دانشمندان اولین پرتو لیزر سفید رنگ را ایجاد کردند

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
محققان در دانشگاه آریزونا موفق به ایجاد پرتو لیزر سفید رنگ شدند. هرچند هنوز برای تکمیل این پروژه اقدامات تکمیلی صورت گیرد، اما دانشمندان امیدوارند بتوانند لیزر سفید رنگ را برای استفاده در کابردهای عمومی نظیر روشنایی منازل به کار گیرند.
تبلیغات

براساس نتیجه‌ی تحقیقاتی که در مجله‌ی نیچر منتشر شده، محققان در دانشگاه آریزونا موفق شده‌اند تا پرتو لیزر با رنگ سفید را ایجاد کنند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که هنوز باید برای کامل شدن این پروژه اقدامات بیشتری صورت پذیرد. با توجه به اینکه انرژی مورد نیاز برا تاباندن لیزر بسیار کمتر از لامپ‌های ال‌ای‌دی است، دانشمندان امیدوارند بتوانند با توسعه‌ی هرچه بیشتر لیزر سفید از آن در تلویزیون‌های LED و همچنین روشنایی منازل استفاده کنند. به گفته‌ی محققان پرتو سفید لیزر قادر است ۷۰ درصد بیشتر از نمایشگرهای کنونی رنگ تولید کند.

 براساس اطلاعات ارائه شده علاوه بر استفاده از لیزر سفید در گجت‌های الکترونیک و روشنایی می‌توان از آن در Li-Fi نیز استفاده کرد. Li-Fi یک فناوری در حال توسعه است که در آن از اشعه‌های مختلف و رنگارنگ نور برای انتقال بی سیم داده‌ها استفاده می‌شود. در حال حاضر از ال‌ای‌دی‌ها برای توسعه‌ی فناوری Li-Fi استفاده می‌شود. استفاده از لیزر سفید در فناوری Li-Fi سرعت انتقال اطلاعات را ۱۰ تا ۱۰۰ برابر افزایش خواهد داد.

در طول ۵۰ سال اخیر دانشمندان موفق شده‌اند تا با استفاده از لیزر تمام طول موج‌های نور را غیر از نور سفید ساطع کنند.مشکل اصلی بر سر تولید نور لیزر سفید، امکان انتشار یک طول موج در آن واحد است. محققان در دانشگاه آریزونا برای تولید نور سفید، سه پرتو لیزر بسیار باریک را که ضخامت آن یک هزارم تار موی انسان است در راستای یک خط تابانده‌اند که نتیجه‌ی ترکیب سه رنگ اصلی انتشار پرتو سفید نور شده است. محققان با این روش می‌توانند پرتو لیزر با هر رنگی را تولید کند.

پرتو لیزر سفید رنگ

پیش از آنکه لیزر سفید در قالب محصولات تجاری روانه‌ی بازار شود، دانشمندان باید روشی را پیدا کنند که بتوان با استفاده از انرژی ارائه شده توسط باتری به انتشار نور لیزر سفید پرداخت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات