نگاه نزدیک زومیت به گلکسی نوت 5 سامسونگ

دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
سامسونگ به تازگی جدیدترین پرچمدار سری نوت خود را رونمایی کرده است. گلکسی نوت 5 نسبت به نسخه قبلی بهبودهای فراوانی در زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزار و حتی طراحی داشته است. در شهر دوبی و در یکی از فروشگاه‌های بزرگ این شهر، شانس این را داشتیم تا با این محصول از نزدیک کار کنیم و نگاهی از نزدیک به آن داشته باشیم. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

گلکسی نوت 5 فبلت جدید سامسونگ با بدنه‌ی فلزی، قلم S-Pen بهبود یافته و سخت‌افزار جدید است. این تلفن از زبان طراحی گلکسی اس 6 بهره می‌برد و این بدین معنا است که در این گوشی ۵.۷ اینچی نیز شاهد استفاده از بدنه‌ی شیشه و فلز هستیم. گلکسی نوت 5 بیشتر شبیه به یک گلکسی اس 6 بزرگ با قلم S-Pen است. صفحه نمایش ۵.۷ اینچی این گوشی از رزولوشن QHD پشتیبانی می‌کند و سامسونگ همچنان از پنل Super AMOLED خود در این گوشی نیز بهره برده است. پرچمدار جدید سامسونگ با پردازنده‌ی Exynos 7420 روانه‌ی کلیه‌ی بازارهای جهانی می‌شود. همان پردازنده‌ای که بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری طراحی شده و در گلکسی اس 6 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

galaxy note502

 گلکسی نوت 5 نسبت به گلکسی نوت 4 از باتری کم‌حجم‌تر با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت بهره می‌برد. با این حال به دلیل استفاده از پردازنده‌ی بهینه‌تر با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری انتظار داریم تا طول عمر باتری در نوت 5 با وجود باتری ضعیف‌تر نسبت به نوت 4، بیشتر یا حداقل هم سطح با نسل قبلی باشد. برای آزمایش این موضوع باید چند روز دیگر تا بررسی این فبلت توسط زومیت صبر کنید.

دوربین ۱۶ مگاپیکسلی این تلفن به دیافراگم f/1.9 مجهز شده و تصاویر ثبت شده با آن احتمالا کیفیت بسیار خوبی خواهد داشت که نسبت به نسل قبلی با بهبودهایی همراه خواهد شد. این دوربین دقیقا شبیه به آن‌چیزی است که در گلکسی اس 6 بکار گرفته شده و از این بابت می‌توان انتظار تصاویر با کیفیت در شرایط مختلف را از آن داشت. دسترسی به دوربین گوشی همچون پرچمدارهای سری S با دو بار فشار دکمه‌ی فیزیکی هوم میسر می‌شود. به لطف پردازنده‌ی سریع و بهینه سازی‌های نرم‌افزاری، دوربین به سرعت اجرا شده و سرعت شاتر نیز حتی در محیط‌های داخلی فوق‌العاده سریع است.

galaxynote501

نمایشگر Quad HD سوپر امولد این تلفن یکی از برترین نمایشگرهای موبایل موجود در بازار است که کنتراست، روشنایی و دقت بسیار مناسبی را ارائه می‌کند. وب‌سایت معتبر دیسپلی میت نمایشگر این تلفن را در بین تمام رقبا، برترین نمایشگر انتخاب کرده است. اگر تجربه‌ی کار با گلکسی اس 6 را داشته باشید می‌توانید انتظار نسبتا یکسانی را از نوت 5 نیز داشته باشید. رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش بصورت زنده به تصویر کشیده می‌شود؛ مشکی کاملا عمیق است و کنتراست  تصویر نیز در بالاترین سطح قرار دارد. در این فبلت همه چیز برای لذت بردن در وب‌گردی و تماشای ویدیو فراهم است.

galaxynote504

وقتی این دستگاه را در دست می‌گیرید، کیفیت ساخت بالای آن نظر شما را به خود جلب می‌کند؛ استفاده از فلز و شیشه حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل می‌کند که در گلکسی نوت 4 و نسخه‌های پیش از آن، شاهدش نبودیم. سامسونگ برای آنکه ترکیب شیشه و فلز در اروگونومی فبلتش تاثیر منفی نگذارد، لبه‌های پشت دستگاه را خمیده کرده است. تصویر گلکسی اس 6 اج را داشته باشید با این تفاوت که لبه‌های محنی شکل جلوی دستگاه در پشت تلفن استفاده شده باشد. به نظر من این تغییر باعث شده تا کمی از زیبایی دستگاه کاسته شود؛ اما در عوض ارگونومی آن به شکل کاملا محسوسی بهبود یافته است. بدنه‌ی باریک‌تر نسبت به نسل قبل نیز خود باعث شده تا در دست گرفتن نوت 5 نه تنها حس بهتری را به کاربر منتقل کند، بلکه ساده‌تر شود.

مقایسه‌ی مشخصات فنی گلکسی نوت 5 با گلکسی نوت 4:

 

Samsung Galaxy Note 5

Samsung Galaxy Note 4

صفحه‌نمایش

5,7inch 1440 x 2560 pixels  (~518 ppi pixel density)

5.7-inch, 2560 x 1440 pixel display (515 ppi)

رزولوشن صفحه‌نمایش

 

Quad HD Super AMOLED

 

Quad HD Super AMOLED

سیستم‌عامل

 Android 5.1.1 Lolipop

Android 4.4 (at launch)

پردازنده

 Exynos 7420 Quad-core 1.5 GHz Cortex-A53 & Quad-core 2.1 GHz Cortex-A57

2.7 GHz Quad-Core Processor or 1.9 GHz

Octa-Core (1.9GHz Quad + 1.3GHz Quad-Core) Processor (varies by country/carrier)

GPU

Mali-T760MP8

Adreno 420 (SN-N910S)

Mali-T760 (SM-N910C)

حافظه‌ی رم

 4GB DDR4

3GB

حافظه‌ی ذخیره سازی

32GB/64GB

32GB

حافظه خارجی

 No

Yes

کارت حافظه تا ظرفیت

 ندارد

Micro SD up to 64GB

شارژ سریع بی سیم

دارد

ندارد

دوربین اصلی

 16MP, f1.9  - optical image stabilization, autofocus, LED flash

16MP - optical image stabilization, autofocus, LED flash

باتری قابل تعویض

ندارد

دارد

دوربین جلو

 5 MP f1.9

3.7MP

شبکه‌ها

GSM 850 / 900 / 1800 / 1900

HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100

LTE

GSM/ GPRS/ EDGE : 850 / 900 / 1800 / 1900

HSPA+ 42Mbps: 850 / 900 / 1900 / 2100

4G (LTE Cat 4 150/50Mbps) or 4G (LTE Cat 6 300/50Mbps)

Wi-Fi

 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band

802.11 a/b/g/n/ac

بلوتوث

 v4.2, A2DP, LE, apt-X

Bluetooth 4.1

باتری

 باتری غیر قابل تعویض 3000mAh 

3220 mAh باتری قابل تعویض

NFC

 Yes

Yes

پورت‌ها

3.5mm Headphone jack

Micro USB

3.5mm Headphone jack

Micro USB

سنسورها

Accelerometer

Ambient light

Barometer

Geo-magnetic

Gesture

Gyroscope

Hall

Heart rate

UV

Accelerometer

Ambient light

Barometer

Geo-magnetic

Gesture

Gyroscope

Hall

Heart rate

UV

GPS

GLONASS

GPS

GLONASS

GPS

ارتفاع

 153.2 mm

153.5 mm

عرض

 

76.1 mm

78.6 mm

ضخامت

 

7.6 mm

8.5 mm

وزن

 171 g

176 g

رنگ

 Black Sapphire, Gold Platinum

Black, Gold, Pink, White

فرستنده اینفرارد

 ندارد

ندارد

قلم S-Pen نیز بهینه‌سازی شده و یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های نوت 5 این است که بدون نیاز به روشن کردن نمایشگر می‌توانید با قلم، روی نمایشگر نوشته‌ای را یادداشت کنید. این نوشته‌ها به صورت خودکار ذخیره می‌شوند.

مکانیزم خارج کردن قلم از جای تعبیه شده برای آن نیز تغییر کرده است. در نوت 5 برای خارج کردن قلم از جایش باید قلم را کمی به داخل فشار دهید تا بصورت خودکار از جایش خارج شود.

galaxynote503

در گلکسی نوت 5 دیگری خبری از باتری قابل تعویض و حافظه‌ی خارجی نیست و این موضوع احتمالا برای برخی مایوس‌کننده خواهد بود. سامسونگ با ارائه‌ی قابلیت شارژ سریع و همچنین شارژ سریع بی‌سیم که برای اولین بار در این گوشی معرفی شده است، تلاش کرده تا نیاز کاربران به باتری اضافی را رفع کند و باید دید در این راه تا چه حد موفق خواهد بود. اگر اهل استفاده از فرستنده‌ی اینفرارد برای کنترل لوازم خانگی و صوتی تصویری بوده‌اید، باید بدانید که سامسونگ در نوت 5، این فرستنده را حذف کرده است.

گلکسی نوت 5

منوی  امکانات قلم نیز تغییر کرده است و شکل و شمایل بهتری به خود گرفته است. سامسونگ استراتژی که در گلکسی اس 6 بکار گرفته بود در نوت ۵ نیز دنبال کرده است و در آن سعی کرده تا جای ممکن بخش نرم‌افزار را ساده‌تر کند. صداهای آزاردهنده حذف شده‌اند، انیمیشن‌های سنگین کنار گذاشته شده و منوها و رابط کاربری تا جای ممکن ساده‌ شده‌اند تا نه تنها الگوی متریال گوگل در آن‌ها رعایت شوند، بلکه تجربه‌ی کاربری نیز بهبود یابد. ساده‌سازی نرم‌افزار باعث می‌شود تا کمتر در منوها سردرگم شده یا اینکه منابع دستگاه توسط اپلیکیشن‌های کم کاربرد اشغال شود.

امکان نصب اپلیکیشن‌های مختلف بر روی این گوشی را نداشتیم، اما در چند دقیقه‌ای که با آن مشغول کار بودیم متوجه کندی یا تاخیر در اجرای برنامه‌ها نشدیم.

Galaxy Note 5

طراحی لبه‌ها و بدنه‌ی دستگاه کاملا شبیه به گلکسی اس 6 و الگو گرفته شده از آخرین آیفون است.

گلکسی نوت 5

سامسونگ تغییرات جزئی در طراحی قلم S-Pen اعمال کرده که هرچند چندان به چشم نمی‌آیند اما باعث شده‌اند تا در زمان استفاده از قلم احساس راحتی بیشتری کنید. سیستم تبدیل دست نوشته‌ها به متن تایپ شده نیز در گلکسی نوت 5 همچون نسل قبل، دقیق و بسیار کاربردی است. حتی امکان جستجو در دست نوشته‌ها نیز وجود دارد.

گلکسی نوت 5

برای بررسی دقیق بخش‌های مختلف گلکسی نوت 5 باید چند روز دیگر صبر کنید تا بتوانیم جواب مختلف این فبلت را بررسی کنیم و نظرات دقیق‌تری در باره‌ی طول عمر باتری، قدرت و بازده، کیفیت عکاسی و تجربه‌ی کاربری در اختیارتان قرار دهیم. اما تا آن زمان نظر شما در باره‌ی گلکسی نوت 5 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات