌توان انتظار شگفتی را داشت. کنفرانس سونی در ایفا در روز ۱۱ شهریور ماه برگزار خواهد شد.

اچ‌تی‌سی

اچ‌تی‌سی روزگار سختی را پشت سر می‌گذارد، اما این به معنای از یاد بردن اچ‌تی‌سی در ایفا نیست. به تازگی شاهد انتشار مشخصات فنی گوشی از اچ‌تی‌سی با نام HTC O2 بودیم که به نظر همان گوشی هیرو است که این شرکت وعده‌ی آن را داده است. با این وجود احتمال معرفی پرچمداری جدید در نمایشگاه ایفا کم به نظر می‌رسد. به علاوه تصاویری از گوشی A9 این شرکت نیز به تازگی فاش شده‌اند.

البته این به معنای عدم حضور فعال اچ‌تی‌سی در نمایشگاه نیست؛ چرا که این شرکت از بزرگان بازار گوشی‌های هوشمند است و می‌توان انتظار معرفی گوشی‌های جدید از سری دیزایر و یا باترفلای را در ایفا از سمت اچ‌تی‌سی داشت.

موتورولا

moto

موتورولا ماه گذشته سه گوشی هوشمند جدید خود یعنی نسل سوم موتو جی، موتو ایکس استایل و موتو ایکس پلی را معرفی کرد. بنابراین نمی‌توان انتظار معرفی گوشی هوشمند جدیدی را داشت.

پس از معرفی موتو 360، موتورولا در زمینه‌ی گجت‌های پوشیدنی فعالیت کمی داشته است؛ اما با انتشار تصاویر جدید منتسب به نسل جدید ساعت‌های هوشمند موتورولا می‌توان انتظار معرفی این ساعت هوشمند را در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۵ داشت.

مایکروسافت

همیشه از مایکروسافت انتظار معرفی گجتی جدید وجود دارد. همه منتظر معرفی پرچمدار ردموندی‌ها برای به نمایش گذاشتن ویندوز ۱۰ موبایل هستند؛ اما با توجه به شایعات جدید، احتمال این اتفاق در ایفا بسیار کم است و لومیا 950 و لومیا 950 XL به همراه سرفیس پرو 4، گجت پوشیدنی بند 2 و نسخه‌ی کوچک‌تر ایکس باکس وان در کنفرانس اختصاصی مایکروسافت در مهر ماه معرفی خواهند شد.

به نظر می‌رسد مایکروسافت در کنفرانس خود که ۱۳ شهریور ماه برگزار خواهد شد قصد معرفی تبلت‌ها و نوت‌بوک‌های جدید دارای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ را دارد و خبری از گوشی‌های لومیا در ایفا نخواهد بود.

بلک‌بری

بلک بری ونیس

می‌توان انتظار داشت تا بلک‌بری در ایفا از گوشی جدید اندرویدی خود که مجهز به صفحه‌نمایش خمیده و صفحه کلید فیزیکی است را با نام بلک‌بری ونیس معرفی کند. البته معرفی گوشی دارای صفحه کلید QWERTY کشویی مجهز به سیستم‌عامل اندروید و صفحه‌نمایش با لبه‌های خمیده کمی عجیب به نظر می‌رسد.

انتظار می‌رود ونیس دارای صفحه نمایش ۵.۴ اینچی با رزولوشن QHD، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۰۸، ۳ گیگابایت رم و دوربین ۱۸ مگاپیکسلی مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال باشد. هر چند از این مشخصات نمی‌توان اطمینان داشت، اما به نظر معرفی بلک‌بری ونیس در ایفا قطعی است.

ایسوس

ایسوس به تازگی حضور خود در ایفا را اعلام کرده است. کنفرانس این شرکت در روز ۱۱ شهریور ماه برگزار خواهد شد و با توجه به ویدئویی که شاهد انتشار آن توسط ایسوس بوده‌ایم می‌توان انتظار معرفی ساعتی هوشمند و گوشی جدید زنفون را داشت.

به نظر می‌رسد زنفونی که در روز ۱۱ شهریور معرفی خواهد شد تلفنی میان‌رده خواهد بود و تمرکز اصلی بر روی معرفی نسل جدیدی زن واچ خواهد بود.

هواوی

میت اس هواوی

یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان گوشی هوشمند در چین، پای ثابت ایفا در سال‌های گذشته بوده است و به نظر می‌رسد امسال نیز این شرکت با دستان پر در این نمایشگاه حاضر خواهد شد. از هواوی می‌توان انتظار معرفی میت اس را داشت که بنابر شایعات از فناوری فورس تاچ نیز پشتیبانی خواهد کرد.

به علاوه شایعاتی مبنی بر معرفی گوشی هوشمند مجهز به صفحه‌نمایش با لبه‌های خمیده، به گوش می‌رسند. کنفرانس هواوی در روز ۱۱ شهریور برگزار خواهد شد.

زد‌تی‌ای

با معرفی گوشی‌های Axon Pro، Axon Lux، Blade S6 و نوبیا زد 9، زد‌تی‌ای رویای بزرگ‌تر شدن را در سر می‌پروراند و واهمه‌ای از محک زدن بازار گوشی‌های هوشمند نیز ندارد. انتظار می‌رود زد‌تی‌ای حداقل یک گوشی هوشمند جدید را در ایفا معرفی کند.

با وجود این که اخباری در مورد گوشی جدید ساخت این شرکت منتشر نشده است، اما همواره می‌توان انتظار خلق شگفتی از طرف زد‌تی‌ای را داشت.

لنوو

Vibe X3 003

با توجه به شایعات جدید به نظر می‌رسد لنوو اولین تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند خواهد بود که تلفنی با دوربین خود گرفت (سلفی) دو گانه معرفی می‌کند. در حالی که مزیت استفاده از دو دوربین جلو در حال حاضر مشخص نیست، اما می‌توان انتظار معرفی این گوشی را در نمایشگاه ایفا داشت.

علاوه بر وایب اس 1، شایعاتی مبنی بر معرفی وایب پی 1 و حتی وایب پی 1 پرو نیز به گوش می‌رسند. مزیت اصلی وایب اس 1 بهره‌گیری این گوشی از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است. همچنین وایب ایکس 3 نیز به همراه اسپیکرهای دو گانه در قسمت جلوی آن به احتمال زیاد در ایفا معرفی خواهد شد.

آلکاتل

در روزها و هفته‌های گذشته هیچ خبری در مورد این شرکت منتشر نشده است، اما معمولا آلکاتل در هر نمایشگاهی که حضور پیدا کند، گجت جدیدی را نیز معرفی می‌کند؛ پس می‌توان انتظار معرفی گجتی جدید از سمت این شرکت را داشت.

ایسر

ایسر نیز مانند آلکاتل حضور خود در نمایشگاه‌های معتبر را جدی گرفته و با دستان پر در آن‌ها حاضر می‌شود. شایعات حاکی از اتفاقی عجیب برای ایسر دارند؛ چرا که به نظر می‌رسد این شرکت چهار گوشی هوشمند مجهز به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ موبایل را معرفی کرده و در آبان ماه روانه‌ی بازار خواهد کرد. البته هیچ اطلاعات دیگری در مورد این گوشی‌های هوشمند در حال حاضر در دست نیست.

به نظر می‌رسد مانند سال‌های گذشته شاهد نمایشگاه پرشکوه دیگری در برلین خواهیم بود که بار دیگر صحنه‌ی معرفی گجت‌های جدید و نوآورهای شرکت‌های مختلف خواهد بود.

نظر شما چیست؟ چه انتظاراتی از نمایشگاه ایفا در سال ۲۰۱۵ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات