10 گام در تولید برنامه‌های پرفروش تلفن همراه

جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
تب ساختن برنامه‌های کاربردی برای گوشی‌های هوشمند بسیار بالاست. بسیاری از جوانان در سودای کسب پول و شهرت به تولید برنامه‌های عجیب و غریب دست می‌زنند.
تبلیغات

در این مقاله روش‌های مفیدی برای ساخت برنامه‌های محبوب را به شما معرفی می‌کنیم. اما، بیایید پیش از بررسی ۱۰ گام اساسی در تولید برنامه‌های پرفروش در حوزه‌ی تلفن همراه به تجربه‌ای جالب از چاد موریتا (Chad Mureta) نگاهی بیندازیم.

زمانی که دو سال پیش چاد موریتا در پی تصادفی رانندگی راهی بیمارستان شد، مدت زیادی در آنجا بستری بود. در یکی از روزهای خسته کننده‌ی بستری بودن در بیمارستان یکی از دوستانش مقاله‌ای پیرامون بازار برنامه‌های کاربردی و تحلیلی از آن منتشو کرد که نظر موریتا را به خود جلب کرد. همین موضوع باعث شد تا کوتاه زمانی پس از ترک بیمارستان، وی دست به طراحی و تولید برنامه‌های کاربردی جالبی بزند که محبوب شدند.

جالب اینجاست تنها در مدت ۲۴ ماه وی توانست سه شرکت برنامه‌نویسی را به فروش برساند و میلیون‌ها دلار پول کسب کند. چاد موریتا در این بین بیش از ۴۰ برنامه کاربردی نوشت که رقمی در حدود ۳۵ میلیون دلار برایش عایدی داشته است. بنا به اظهارات وی، بیش از ۹۰ درصد از برنامه‌هایی که چاد نوشته است موفقیت آمیز بوده و درآمد سرشاری را برایش به همراه داشته است.

ChadMureta

وی موفق شد با استفاده از رویکرد ۴ ساعت کار در هفته، هر چه دلش می‌خواست را برای گوشی آیفون تهیه کند. بله، باورکردنی نیست کمتر از ۵ ساعت در هفته زمان برای کسب میلیون‌ها دلار پول بی زبان! اما او چگونه موفق به انجام چنین کاری شد؟ وی تمام مراحل کار را در ۱۰ گام خلاصه کرده است که خدمت شما گرامیان تقدیم می‌شود:

۱- بازار را بررسی و تحلیل کنید

درست مانند هر کسب و کار دیگری، موفقیت شما در گروی درک صحیح و تحلیل درست از بازار نهفته است. اپ استور و گوگل پلی مهم‌ترین بازارهای نرم‌افزاری هستند که در این زمینه در پیش روی دارید. بهترین راه برای درک اپ‌استور اپل, نگاه کردن به فهرست‌های پرفروش‌ترین و برترین برنامه‌های رایگان، برترین برنامه‌های در حال رشد و... است. اپل قادر به ارائه‌ی چنین فهرست‌هایی در هر یک از دسته‌بندی‌های مورد علاقه شما است.

بهتر است این آمار و ارقام را به طور مرتب بررسی نمایید و موارد مهم را در دفترچه یادداشتتان بنویسید. انجام چنین کاری در دراز مدت شما را از برنامه‌های موفق، طرح‌های محبوب و بازاریابی پیرامون مدل‌های گوناگون قیمتی آگاه می‌سازد. علی‌رغم اینکه انجام این کار دشوار به نظر می‌رسد، انجام این تحقیقات بسیار ساده بوده و هزینه‌ی خاصی در پی ندارد؛ از این گذشته کاری جذاب و مفرح نیز خواهد بود.

۲- سازگاری ایده‌های نو با برنامه‌های موفق

از کجا می‌دانید برنامه‌ی شما مورد توجه بازار قرار می‌گیرد؟ بهتر است برای چنین کاری به جدول برترین برنامه‌ها نگاهی بیندازید. آیا برنامه‌هایی نظیر آنچه که شما قصد تولیدش را دارید، در آنجا فهرست شده است؟ اگر بله، این پتانسیل وجود دارد که برنامه‌ای موفق داشته باشید و اگر این طور نیست، باز هم به نگاه کردن ادامه دهید. به همین سادگی.

Emoji-App-SS

موریتا ابراز می‌دارد:

نمی‌توانم بیش از این اهمیت چنین کاری را متذکر شوم. عموماً افراد شیفته‌ی طراح‌ها و ایده‌های خود می‌شوند، و حتی اگر بازار کشش چنین ایده‌هایی را نداشته باشد، آن‌ها باز هم بر روی عملیاتی کردن این افکار تمرکز می‌کنند. اما بدانید و آگاه باشید که چنین کاری یکی از بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین اشتباهاتی است که می‌توانید مرتکب شوید.

موریتا موفق شد با ایده‌ی تولید برنامه‌‌ای شبیه Emoji رقبایش را شکست دهد. برای چنین کاری، وی نخست تمامی برنامه‌های مشابه (مثل تصویر بالا) را دانلود کرد و آن‌ها را با موشکافی بررسی کرد. وی اذعان می‌کند:

آنچه می‌دیدم را دوست داشتم، اما متوجه شدم نه تنها تنوع کم است بلکه کارایی این برنامه‌ها نیز کامل نیست. با خود فکر کردم، چگونه می‌توانم این برنامه‌ها را ارتقا دهم.

موریتا برنامه‌ای ساخته (تصویر پایین) که نه تنها از صفحه کلید Emoji استفاده می‌کند بلکه از آن کامل‌تر است. برنامه‌ی تولیدی وی بیش از ۴۵۰ شکلک اضافی دارد. محتوای تولیدی در برنامه‌ی وی را می‌توان به کمک پیامک، ایمیل، فیس‌بوک و غیره با دیگران به اشتراک گذاشت.

Mureta-Emoji

جالب است بدانید وی موفق شد این برنامه را تنها در مدت دو هفته تهیه نماید و آن را به صورت رایگان عرضه و خریدهای درون برنامه‌ای را برایش در نظر بگیرد. همین برنامه به صدر پرفرو‌ش‌ترین‌ها در بخش خلاقیت و تولید در اپ استور اپل راه یافت و حتی در مدت شش روز، در مجموع برترین برنامه‌های رایگان مقام دوازدهم را بدست آورد. درآمد متوسط این برنامه پیش پا افتاده چیزی در حدود ۵۰۰ دلار در روز بود.

۳- تجربه‌ی کاربر در برنامه خود را طراحی کنید

حال زمان آن فرارسیده تا تجربیات خود را به ماهیتی قابل لمس تبدیل کنید. برای تبدیل درست ایده‌ها، موریتا پیشنهاد می‌کند تا آن را بر روی کاغذ بکشید. گرچه ممکن است برخی ترجیح دهند از ابزارهای دیجیتال نظیر برنامه فتوشاپ یا Draft استفاده کنند. هر روشی که با آن راحت‌تر هستید را برگزینید. این روش بهترین راه برای ارائه جزئیات مربوطه به برنامه نویسان است.

برای تسهیل روند طراحی، موریتا به برخی از برنامه‌های خاص در اپ استور توجه می‌کند و از آن‌ها به عنوان معیار و مرجعی برای خود بهره می‌برد. وی در این باره ابراز می‌دارد:

برای نمونه برنامه XYZ را که دارای قابلیت‌های خاصی بود دریافت ‌کردم. سپس به بخش‌های مختلف برنامه نگاهی ‌انداختم و کوشیدم تا روندها را بهینه‌سازی کرده و بهتر کنم. همیشه بخش‌های مد نظر خود را به روشنی به برنامه نویسان منتقل می‌کردم و می‌کوشیدم به روشنی آن‌ها را مجاب کنم.

هر چه توضیحات واضح‌تری ارائه کنید، در زمان کار با برنامه نویسان با مشکلات و سوء تفاهم‌های کمتری مواجه می‌شوید. هدف، انتقال صحیح معانی و اهداف کلی کار به گونه‌ای است که در نهایت منجر به تولید برنامه‌ای کاربردی شود.

۴- به عنوان یک توسعه‌دهنده ثبت نام کنید

پس از طراحی‌های اولیه زمان آن می‌رسد که پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب کرده و به عنوان یک توسعه‌دهنده در آن عضو شوید. از کلمه «توسعه‌دهنده» نهراسید؛ این کلمه به معنی برنامه‌نویس نیست! در واقع توسعه‌دهنده به کسی گویند که برنامه‌ای را تولید یا منتشر می‌کند.

برای تهیه نخستین برنامه کاربردیتان، موریتا قویا پیشنهاد می‌کند که برای بستر iOS اپل برنامه تهیه کنید و از نزدیک شدن به اندروید یا بلک‌بری دوری جویید. چرا که سود حاصل از برنامه نویسی برای پلتفرم اپل به مراتب بالاتر از سایر محیط‌هاست.

از این گذشته مطالعه‌ی «چهارچوب‌های بررسی برنامه‌های موجود در اپ‌استور» را فراموش نکنید. اپل در زمان بررسی برنامه‌های موجود این موارد را حتماً مد نظر خواهد داشت و اگر شما در برنامه‌تان به این چهارچوب‌ها بی‌تفاوت باشید، مسلماً برنامه کاربردیتان تایید نخواهد شد.

۵- برنامه‌نویسان توانمند را به کار گیرید

پیدا کردن و به خدمت گرفتن نخستین برنامه‌نویس، کاری دشوار و گاه زمان‌بر است، اما بکوشید این زمان را با دقت صرف نمایید. یافتن افراد توانمند شما را از تأخیرهای ناخواسته در حین کار دور کرده و روند توسعه برنامه را تسریع می‌نماید و به مراتب از هزینه‌ها خواهد کاست. بهتر است همیشه به دنبال افراد با استعداد جدید باشید و آن‌ها را در گروه خود جای دهید. بدین ترتیب آموختن نحوه‌ی ارزیابی صحیح، دقیق و به موقع برنامه‌نویسان موضوعی کلیدی است که باید آن را بیاموزید.

نخستین گام در این میان ارسال آگهی استخدام به جایی درست مانند وب سایت‌های استخدامی است. حتی ممکن است با برنامه‌نویسانی سر و کار پیدا کنید که در خارج از کشور سکونت دارند به همین خاطر تهیه برنامه‌ای نظیر اسکایپ یکی از ضروریات مورد نیاز خواهد بود.

Developer-Job-Post

در طول روند مصاحبه شغلی و انتخاب کاندیداهای مناسب، به نحوه‌ی معرفی از سوی افراد توجه کنید. آیا آن‌ها زیاد از اصطلاحات تخصصی استفاده می‌کنند؟ آیا آن‌ها به زبان مادری یا زبانی که می‌شناسید صحبت می‌کنند؟ آیا در پاسخگویی محکم هستند؟ لحن صحبت آن‌ها چگونه است؟

اگر هرگونه نگرانی یا مسئله‌ای در هر یک از آن‌ها مشاهده کردید، بهتر است وی را خط زده و به فرد دیگری بپردازید. اما اگر نحوه‌ی تعامل و برقراری ارتباط خوبی با آن‌ها داشتید، بهتر است به مرحله‌ی بعدی صحبت بروید.

۶- امضای قرارداد محرمانگی، در میان گذاشتن ایده‌ها و بهره از برنامه نویسان

باید از ایده‌ها، کدهای منبع و کلیه محتوای مربوط به مالکیت معنوی خود محافظت کنید، به همین خاطر قراردادی پیرامون محرمانگی اطلاعات شرکت تهیه نموده و آن را به امضای برنامه‌نویسان برسانید و پیش از شروع به کار تضمین‌های لازم را از آن‌ها گرفته و شرایط موجود را توضیح دهید.

در روند تعیین قیمت‌ها، بهتر است رویکرد منسجمی برای ارائه برنامه و زمان‌بندی تهیه بخش‌های گوناگون آن داشته باشید. توصیه می‌کنیم برنامه را به بخش‌های گوناگون بشکنید و هر مرحله را در زمان مشخص طلب کنید و از سوی دیگر روندهای سرکشی را تعریف کرده و در این فواصل وضعیت اجرایی کار را پیگیری نمایید.

۷- شروع کد نویسی

به جای آنکه بدون آمادگی در روند تمام عیار برنامه نویسی شیرجه بزنید، موریتا توصیه می‌کند تا به تدریج میزان کار برنامه‌نویسان را افزایش دهیم. یعنی در ابتدا کار را با وظایف کوچک آغاز کرده و کم‌کم بر میزان سختی یا حجم آن بیفزاییم. از سوی دیگر لازم است تا توانمندی‌های گرافیکی، سرعت اجرا و پویایی در کل کار را بسنجید. علاوه بر این اگر آن‌ها در خارج از شرکت هستند نوع ارتباطشان نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

موریتا می‌افزاید:

اگر از توانمندی‌های برنامه‌نویسان خود راضی نیستید، بهتر است هر چه سریع‌تر عذر آن‌ها را بخواهید. این شعار را همیشه به خاطر داشته باشید که آرام و با طمأنینه استخدام کنید اما به سرعت اخراج نمایید! چرا که وجود چنین افرادی می‌تواند در دراز مدت هزینه‌ی زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

در ادامه نظر شما را به مراحل سه‌گانه کد نویسی جلب می‌نماییم:

  • آیکون برنامه: از برنامه‌نویسان بخواهید آیکون برنامه شما را ایجاد و ارائه نمایند. احتمالاً ایده‌های گوناگونی برای آیکون برنامه خود در سر دارید. پس چه بهتر که این ایده‌ها را به آن‌ها منتقل کرده و در نهایت یک آیکون ۵۱۲ در ۵۱۲ از ایشان تحویل بگیرید.
  • متن آزمایشی: از برنامه‌نویسان بخواهید متن آزمایشی یا همان «سلام جهان!» را آماده و در برنامه جای دهند. در این مرحله یک صفحه ساده با متن نمونه خواهید داشت، که تهیه آن برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای چیزی در حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. توجه داشته باشید که در این مرحله هدف آزمودن توانایی‌های فرد نیست، بلکه ملاحظه‌ی نحوه‌ی ارائه برنامه آزمایشی از سوی وی است. این برنامه می‌بایست حاوی آیکون نیز باشد تا نحوه‌ی کارکرد آن در گوشی ملموس‌ گردد.
  • ارائه برنامه: زمانی که برنامه‌نویسان آماده‌ی نمایش نسخه آزمایشی شد، می‌بایست بتواند نسخه‌ای از برنامه را ارائه کند که بدون نیاز به انتشار در اپ‌استور بتوان آن را مستقیماً بر روی گوشی نصب و اجرا کرد. سپس باید آن را بر روی گوشی شما نصب و آماده اجرا نماید.

۸- آزمایش برنامه

زمانی که برای آزمایش برنامه صرف می‌کنید بسیار مهم است چرا که روند استفاده‌ی کاربر نهایی از برنامه را به چشم خواهید دید. ممکن است کاربران سوالاتی در ذهن داشته باشند، سوالاتی که به ذهن شمای توسعه دهنده خطور نمی‌کند. این موارد نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است.

طرح‌های اولیه‌ی تهیه برنامه را کنار بگذارید و بکوشید تمامی جانب کار را به خوبی بسنجید. هرگز تصور نکنید ممکن است بخشی از برنامه به دلیل آنکه قبلاً خوب کار می‌کرده از آزمایش مبرا است. باید تمامی بخش‌های برنامه را همیشه کنترل و بررسی نمایید؛ به خصوص پیش از انتشار نهایی محصول.

test

نباید روند آزمایش برنامه تنها به شما محدود شود. ممکن است این برنامه تنها برای شما قابل فهم باشد اما برای سایرین چنین نباشد. از هر کسی که می‌شناسید کمک بگیرید تا برنامه‌ای خوب داشته باشید. هیچ محدودیتی در این بین وجود ندارد؛ از خواهر زاده ۱۲ ساله‌تان گرفته تا مادربزرگ ۷۵ ساله!

۹- برنامه‌ی خود را منتشر کنید

در این مرحله که آزمایش برنامه توسط شما و دوستانتان موفقیت آمیز بود باید پیشنهادات و انتقادات مربوطه را در نظر گرفته و در برنامه اعمال نمایید. پس از آن زمان ارسال برنامه به اپ استور و مارکت‌های مشابه است. شاید بهتر باشد از برنامه‌نویسان بخواهید شما را در انتشار نخستین برنامه در اپ استور کمک کنند. با این حال نباید اطلاعات مربوط به حساب کاربری (توسعه دهنده) خود را در اختیار کسی قرار دهید.

اپل با توجه به اینکه برنامه از سوی یک موجودیت حقیقی یا حقوقی ارسال شده برنامه را بررسی کرده و جواب تأیید یا رد آن را ارسال می‌کند. این مرحله برای افراد حقیقی بین ۳ تا ۷ روز و برای شرکت‌ها و افراد حقوقی بین ۷ تا ۱۰ روز متغیر خواهد بود.

۱۰- برای برنامه خود بازاریابی کنید

اپ استور مملو از برنامه‌های عالی و کاربردی است، پس برای کسب موفقیت نیاز به تبلیغات و بازاریابی برای برنامه‌تان دارید. برای بازاریابی موفق، لازم است تا به چندین حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشید. در واقع ابزارهای اولیه‌‌ای که برای موفقیت برنامه‌تان در اختیار دارید همانا فرصت بازاریابی برای آن است.

apps-to-help-you-save-money

کار شما از طراحی آیکون برنامه تا انتها و انتشار آن همگی به بازاریابی صحیح بستگی دارد. علاوه بر بازاریابی، برنامه را می‌بایست با توجه به نیاز مخاطبان و تحرکات رقبا همیشه به روز نگه داشته و تغییرات سازنده‌ای در آن اعمال نمود.

موریتا سه تا پنج مرتبه ظاهر برنامه و ۵ تا ۱۰ مرتبه عنوان و توضیحات آن را در اپ‌استور تغییر داده است و از این گذشته، پس از هر تغییری، کلمات کلیدی متناظر برنامه را نیز ویرایش می‌کند. همچنین انتخاب دسته‌بندی مناسب نیز حیاتی است. همیشه باید به نظرات کاربران توجه کرده و آن‌ها را مد نظر داشته باشید.

در نهایت یک تکنیک بازاریابی از زبان موریتا:

دوره‌هایی برای دانلود رایگان برنامه خود در نظر بگیرید، بدین ترتیب می‌توانید کاربران را ترغیب کنید تا با محیط برنامه شما آشنا شوند؛ موضوعی که برای انتشار برنامه‌های کاربردی حیاتی است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات