کوالکام دو پردازنده جدید اسنپدراگون ۴۱۲ و اسنپدراگون ۲۱۲ را معرفی کرد

دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
کوالکام یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان پردازنده در سطح دنیا است که درماه‌های گذشته با مشکلاتی که پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ داشته است حالا کمی بیشتر از گذشته خطر را از سمت رقبای خود احساس می‌کند. این شرکت سعی دارد تا با بهبود پردازنده‌های خود جایگاه قبلی خود را دوباره کسب کند و در همین راستا امروز نیز دو پردازنده‌ی جدید خود را معرفی کرد.
تبلیغات

کوالکام از بزرگ‌ترین سازندگان پردازنده‌های موبایل در دنیا است و سه پردازنده‌ی ۶۴ بیتی این شرکت به نام‌های اسنپدراگون ۶۱۵، ۸۰۸ و ۸۱۰ وظیفه‌ی پردازشی بسیاری از گوشی‌های هوشمند از میان‌رده تا پرچم‌دار سازندگان مختلف را بر عهده دارند. این به معنای بی‌توجهی کوالکام به پردازنده‌ها و گوشی‌های ارزان قیمت نیست و امروز این شرکت که مقر اصلی آن در آمریکا است، دو پردازنده‌ی از سری پایین‌رده با نام‌های اسنپدراگون ۴۱۲ و ۲۱۲ را معرفی کرده است.

این دو پردازنده با وجود رده‌بندی شدن در دسته‌ی پایین‌رده، توانایی بالایی دارند و کوالکام با معرفی آن‌ها به احتمال زیاد قصد رقابت با پردازنده‌های ارزان‌قیمت شرکت مدیاتک را دارد.

در مورد مشخصات فنی پردازنده‌ی اسنپدراگون ۲۱۲ که در واقع نسخه‌ی جدید اسنپدراگون ۲۱۰ است می‌توان به چهار هسته‌ی از نوع ARM Cortex A7 که با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز کار می‌کنند، اشاره کرد. به علاوه مودم دارای قابلیت اتصال به نسل چهارم اینترنت همراه 4G نیز در آن جاسازی شده است و پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۳۰۴ نیز وظیفه‌ی پردازش گرافیکی را در این پردازنده بر عهده خواهد داشت. همچنین اسنپدراگون ۲۱۲ از دوربین با حسگر حداکثر ۸ مگاپیکسل پشتیبانی کرده و ویدئو با کیفیت فول اچ‌دی نیز ضبط کند. پشتیبانی از شارژ سریع نسخه ۲ کوالکام نیز بخشی از قابلیت‌های این پردازنده خواهد بود.

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۴۱۲ نیز در واقع نسخه‌ی جدید پردازنده‌ی اسنپدراگون ۴۱۰ کوالکام است. از مشخصات فنی آن می‌توان به بهره‌گیری از ۴ هسته پردازشی از نوع Cortex A53 با فرکانس پردازشی ۱.۴ گیگاهرتز اشاره کرد. این پردازنده‌ی ۶۴ بیتی همانند نسخه‌ی قبلی خود از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۳۰۶ بهره می‌برد که توانایی بازپخش ویدئو با کیفیت فول‌ اچ‌دی را داشته و از دوربین با حسگر حداکثر ۱۳.۵ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. مودم بکار رفته در این پردازنده نیز از نسل چهارم اینترنت همراه پشتیبانی کرده و از سرعت دانلود حداکثری ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه بهره می‌برد. اسنپدراگون ۴۱۲ نیز همانند اسنپدراگون ۲۱۲ از شارژ سریع نسخه ۲.۰ کوالکام پشتیبانی می‌کند.

دو پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون ۲۱۲ و ۴۱۲ توسط کوالکام به صورت رسمی معرفی شده‌اند و در گوشی‌های پایین‌رده‌ی آینده جایگزین اسنپدراگون ۴۱۰ و ۲۱۰ خواهند شد. زمان دقیق عرضه‌ی رسمی این پردازنده‌ها در حال حاضر مشخص نیست؛ اما می‌توان انتظار داشت که سازندگان گوشی‌های همراه در ماه‌های آینده از این پردازنده‌ها در گوشی‌های جدید خود بهره ببرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات