انواع مختلف پورت USB نوع C را چگونه تشخیص دهیم؟

سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
این روزها پورت USB از نوع C به یک درگاه پرطرفدار در میان تولیدکنندگان تبدیل شده؛ بطوریکه بسیاری از گجت‌های معرفی شده مجهز به این درگاه هستند. پورت USB نوع C دارای قابلیت‌های فراوانی است؛ اما تمام گجت‌های مجهز به این درگاه از این قابلیت‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. با زومیت باشید تا به نحوه‌ی تشخیص قابلیت‌‌های پورت USB نوع C بپردازیم.
تبلیغات

درگاه USB از نوع C قابلیت‌های فراوانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای مثال نسخه‌ای از این درگاه که همه‌ی قابلیت‌ها را دارد می‌‌تواند از پورت‌های USB 3.1، USB 3.0 ,و USB 2.0 پشتیبانی کند. همچنین این درگاه قادر است به عنوان منبع تغذیه، درگاه DisplayPort و حتی تاندربولت ایفای نقش کند. ضمنا بعضی از این درگاه‌ها دوطرفه بوده و می‌توان فارغ از سوی صحیح پورت ورودی، آن را درون درگاه USB نوع C قرار داد.

اما همه‌ی گجت‌هایی که به این پورت مجهز هستند، تمام این قابلیت‌ها را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. شماری از ابزارها تنها به پشتیبانی از برخی ویژگی‌ها اکتفا می‌کنند. از این رو برای تشخیص ویژگی‌های پورت USB نوع C باید چه کرد؟ USB-IF نهادی است که وظیفه‌ی تعیین استاندار‌های USB را بر عهده دارد. این نهاد برای جلوگیری از مشکلات پیش آمده در جهت شناسایی قابلیت‌های پورت USB نوع C، برچسب‌هایی را طراحی کرده که قابلیت پورت USB نوع C تعبیه شده روی هر گجت را تعیین می‌کند.

USBCInt

 لوگوها و برچسب‌های تعیین شده شامل موارد زیر است:

  • پورت USB استاندارد که پشتیبانی از USB 2.0 و نسخه‌های کندتر را تشریح می‌کند.
  • لوگو با حروف SS نشان‌دهنده‌ی ویژگی SuperSpeed است که به معنای پشتیبانی از نسل اولUSB 3.1 به همراه USB 3.0 است.
  • علامت "10" نشان دهنده‌ی قابلیت انتقال داده‌ها با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است که مربوط به پشتیبانی از نسل اول USB 3.1 است.
  • قرار گرفتن علامت باتری روی برچسب مورد نظر نشان‌دهنده‌ی قابلیت انتقال انرژی است که به بیان ساده‌تر این نوع پورت قادر است از طریق اتصال گجت‌های دیگر را شارژ کند.

USB-IF پیش از این لوگوهای دیگری را نیز برای انواع درگاه‌های USB طراحی کرده که لوگوهای جدید به مجموعه‌ی موارد موجود اضافه خواهد شد. این موسسه امیدوار است تا کمپانی‌ها با مشخص کردن قابلیت‌های درگاه USB نوع C مورد استفاده، کاربران را گمراه نکنند.

در صورتی که کمپانی‌ها بخواهند از پورت USB نوع C استفاده کنند باید استاندارد لازم را از موسسه‌ی USB-IF دریافت کنند. تولیدکنندگان می‌توانند بدین منظور گواهی یک ساله را با پرداخت ۴٫۰۰۰ دلار یا گواهی یکبار مصرف را با پرداخت ۵٫۰۰۰ دلار در اختیار بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات