تماشا کنید: درمان بیماران مبتلا به فلج حرکتی بدون استفاده از جراحی‌های تهاجمی

یک‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
پنج مرد مبتلا به فلج کامل قشر حرکتی، توانستند پس از درمانی غیر تهاجمی با بهره گیری از فن تحریک طناب نخاعی، توانایی خود را برای حرکت دادن پاهای خود مجددا به دست بیاورند. این درمان جدید بر مبنای کارهای پیشینی است که بر روی افراد مبتلا به فلج نخاعی با استفاده از تحریک‌های الکتریکی انجام شده بود است.
تبلیغات

دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از پژوهش‌های جدید خود، بیماران مبتلا به فلج حرکتی را بدون استفاده از جراحی‌های تهاجمی درمان کنند. به طور خاص در دو مورد از این مطالعات، که یکی در سال ۲۰۱۱ و دیگری در سال ۲۰۱۴ صورت گرفتند، تحریک طناب نخاعی به وسیله‌ی ایمپلنت‌های نیازمند به جراحی صورت می‌‌گرفتند. این بار اما پژوهشگران راهی یافتند که بتوانند بدون نیاز به جراحی تهاجمی درمان را انجام دهند.

این درمان جدید از روشی به نام تحریک الکتریکی عصب از روی پوست بهره می‌‌گیرد که شامل قرار دادن الکترودهایی بر روی پوست در پشت می‌‌شود. در حالی که این تحریکات الکتریکی صورت می‌‌گرفتند، پای شخص به وسیله‌ی نوارها و بندهایی از آسیب محافظت می‌‌شد. در آغاز پاها به صورت کاملا غیر ارادی حرکت داده می‌‌شدند (البته در صورت حرکت کردن)؛ اما پس از مدتی این حرکات به صورت ارادی در می‌‌آیند تا شخص بتواند پاهای خود را به خوبی کنترل کند. در واقع بیماران توانستند پس از چهار جلسه‌ی درمانی، مهارت‌های حرکتی خود را تا دو برابر بهبود دهند.

در تلاشی برای بهبود بیشتر حرکات ارادی، پژوهشگران به بیماران دارویی به نام بوسپیرون را در طول ۴ هفته‌ی از ۱۸ هفته‌ی مطالعه دادند که این دارو در حقیقت عملکرد انتقال دهنده‌ی عصبی سروتونین را تقلید می‌‌کند و پیش از نیز برای درمان موش‌های مبتلا به آسیب حرکتی نخاعی به کار رفته بود.

تمامی ۵ مردی که در این مطالعه شرکت کرده بودند در طول دو سال پیش از دریافت درمان -که تنها ۴۵ دقیقه در هفته وقت می‌‌گرفت- به طور کامل فلج بودند اما در پایان این پژوهش، و پس از دریافت داروی بوسپیرون آن‌ها می‌‌توانستند بدون دریافت هیچ تحریک الکتریکی خارجی پاهای خود را حرکت دهند. حرکات پای این افراد پس از درمان کاملا قابل مقایسه با زمانی بود که تحریکات الکتریکی بر روی افراد صورت می‌‌گرفتند، بودند.

به نظر می‌‌رسد در برخی از افرادی که مبتلا به فلج حرکتی شده اند هنوز ارتباطی بین مغز و طناب نخاعی وجود دارد و تنها این ارتباط به صورت خاموش و غیر فعال است؛ اما با تحریکات الکتریکی که صورت گرفت مشخص شده است که این خاموشی و غیرفعال شدن را می‌‌توان مجددا به حالت فعال درآورد.

در این پژوهش تمامی بیماران شرایط اندکی متفاوت داشتند و شاید تحریک عصبی از روی پوست بهترین روشی بوده است که می‌‌توانست برای درمان آن‌ها به کار رود؛ اما هدف اصلی در چنین درمان‌هایی افزایش گستره‌ی درمان‌های امکان پذیر برای افراد است. این پژوهش که در دانشگاه UCLA، دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و موسسه تحقیقاتی پاولو روسیه صورت گرفته بود نتایج خود را در نشریه علمی پژوهشی Journal of Neurotrauma به چاپ رسانده است.

در ویدیوی زیر می‌‌توانید موفقیت این روش درمانی در حرکت پای افراد را به خوبی مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات