بررسی مانیتور گیمینگ ۳۵ اینچ و منحنی XR بنکیو

شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
مانیتور منحنی شکل ۳۵ اینچی XR3501 فضای وسیع و تصویری خیره‌کننده را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
تبلیغات

رفته رفته نمایشگرهای منحنی شکل وارد زندگی روزمره کاربران می‌شوند و علاوه بر تلویزیون‌، مانیتورها نیز منحنی می‌شوند تا بتوان فضای کاری بیشتری را در یک نگاه مشاهده کرد. در این مقاله به بررسی مانیتور ۳۵ اینچی XR3501 بنکیو می‌پردازیم که بیش از هر چیز گیمرها را هدف قرار داده است. همراه زومیت باشید.

با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر شاهد تغییرات اساسی در مانیتورها بوده‌ایم. از جمله مهم‌ترین این تغییرات می‌توان به افزایش سایز صفحه‌نمایش، افزایش رزولوشن و همچنین عرضه‌ی صفحه‌نمایش‌های منحنی شکل اشاره کرد. مانیتور بنکیو ۳۵ اینچی XR3501 یکی از مدل‌های جدیدی است که هر سه مورد در آن اعمال شده است. این مانیتور از رزولوشن نسبتا مناسب ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برد و پنل LCD LED آن نیز منحنی شکل است تا استفاده از چنین مانیتور غول پیکری برای کاربر لذت‌بخش‌تر شود. این مانیتور به لطف پشتیبانی از رفرش ریت ۱۴۴ هرتز گزینه‌ی مناسبی برای گیمرها نیز به شمار می‌رود.

مانیتور ۳۵ اینچ بنکیو XR3501 از رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل پشتیبانی می‌کند که منجر به ارائه‌ی نسبت تصویر ۲۱:۹ می‌شود.

benq XR3501

این نمایشگر به پنل VA مجهز شده است. اما VA چه تفاوتی با IPS و TN دارد؟

مقایسه‌ی پنل TN با IPS و VA

وقتی قصد خرید یک مانیتور جدید را دارید مهم‌ترین موضوعی که باید به آن دقت کنید نوع پنل آن است. اکثر مانیتورهای امروزی به یکی از سه نوع پنل TN، IPS یا VA مجهز می‌شوند. برای آنکه انتخاب درستی داشته باشید باید بدانید که تفاوت این سه نوع پنل در چیست. مانیتوری که مناسب یک طراح یا عکاس است با آنچه یک گیمر یا کاربر اداری به آن نیاز دارد کاملا متفاوت است. به همین دلیل دانستن نوع نمایشگر می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب درستی داشته باشید. 

مقاله‌های مرتبط:

    پنل‌های TN یا Twisted Nematic که جزء اولین تکنولوژی‌های مورد استفاده در نمایشگرها است بیشتر در مانیتورهای ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مانیتورها زاویه‌ی دید محدودی دارند و دقت نمایش رنگ‌ها نیز در آن‌ها چندان زیاد نیست. اما مهم‌ترین مزیت این نمایشگرها زمان پاسخ‌دهی سریع آن‌ها است که باعث می‌شود به گزینه‌ی بسیار خوبی برای گیمرها و علامندان به بازی تبدیل شوند. این مانیتورها امروزه با نور پس‌زمینه‌ی LED ساخته می‌شوند. در ساخت این پنل‌ها امکان ایجاد شدت روشنایی بسیار بالا همراه‌با مصرف بهینه و بسیار کم انرژی میسر می‌شود. پس این نوع از مانیتورها بیشتر برای کاربران خانگی و علاقمندان به بازی پیشنهاد می‌شود؛ کاربرانی که دقت نمایش رنگ‌ها، کنتراست تصویر و همچنین زاویه‌ی دید برایشان چندان اهمیت ندارد و مایل هستند تا مانیتور ارزان قیمتی را تهیه کنند.

    پنل‌های IPS فناوری نسبتا جدیدتر و البته گران‌تری دارند که عموما در نمایشگرهای رده‌بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فناوری رنگ‌ها به‌صورت دقیق و طبیعی نمایش داده می‌شوند و زاویه‌ی دید نیز بسیار وسیع‌تر از دیگر فناوری‌های موجود در شاخه‌ی LCDها است. اما در عوض نمایشگرهای IPS زمان پاسخ‌دهی به مراتب پایین‌تری در مقایسه با پنل‌های TN دارند و قیمت آن‌ها بالاتر است. این نمایشگرها برای عکاس‌ها، طراح‌ها‌ و کاربران اداری که مایل هستند بیشتر هزینه کنند، مناسب هستند.

    پنل‌های VA که خود شامل MVA و PVAها می‌شوند درواقع حاصل تلاش کمپانی‌ها برای بهره‌گیری از نقاط قوت نمایشگرهای TN و IPS است. درواقع آن‌ها سعی کرده‌اند تا زاویه‌ی دید وسیع و دقت نمایش رنگ‌ها در نمایشگرهای IPS را با زمان پاسخ‌دهی سریع و شدت روشنایی بالای پنل‌های TN ترکیب کنند. پنل‌های MVA زاویه‌ی دید وسیعی را ارائه می‌کنند و همچنین عمق رنگ مشکی و به‌دنبال آن کنتراست تصویر نیز در آن‌ها بهبود یافته است. زمان پاسخ‌دهی این نمایشگرها بسیار نزدیک به پنل‌های TN است. در این فناوری زمان پاسخ‌دهی بین تصاویر سفید و مشکی به خوبی پنل‌های TN نیست، اما تغییر تصویر بین دو تصویر با تن تیره به خوبی پنل‌های TN است. دقت نمایش رنگ‌ها در این پنل‌ها بهتر از پنل‌های TN است، اما به خوبی پنل‌های IPS نیست. باتوجه‌به شرایط ذکر شده درحال‌حاضر نمایشگرهای مجهز به پنل VA جزء گزینه‌های مناسب برای گیمرها به حساب می‌آیند.

    مانیتور XR3501 که در ادامه بررسی آن را مشاهده می‌کنید به پنل نوع VA مجهز شده است.

    benq XR3501 07

    مشخصات فنی مانیتور BenQ R3501

    • نوع پنل LCD LED
    • سایز پنل: ۳۵ اینچ
    • رزولوشن: ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
    • نسبت تصویر: ۲۱:۹
    • انحنا: 2000R
    • حداکثر شدت روشنایی: ۳۰۰ نیت
    • رفرش ریت: ۱۴۴ هرتز
    • زمان پاسخ دهی: ۱۲ میلی‌ثانیه (Tr+Tf) و ۴ میلی ثانیه (typ.)
    • ابعاد: ۹۸۲ در ۶۰۰ در ۳۰۸ میلی متر - ابعاد بدون پایه: ۸۵۳ در ۴۹۹ در ۲۰۶ میلی‌متر
    • وزن: ۱۱.۱ کیلوگرم - وزن جعبه ۱۵.۹ کیلوگرم
    • لوازم جانبی همراه مانیتور: کابل برق ۱.۸ متری، کابل HDMI v1.4، کابل صدا، درایور، کابل دیسپلی‌ پورت
    • حداکثر مصرف انرژی: ۶۶ وات
    • تغییر زاویه‌ی پایه: از منفی ۵ درجه تا ۱۵ درجه

     طراحی

    مهم‌ترین مشخصه در طراحی مانیتورهای سری XR بنکیو، منحنی شکل بودن آن است. این مانیتور از نوع LCD LED با انحنای 2000R است که بیشترین انحنا بین نمایشگرهای LCD موجود در بازار به شمار می‌رود. انحنا در نمایشگرهای LCD با حرارت دادن در فرایند‌ی تولید شکل می‌گیرد و برخلاف ‌OLEDها، ایجاد انحنا در شیشه چندان آسان نیست. ایجاد این انحنا معمولا با ایجاد اعوجاج در شیشه شکل می‌گیرد؛ خوشبختانه میزان این اعوجاج در نمایشگر XR3501 در سطح بسیار پایینی است و اصلا آزار دهنده نیست. بدنه‌ی دستگاه به‌طور کامل مشکی مات است و تنها بخشی از لبه‌ی جلو و پشت مانیتور با نوار نقره‌ای رنگی پر شده است. این نوار نقره‌ای به زیبایی بیشتر مانیتور کمک می‌کند.

    لبه‌ها و اتصال بین بخش‌های مختلف مانیتور به خوبی انجام شده‌؛ اما وقتی دست را روی لبه‌ی بالای دستگاه بکشید متوجه‌ی یکنواخت نبودن سطح بالای مانیتور می‌شوید؛ البته خوشبختانه با نگاه عادی نمی‌توان متوجه‌ی این موضوع شد و درنتیجه در تجربه‌ی کاربری نیز تأثیری ندارد.

    benq XR3501

    پایه‌ی مانیتور از جنس استیل ساخته شده که درکنار طراحی خاصی که برای آن در نظر گرفته شده موجب زیبایی دستگاه می‌شود. این پایه جوری طراحی شده که مانیتور ۱۱ کیلویی به‌صورت استوار و پایدار روی میز تحریر شما قرار می‌گیرد و نگران افتادن آن به جلو یا عقب نخواهید بود. پایه  به‌صورت عمودی و در زاویه منفی ۵ درجه تا ۱۵ درجه قابل تغییر است که برای یک مانیتور منحنی شکل مناسب به‌نظر می‌رسد. به هر حال نمی‌توان انتظار داشت که پایه‌ی یک مانیتور ۳۵ اینچ به‌راحتی در زوایای مختلف بچرخد یا ارتقا آن کم و زیاد شود. درواقع قرار است از این مانیتور فقط از رو‌به‌رو استفاده کنید.

     

     

     

     

     

     

    درگاه‌های ورودی و خروجی مانیتور ۳۵ اینچ بنکیو در قسمت میانه‌ی پشت دستگاه جای داده شده‌اند. این بخش با یک پوشش هم رنگ بدنه پوشانده می‌شود تا یکپارچگی پشت دستگاه حفظ شود. برای هر کدام از درگاه‌های ورودی و خروجی یک نگاه دارنده‌ی سیم نیز در نظر گرفته شده است تا از بهم ریختگی سیم‌ها در پشت دستگاه جلوگیری شود.

    کیفیت تصویر

    همان‌طور که در ابتدای بررسی اشاره کردیم پنل‌های VA درواقع ترکیبی از امکانات خوب پنل‌های IPS و TN هستند. مانیتور XR35 بنکیو نیز به پنل نوع VA مجهز شده است. دقت نمایش رنگ‌ها در این مانیتور بهتر از پنل‌های TN است؛ اما به خوبی پنل‌های IPS نیست. دقت نمایش رنگ سفید و عمق رنگ مشکی به خوبی مانیتورهای IPS نیست؛ اما در سطح قابل قبولی قرار دارد. بااین‌حال استفاده از این مانیتور برای عکاس‌ها یا افرادی که دقت نمایش رنگ‌ها برای آن‌ها اهمیت زیاد دارد پیشنهاد نمی‌شود. درواقع مخاطب این مانیتور بیشتر گیمرها هستند که نیاز به رفرش بالا و صفحه‌نمایش بزرگ دارند.

    benq XR3501 14

    رزولوشن مانیتور XR3501 بنکیو برابر ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است که مناسب به‌نظر می‌رسد و کمتر می‌توان از فاصله‌ی استاندارد، پیکسل‌ها را از هم تفکیک کرد؛ اما بااین‌حال از یک مانیتور گران‌قیمت، انتظار می‌رود از رزولوشن 4K پشتیبانی کند که متاسفانه بنکیو رزولوشن 2K را ترجیح داده است.

    بنکیو برای بهبود کیفیت تصویر و رفع برخی از مشکلات رایج پنل‌های VA چند فناوری اختصاصی را برای مانیتور XR35 در نظر گرفته است. فناوری 20Level Color Vibrance به گیمر کمک می‌کند تا میزان غلظت رنگ‌ها در مانیتور را براساس بازی که در حال انجام آن است و براساس میل و سلیقه‌ی خود تغییر دهد.

    قابلیت دیگر Black eQualizer نام دارد که درواقع کنتراست نه چندان زیاد مانیتور را پوشش می‌دهد؛ این فناوری به شما کمک می‌کند تا در محیط‌های تاریک اشیاء را بهتر مشاهده کنید و هم‌زمان شاهد اور اکسپوژر در تصاویر نباشید. این قابلیت در برخی شرایط خوب عمل می‌کند و در بسیاری دیگر چندان مؤثر نیست و نتیجه‌ی کار دلچسب نمی‌شود. بااین‌حال برای تماشای فیلم به‌نظر گزینه‌ی مناسبی می‌رسد. به هر حال اگر مانیتور XR35 بنکیو را تهیه کردید، در بازی‌های مختلف و در صحنه‌های تاریک آن را فعال و غیرفعال کنید تا ببینید در شرایط مدنظر شما کارایی مناسبی دارد یا خیر. این بدین معنا است که فعال کردن آن برای همیشه و در تمام شرایط پیشنهاد نمی‌شود.

    عملکرد مانیتور

    نسبت تصویر ۲۱:۹ باعث می‌شود تا شما فضای کاری عریضی دراختیار داشته باشید. این موضوع برای افرادی که مایل به استفاده از این مانیتور برای امور اداری مانند کار کردن با صفحه گسترده‌های بزرگ یا اجرای چند برنامه درکنار هم دارند، بسیار خوب است. کار کردن با مانیتور برای مصارف روزمره واقعا لذت‌بخش است و انحنای مانیتور نیز باعث می‌شود تا استفاده از نمایشگر ۳۵ اینچی بسیار بزرگ از فاصله‌ی استاندارد بدون مشکل فراهم شود.

    benq XR3501 16

    در زمینه‌ی بازی نیز نسبت تصویر عریض X35 تجربه‌‌ی مشابه چند مانیتور درکنار هم را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ این موضوع مخصوصا در بازی‌های اتومبیل‌رانی بسیار جذاب خواهد بود.

    رفرش ریت ۱۴۴ هرتز مانیتور X35 باعث می‌شود تا بازی‌ها کاملا نرم و روان اجرا شوند و مشکلات رایج نمایشگرهای LCD همچون مات شدن تصاویر در حرکات سریع در آن دیده نشود؛ این موضوع مخصوصا در بازی‌های اکشن یا ورزشی بیشتر به چشم می‌آید. در آزمایش‌هایی که ما انجام دادیم و در بازی‌های مختلف، مانیتور عملکرد خوبی داشت و تصاویر به‌صورت روان و بدون لرزش یا تیره و ماتی پخش شدند.

    تنها مشکلی که در زمان اجرای بازی‌ها برخورد می‌کنید آن است که اکثر بازی‌ها از صفحه‌نمایش‌های عریض پشتیبانی خوبی ندارند و برای آنکه از کل فضای مانیتور استفاده کنند، تصویر را در کل صفحه می‌کشند که این عامل باعث بهم ریختگی نسبت اشیاء موجود در بازی می‌شود. مثلا کارکتر بازی چاق‌تر و کوتاه‌تر به‌نظر می‌رسد یا زمین فوتبال کشیده‌تر نمایش داده می‌شود.

    امکان اتصال نمایشگر به کنسول‌های بازی نیز وجود دارد. کاربر می‌تواند یکی از درگاه‌های HDMI یا DisplayPort را به رایانه‌ی خود اختصاص دهد و از درگاه‌های دیگر برای اتصال دیگر دستگاه‌ها مانند کنسول‌های بازی بهره ببرد. متاسفانه کنسول‌های بازی پشتیبانی مناسبی از رزولوشن 2K ندارند و همین عامل باعث می‌شود تا نتوانید از تمام قدرت مانیتوری ۳۵ اینچ بنکیو بهره ببرید. در زمان اتصال کنسول‌ها به این نمایشگر تصویر 1080p پخش می‌شود و به این ترتیب از رزولوشن طبیعی خود مانیتور بی‌بهره خواهید ماند؛ تصویر نیز کشیده می‌شود تا کل صفحه را پر کند و همین عامل باعث تغییر غیرمنطقی اشیاء موجود در بازی می‌شود.

    منوی تنظیمات - OSD

    در لبه‌ی پایین نمایشگر چند دکمه در نظر گرفته شده است تا ازطریق آن‌ها بتوانید به تنظیمات مانیتور دسترسی داشته باشید. منوی تنظیمات سر راست است و برای تغییر هر کدام از آن‌ها تنها کافی است دکمه‌ی زیر گزینه را در مانیتور فشار دهید. تغییر بین ورودی‌های (HDMI 1, HDMI 2, DisplayPort) هم به‌سادگی و ازطریق یک دکمه قابل انجام است. محل قرارگیری دکمه‌ها و ساختار ساده‌ی منوها نیز کار کردن با بخش OSD را ساده‌ می‌کند.

    benq XR3501 17

    بنکیو سه حالت از پیش تعریف شده نیز در بخش تنظیمات در نظر گرفته است تا با فعال کردن آن بتوانید به بهترین کیفیت در بازی‌های مختلف دست یابید. این سه حالت به ترتیب زیر هستند:

    • Game1: Car Racing Game
    • Game2: First Person Shooting Game
    • Game3: First Person Shooting Game

    حالت اول برای بازی‌های ریسنیگ و حالت دوم و سوم نیز برای بازی‌های شوتر و اکشن طراحی شده‌اند. بااین‌حال اگر حوصله به خرج دهید، به‌راحتی و با تغییر تنظیمات می‌توانید حالت مدنظر خود را برای بازی‌ که در حال انجام آن هستید بدست آورید. پیشنهاد ما انتخاب یکی از این حالت‌ها و سپس تغییر برخی از تنظیمات است تا به شرایط ایدئال خود سریع‌تر برسید.

     جمع بندی

    مانیتور ۳۵ اینچ منحنی شکل XR3501 برای گیمرها تولید شده است، اما استفاده از آن برای امور روزمره مخصوصا برای وب‌گردی و اجرای چندین برنامه درکنار هم بسیار لذت‌بخش است. این مانیتور به دلیل پشتیبانی از رفرش ریت ۱۴۴ هرتز و زمان پاسخ‌دهی نسبتا مناسب، گزینه‌ی بسیار خوبی برای گیمرها به شمار می‌رود؛ اما قیمت مانیتور حدود ۳.۵ میلیون تومان است که انتظار پشتیبانی از رزولوشن 4K را در هر کاربری شکل می‌دهد. این صفحه‌نمایش از نظر دقت نمایش رنگ‌ها و زاویه‌ی دید در سطح IPSها نیست؛ اما انحنای ایجاد شده و ابعاد آن نیز مانع می‌شوند تا بخواهید از زاویه‌ای به جز نمای رو‌به‌رو از آن استفاده کنید. مانیتور XR بنکیو از نظر کیفیت ساخت و شکل و شمایل ظاهری نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد و وقتی روی میز کار قرار می‌گیرد از وجود آن لذت می‌برید.

    نقاط قوت

    • طراحی زیبا و کیفیت ساخت مناسب
    • پایه‌ی استوار و کم جا
    • زمان پاسخ‌دهی و رفرش ریت سریع

    نقاط ضعف

    • قیمت بالا
    • عدم پشتیبانی از رزولوشن 4K
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات