موزیلا از تغییرات جدید ایجاد شده در ویندوز 10 ناراضی است

جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت با اعمال تغییراتی بر روی ویندوز ۱۰ از کاربران می‌خواهد که به صورت خاص برای هر عملکردی، از اپلیکیشن پیش‌فرض مشخصی استفاده کنند. شرکت موزیلا از این تصمیم مایکروسافت ناراضی است و نارضایتی خود را به صورت علنی اعلام کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تغییرات جدید اعمال شده بر روی ویندوز ۱۰، از کاربران می‌خواهد که برای هر عملکرد خود، اپلیکیشن پیش‌فرضی انتخاب کنند. این تصمیم مایکروسافت به این معنا است که در هنگام نصب مرورگری مانند کروم و فایرفاکس این اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند با ایجاد تغییر در تنظیمات ویندوز خود را به عنوان مرورگر پیش‌فرض انتخاب کنند. موزیلا از تغییرات جدید خوشحال نیست و آن را تحمیل نظر مایکروسافت بر روی کاربران ویندوز ۱۰ می‌داند.

مدیر عامل موزیلا، کریس بیرد، در نامه‌ای سرگشاده به ساتیا نادلا نارضایتی خود را این گونه به او اعلام کرده است:

با ایجاد تغییرات جدید، کاربران نسبت به نسخه‌های قبلی ویندوز نیاز به تعداد دو برابر کلیک دارند تا تنظیمات خود را تغییر دهند. به علاوه منوی تنظیمات بسیار سردرگم کننده بوده و ایجاد تغییرات در آن دشوارتر شده است.

موزیلا همچنین ویدئویی آموزشی برای تغییر مرورگر پیش‌فرض در ویندوز ۱۰ ساخته است که می‌توانید آن را در زیر مشاهده کنید:

لینک دانلود

اگر اپلیکیشنی مانند کروم یا فایرفاکس قصد تنظیم خود به عنوان مرورگر پیش‌فرض را داشته باشد پس از اولین اجرا اطلاعیه‌ای به شما نشان داده می‌شود که با زدن دکمه‌ی «موزیلا را به عنوان مرورگر پیش‌فرض انتخاب کن» به صفحه‌ای در منوی تنظیمات انتقال داده می‌شوید که باید در آن‌ جا مرورگر پیش‌فرض را انتخاب کنید. موزیلا معتقد است این فرآیند پیچیده بوده و ممکن است باعث ایجاد سردرگمی در بین کاربران شود.

در حال حاضر دلیل این تصمیم مایکروسافت به روشنی مشخص نیست اما خود شرکت مدعی است که این کار را برای کاهش صداهای اضافی و دردسرهای بیشتر در هنگام نصب برنامه‌ها ایجاد کرده است. البته به نظر می‌رسد دلیل اصلی مرتبط با امنیت سیستم عامل باشد تا اپلیکیشن‌ها نتوانند به راحتی تنظیمات پیش‌فرض کاربران را تغییر دهند. به علاوه مایکروسافت می‌خواهد با این کار، کاربران مرورگر جدید خود با نام مایکروسافت اج را افزایش دهد. به هر حال این تصمیم از سمت مایکروسافت کار کاربران را دشوارتر از قبل می‌کند.

موزیلا مدعی است که برای حل این مشکل با مایکروسافت ارتباط برقرار کرده است اما در حال حاضر پیشرفتی در مذاکرات بین دو شرکت حاصل نشده و به این دلیل بیرد مجبور به انتشار نامه‌ای سرگشاده شده است. بیرد همچنین می‌افزاید:

ما به عنوان شرکت موزیلا از شما می‌خواهیم تا در تاکتیک‌های کسب و کار خود تجدید نظر کرده و به کاربران این حق را بدهید تا به راحتی مرورگر خود را برای تجربه‌ی محتوای آنلاین انتخاب کنند. لطفا به کاربران خود در ویندوز ۱۰ اجازه‌ی انتخابی که حق مسلم آن‌ها نیز هست را بدهید.

مایکروسافت نیز در پاسخ این گونه بیان می‌کند که:

ما ویندوز ۱۰ را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که به راحتی قابل بروزرسانی بوده و تجربه‌ای بی‌نظیر را برای کاربر در بر داشته باشد. در طی نصب سیستم عامل کاربران گزینه‌های گوناگون از جمله انتخاب مرورگر پیش‌فرض را پیش رو دارند و بعد از بروزرسانی نیز می‌توانند به راحتی مرورگر پیش‌فرض خود را تغییر دهند. ما ویندوز ۱۰ را به عنوان سرویسی برای کاربران عرضه کرده‌ایم و اگر با توجه به تجربه‌ی کاربران نیاز به ایجاد تغییری را مشاهده کنیم حتما آن تغییر را ایجاد خواهیم کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات