۶ نکته‌ی جالب درباره‌ی بخشیدن که نمی‌دانستید

پنج‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
دوره‌ی زندگی هر انسانی همراه با فراز و نشیب‌های زیادی است. در زندگی هر شخصی لحظاتی وجود دارد که احساس قربانی‌ شدن کرده‌ایم. از شریک زندگی‌مان که که وظایفش را انجام نمی دهد تا خیانت، قتل و بسیاری دیگر. در چنین مواقعی باید تصمیم بگیریم که می‌توانیم بخشنده باشیم یا نه؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بخشیدن کسی که باعث رنجش ما شده است شاید بر خلاف میل طبیعی انسان برای زنده ماندن و محافظت از خود باشد. هر یک از ما دلایل خاص خود را درباره‌ی اینکه چه کسی را ببخشیم، چه زمانی ببخشیم و برای چه چیزی ببخشیم، داریم. اما هر زمانی که شما عمیقا تصمیم به این کار کردید، می‌توانید این ۶ مورد را که براساس تحقیق انجام شده است را در نظر بگیرید.

۱. بخشندگی باعث احساس شادی و نشاط بیشتر شما می شود

بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که افراد بخشنده، افرادی شادتر و سالم‌تر از کسانی هستند که بخشنده نیستند. نگه‌داشتن کینه و نفرت، شادی و نشاط را از شما می‌گیرد و همانند یک محرک تنش‌زای مزمن، به سلامتی شما آسیب می‌رساند. اگر شما فردی بی‌گذشت و کینه‌جو هستید، هر زمانی که به واقعه‌ی پیش آمده فکر کنید، ترشح هورمون کورتیزول، که در جریان واکنش بدن به یک عامل استرس‌زا ترشح می‌شود، افزایش می‌یابد. فکر کردن درباره‌ی آسیب وارد شده می‌تواند فشار خون را بالا برده و به قلب صدمات جدی را وارد کند. در درازمدت شما را در مقابل بیماری آسیب پذیرتر کرده و شما را از توجه کردن به سلامتی و شادابی خود دور می‌کند. کینه‌جوdی همچین می‌تواند باعث بی‌اعتمادی شما به افرادی که به شما عشق و محبت می‌ورزند شود.

۲. کینه توزی شما را به یک انسان ضعیف النفس تبدیل می‌کند

بخشش می‌تواند به معنی ارسال این پیام به فرد باشد که همیشه عشق قوی‌تر از نفرت و ترس است

بهره‌مندی از مزایای بخشش، به پاسخ فرد مرتکب به بخشودگی بستگی دارد. اگر او همچنان به بی‌حرمتی کردن و نادیده گرفتن خواسته‌های شما ادامه دهد در نهایت احساس بی‌ارزش بودن و پوچی خواهید کرد و عزت نفس شما از بین می‌رود. تحقیقات بر روی زوجین نشان داده‌ است که زمانی که یکی از آنها هیچ تغییری در وی رخ ندهد و احساس پشیمانی نکند، بخشش طرف دیگری، عزت نفس شخص عفو کننده را کاهش می‌دهد. بخشندگی، عزت نفس را در میان زوجینی که مسئولیت‌پذیر هستند و بر روی تغییر رفتارشان کار می‌کنند افزایش می‌دهد.

forgiveness

۳. عدم بخشش باعث فرسایش احساس مشارکت می‌شود

یک ازدواج شاد و موفق، نتیجه‌ی هم پیمانی دو فرد بخشنده است. هر فردی در زندگی‌اش زمانی احساس ناکامی کرده است. گاهی اوقات با انجام برخی تغییرات کوچک نتایج بزرگی به دست می‌آوریم و می‌توانیم این چرخه منفی در زندگی را متوقف کنیم. زوجهایی که از لحاظ عاطفی به هم نزدیک‌تر هستند و به یکدیگر احساس تعهد و تعلق دارند، به احتمال زیاد بخشنده هستند. هنگامی که ما چیزهای بسیاری مانند زمان، فرزندان، پول، خانه و یا یک ارتباط عاطفی مثبت را از دست داده ایم، در چنین شرایطی بخشیدن سخت‌تر می‌شود.

۴. نیت یا قصد است که تفاوت ایجاد می‌کند

با گذشت شما چیزی را از دست نمی‌دهید؛ بلکه چیزی را به دست می‌آورید

طی کردن مراحل طرقی  در زندگی، نیازمند یادگیری بخشش است. بخشیدن فردی که به صورت غیر عمد باعث آسیب رساندن به دیگران شده،آسان تر از فردی است عمدا این کار را کرده است. همچین بخشیدن عملی که به دلیل شرایط محیطی و خارجی رخ داده است راحت‌تر از عملی است که بر اساس انتخاب شخصی انجام شده است. اگر از آن دسته افرادی نیستید که بتوانید به راحتی فردی را ببخشید، به همه‌ی شرایط خارجی که می‌تواند در وقوع حادثه دخیل باشد بدون اینکه هیچ خطایی از آن شخص سر بزند فکر کنید. شاید تحت شرایط استرس و تنش، اطلاعات نادرست، مستی، تهدید شده توسط دیگران مرتکب جرم شده باشد و یا شخصی با یک بیمار روانی بوده است. شاید این افراد زمانی که کودک یا نوجوان بوده‌اند مورد سوء‌استفاده و غفلت قرار گرفته باشند و یا اینکه به حال خود رها شده باشند. هر چند این شرایط باعث غافل شدن از رنجی که به شما وارد شده است نمی‌شود، اما ممکن است باعث شود تا بیشتر با شخص مرتکب جرم شده احساس همدلی کنید. آیا باز هم همان طرز فکر قبلی را دارید؟

۵. احساسات می‌تواند بر بخشیدن تاثیر بگذارند

مطالعات اخیر بر روی مغز نشان داده‌اند که هنگام بخشش، مراکز عاطفی و احساسی سیستم لیمبیک خون بیشتری را دریافت کرده و فعال‌تر می‌شوند. همچنین مطالعات نشان داده است که عواطف منفی از جمله خشم، بخشودگی را سخت‌تر می کند. برای بسیاری از ما بخشش، یک فرآیندی است که شامل بیان کردن و بررسی کردن خشم و فقدانی است که ما آن را احساس و تاثیر این عمل را روی زندگی مان درک می‌کنیم.

۶. بخشودگی می‌تواند یک عمل توانمندسازی باشد

شاید بتوانیم فردی را ببخشیم اما هرگز نمی‌توانیم او را فراموش کنیم

بخشودگی لزوما به معنی فراموش کردن یا مجازات نکردن شخص مخاطی نیست، هرچند که برای برخی افراد ممکن است معنی‌اش همین باشد. شاید بتوانیم شخصی را ببخشیم اما هرگز نمی‌توانیم او را فراموش کنیم. ممکن است از لحاظ عاطفی کسی را بخشیده باشیم، اما بازهم احساس کنیم که آنها باید تاوان کاری که کرده‌اند را بدهند. یا ممکن است خود را متعهد به محافظت از قربانیان در آینده بدانیم. برای محافظت و ایمن نگه داشتن خود ممکن است مجرم را از زندگی و جامعه‌مان حذف کنیم. بخشیدن و عفو کردن، به معنی انجام دادن همه این کارها از روی صلح و دوستی است، بدون اینکه قصد آسیب رساندن به آنها را داشته باشیم، آنها را بدبخت و بیچاره کنیم و یا اینکه دنبال انتقام باشیم.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا فکر می‌کنید که گذشت یک رابطه‌ی دو سویه است که هر دو از منافع آن بهره‌مند می‌شوند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات