تماشا کنید: پیشرفت جدید ربات سوسکی با الهام گیری دوباره از سوسک‌ها

دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
حتماً پیش از این با ربات سوسکی در زومیت آشنا شده اید؛ رباتی که با الهام گیری از سوسک‌‌ها و روش حرکت آن‌‌ها ساخته شده بود و می‌‌توانست انواع موانع را به راحتی پشت سر بگذارد. این بار تیم پژوهشی این ربات، آن را با روشی ساده اما مؤثر ارتقاء داده اند، با ما باشید.
تبلیغات

با وجود سادگی این ربات ممکن است روزی از آن‌‌ها در عملیات‌‌های امداد و نجات نیز استفاده شود که برای این کار آن‌‌ها می‌‌بایست توانایی گذر از سخت ترین موانع را نیز داشته باشند. بیشتر تیم‌‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌‌کنند در پی افزودن انواع حسگرها و الگوریتم‌‌های پیشرفته به ربات‌‌ها جهت اسکن محیط اطراف و سپس پیدا کردن بهترین راه برای گذر از موانع موجود هستند؛ اما پژوهشگران تیم دانشگاه UC Berkley به جای استفاده از این فناوری‌‌های پیشرفته و نسبتاً کم بازده، از راه‌حل ساده‌تری بهره می‌‌برند که ضمن پیچیدگی کمتر، می‌‌تواند ربات سوسکی را بیشتر به یک سوسک واقعی! نزدیک کند.

ایده‌‌ی اولیه این کار بازهم از طبیعت و با زیر نظر گرفتن حرکت سوسک‌‌ها در بین موانعی عمودی مشابه چمن به کمک دوربین‌‌های با سرعت بالا دریافتند که شکل کشیده و دیسکی پوسته‌‌ی بیرونی سوسک‌‌ها، نه تنها به آن‌‌ها در گیر نکردن درون موانع کمک می‌‌کند، بلکه با چرخش به پهلوها می‌‌تواند سطح مقطع بدن سوسک را کاهش داده و باعث حرکت راحت‌تر و سرخوردن آسان آن از شکاف‌‌ها و موانع شود.

زمانی که سوسک‌‌ها با پوشش‌‌هایی مربع شکل پوشیده می‌‌شدند، حرکت برای آن‌‌ها بسیار دشوار می‌‌شد که این مورد برای سوسک‌‌های رباتی نیز با استفاده از پوسته‌‌ی بیضوی شکل مجدداً مورد آزمون قرار گرفت که این بار سوسک رباتیک توانست بی نیاز از هرگونه اجزای الکترونیکی یا برنامه نویسی مجدد، موانع پیشین را با اجرای مانور چرخش با موفقیت پشت سر بگذارد.

این پوسته، علاوه بر مزیت‌‌های حرکتی می‌‌تواند به عنوان محافظی برای اجزای الکترونیکی ربات در برابر آب و گرد و غبار عمل کند. هم اکنون این گروه در حال بررسی انواع دیگر پوسته‌‌های طبیعی جهت الهام گیری و به کار بردن در ربات‌‌ها هستند. مقاله‌‌ی حاصل از این پژوهش در نشریه‌‌ی Bioinspiration & Biomimetics به چاپ رسیده است.

شما می‌‌توانید نحوه‌‌ی عملکرد سوسک و ربات سوسکی را در ویدیوی زیر مشاهده نمایید.

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات