با نصب ویندوز 10، این پنج ویژگی را از دست می‌دهید

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰
مطالعه 8 دقیقه
معمولا نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل‌ها‌ حاوی تغییر‌ها و امکانات جدیدی هستند. برخی مواقع این تغییرها شامل از دست رفتن ویژگی‌های قدیمی هم می‌شود. صفحه‌ی استارت تمام صفحه‌ی ویندوز ۸/۱ تنها چیزی نیست که برای کوچ کردن از ویندوز ۱۰ پیش قدم شده است! با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 به طور معمول با نصب سیستم عامل جدید ویندوز ۱۰، بعضی از ویژگی‌های قدیمی ویندوزها را از دست خواهید داد.

مقاله‌های مرتبط:

    پس از نصب ویندوز ۱۰، دیگر به صفحه‌ی شروع و لیست نرم‌افزارهای نصب شده‌ی تمام صفحه‌ در ویندوز ۸ و ۸/۱ دسترسی نخواهید داشت. فقط می‌توانید منوی شروع جدید و کاشی‌های پیوست شده را تغییر اندازه دهید. سازگاری نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ویندوز ۱۰ خوب است به طوری که نرم‌افزارهای بسیار قدیمی هنوز هم در آن اجرا می‌شوند. اما طبق معمول نیازمند استفاده از نسخه‌ی جدید ابزارهای امنیتی همچون ضدویروس‌ها و برخی از ابزار‌های سیستمی هستید. با این وجود نرم‌افزارهایی مانند: مدیریت کلیپ‌برد ویندوز (ClipMate) و آنالیزگر فضای دیسک سخت (WinDirStat) بدون هیچ مشکلی در ویندوز ۱۰ قابل اجرا هستند. البته چیزی شبیه به رابط کاربری مترو برای ابزارهای مجهز به صفحه‌ی لمسی یا به میل شما برای کامپیوترهای دسکتاپ قابل فعال شدن است اما منوی بروز شده‌ی سنتیِ استارت شکل و شمایل عالی به خود گرفته و کارایی بسیار خوبی نیز دارد.

    ویندوز ۱۰ رایگان رزرو شده از مایکروسافت در زمان بروز رسانی، سازگاری نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیستم را بررسی کرده و درصورت عدم سازگاری، به کاربر هشدار می‌دهد. برای مثال، فلاپی درایو‌های USB نیازمند نسخه‌ی جدید درایور بوده (فقط یک درایور در بخش بروز رسانی ویندوز ۱۰ وجود دارد که با بیشتر مدل‌ها سازگار است) و فلاپی درایوهای قبلی دیگر پشتیبانی نمی‌شوند.

    Lose App 1

    در ادامه‌ی مقاله، با جزئیات بیشتری به ۵ قابلیت کلیدی و ویژگی‌های مربوطه که بعد از بروز رسانی به ویندوز ۱۰ از دست خواهند رفت، می‌پردازیم.

    ۱. بروز رسانی و ابزارک‌ها

    ویژگی‌هایی وجود دارند که بخشی از ساختار ویندوز بوده و پس از بروز رسانی به ویندوز ۱۰ در دسترس نخواهند بود. کاربران نسخه‌ی خانگی (Home) ویندوز ۱۰، امکان غیرفعال سازی فرآیند بروز رسانی خودکار را نخواهند داشت. با نگاهی مثبت‌ گرایانه می‌توان این تغییر را مفید ارزیابی کرد؛ زیرا نصب نبودن بروز رسانی‌ها، ویندوز را در مقابل نرم‌افزارهای مخرب و دیگر حمله‌ها، آسیب‌پذیر می‌کند. برای نهایی سازی بروز رسانی، کاربر باید سیستم را دوباره روشن کند (Restart در اصطلاح فرنگی). در این نسخه از ویندوز ۱۰، کاربر فقط می‌‌تواند زمان‌بندی این اتفاق حتمی را تنظیم کند.

    ابزارک‌های ویندوز ۷ (معروف به گجت) که در حقیقت جزو ویژگی‌های ویندوز XP بودند، دیگر در ویندوز ۱۰ کاربردی ندارد و پس از بروز رسانی حذف خواهند شد ( ابزارک‌ها در ویندوز ۸/۱ هم قابل اجرا نیستند). بسیاری از ابزارک‌ها با کاشی‌های زنده‌ی نرم‌افزارها با ویژگی‌های مشابه جایگزین شده‌اند. برای مثال، اگر نیازمند نگاهی اجمالی به اطلاعات موجود در گزارش‌های هواشناسی هستید، درصورت فعال بودن گزینه‌ی کاشی زنده در منوی راست کلیک ظاهر شده بر روی کاشی‌ها، قادر به مشاهده‌ی اطلاعات، بدون اجرا کردن نرم‌افزار خواهید بود.

    Lose App 2

    ۲. بازی‌های ویندوز

    درست مانند ویندوز ۸/۱، در ویندوز ۱۰ هم برخی از بازی‌های نام آشنای دسکتاپ حذف شده است. بازی Solitaire به صورت پیش‌فرض با ویندوز ۱۰ نصب می‌شود؛ اما بازی‌هایی مانند Spider،FreeCell ،Hearts و حتی Minesweeper پس از ارتقا به ویندوز ۱۰ حذف خواهند شد.

    طبق گفته‌های مایکروسافت، هرلحظه که اراده کنید می‌توانید بازی‌های از دست رفته و مورد علاقه‌ی خود، همراه با گزینه‌های جذاب اضافی در سبک‌هایی همچون معما و چالشی را به طور رایگان از فروشگاه ویندوز دانلود کنید. در نسخه‌های رایگان مجبور به تماشای ۳۰ ثانیه‌ای تبلیغ برای هر بازی هستید. برای نسخه‌ی کامل و بدون تبلیغ هم باید مقداری هزینه کنید. به خاطر صفحه‌ها و گزینه‌های گرافیکی، شروع اجرای بازی‌ها کندتر از نسخه‌ی دسکتاپ است.

    Lose App 3

    ۳. مدیاسنتر

    ایده‌ی مدیاسنتر هرگز به معنای واقعی رشد نکرد. ایده‌ای برای تماشای تلویزیون با کارت تیونر داخلی در نمایشگری بزرگ که با سرویس‌های کابلی و ماهواره‌ای کار نمی‌کرد. ایده‌ای همراه با ابزارهای تمام صفحه، که تنها شامل سرویس‌های سرگرمی بوده و از زمان ویندوز ویستا تا به الان بروز رسانی نشده است. مدیاسنتر قادر به استریم از رایانه‌ی کاربر به یک جعبه‌ی توسعه دهنده‌ی مدیاسنتر ویژه (یا یک ایکس‌باکس ۳۶۰) بود که درحال حاضر با ابزار Miracast و Chromecast یا ویژگی تلویزیون ایکس‌باکس وان جایگزین شده است.

    قابلیت مدیاسنتر در ویندوز ۸/۱ به حالت تعلیق درآمده بود. اما مایکروسافت به طور صریح تایید کرد که درنهایت، مدیاسنتر برای همیشه از ویندوز ۱۰ کوچ کرده است. به دلیل کاهش کاربرد و عدم استفاده‌ی کاربران، مدیاسنتر در ویندوز ۱۰ موجود نخواهد بود (براندون از مایکروسافت این مورد را در وبلاگ ویندوز تایید کرد).

    مدیاسنتر تنها برای تماشای تلویزیون مفید نبود؛ بلکه اجازه‌ی تماشای دی‌وی‌دی‌ها را هم به کاربر می‌داد. با توجه به مشخصه‌های فعلی ویندوز ۱۰، تماشای دی‌وی‌دی در آن نیازمند نرم‌افزار پخش جداگانه‌ خواهد بود. به طور معمول، درایوهای سخت‌افزاری دی‌وی‌دی همراه با نرم‌افزارهای پخشی همچون Cyberlink PowerDVD عرضه می‌شوند. با این حال، مایکروسافت گزینه‌ی ویژه‌ای همراه با پخش‌کننده‌ی دی‌وی‌دی برای کاربرانی که از ویندوز ۷ یا ۸، به ویندوز ۱۰ بروز رسانی می‌کنند، پیشنهاد می‌دهد که فعلا جزئیات آن در دسترس نیست.

    Lose App 4

    ۴. حالت XP

    ویندوز ۷ نسخه‌های Professional، Ultimate و Enterprise شامل ابزاری به نام XP Mode بودند. این ابزار حاوی رونوشتی از رایانه‌ی مجازی ویندوز و بسته‌ی ویندوز XP برای اجرای نرم‌افزارهای قدیمی در ویندوز ۷ است؛ همان‌طور که این ویژگی در ویندوز ۸ نبود، دیگر در ویندوز ۱۰ هم وجود نخواهد داشت. به دلیل عملکرد ضعیف رایانه‌ی مجازی در کاربردهای چند رسانه‌ای، حالت XP برای کاربردهای تجاری درنظر گرفته شده بود؛ نه برای کاربرهای خانگی که صرفا از قابلیت چندرسانه‌ای رایانه‌ها بهره می‌برند.

    همان‌طور که بارها شنیده‌اید، بعد از ۶ سال ویندوز XP دیگر بروز رسانی‌های امنیتی را دریافت نخواهد کرد و حتی تاییدیه امنیتی ضدویروس برای ویندوز دیفندر و رایانه‌ی مجازی برای این سیستم‌عامل در دسترس نیست. پس این عجیب نیست که حالت XP در ویندوز ۱۰ موجود نباشد.

    اگر نرم‌افزار تحت ویندوز XP دارید که وجود آن برای شما ضروری است، از نرم‌افزارهای مجازی سازی مانند Virtual Box که اجازه‌ی اجرای نرم‌افزار مورد نظر را در قالب یک ماشین مجازی می‌دهد استفاده کنید. فراموش نکنید که با انجام این کار به سمت آسیب‌پذیری امنیتی پیش می‌روید.

    Lose App 5

    ۵. حالت مترو و IE همه جانبه

    اگرچه نرم‌افزارهای فروشگاه ویندوز هنوز هم در ویندوز ۱۰ قابل اجرا هستند اما کاربران نمی‌توانند از نرم‌افزارهای نسخه‌ی ویندوز ۸/۱ مانند Mail و Photos که با نرم‌افزارهای یونورسال با رابط کاربری و ویژگی‌های متفاوت جایگزین شده، استفاده کنند. نسخه‌ی سازگار با رابط لمسی مرورگر IE از دسترس خارج شده و هم‌اکنون مرورگر اِج (Edge) جایگزین آن است. مرورگر اِج رابط کاربری سازگارتری با صفحات لمس دارد اما متاسفانه تا پایان امسال شامل ویژگی‌ همگام‌سازی با سایر دستگا‌ه‌های ویندوزی برای نمایش تب‌های باز مرورگر در سایر دستگاه‌ها نخواهد بود.

    آنچه که به معنای واقعی کلمه از دست رفته، حالت مترو به صورت مجزا است. حالتی که هر نرم‌افزار در پنجره‌ی مربوط به خود و بصورت تمام صفحه  اجرا می‌شد و کاربر قادر به مشاهده‌ی هم‌زمان سه نرم‌افزار (یا دو نرم‌افزار به اضافه‌ی دسکتاپ) بود. کاربر می‌توانست نرم‌افزارها را به سلیقه‌ی خود مرتب کرده و با انگشت خود به مکان مورد نظر بکشد. شبیه‌ترین حالت ممکن به نسخه‌ی موجود در تبلت‌ها که نوار وظیفه‌ی عادی حذف شده و فقط می‌توانید از دو نرم‌افزار درحال اجرا به طور همزمان استفاده کنید.

    Lose App 6

    وان‌درایو

    نگران نباشید! وان‌درایو جزو موارد حذفی نیست؛ اما دیگر همان وان‌درایو سابق نخواهد بود. روش‌های مختلفی برای استفاده از وان‌درایو در ویندوز‌های مایکروسافت وجود دارد. وان‌درایو در ویندوز‌های ۸ و ۸/۱ جزو ساختار درونی ویندوز است اما برای استفاده از آن در ویندوز ۷ نیازمند دانلود Windows Live Essential (ابزاری شامل نرم‌افزارهای رایگان اضافی ویندوز) هستید. وان‌درایو جدید بازهم جزو ساختمان درونی ویندوز ۱۰ بوده و جایگزین نسخه‌های موجود در ویندوز ۸/۱ و Windows Live Essential شده است.

    وان‌درایو در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰، فقط پوشه‌ها و فایل‌هایی را که همگام‌سازی شده‌اند به طور آفلاین نمایش داده و امکان استفاده از آن‌ها را فراهم می‌کند. برخلاف نسخه‌ی موجود در ویندوز ۸/۱ که امکان کنترل و تغییر ساختار هر پوشه یا فایلی را در حالت آفلاین به کاربر می‌دهد. به طوری که کاربر قادر به ایجاد فایل‌های جدید، تغییر نام، مشاهده‌ی تصاویر بند‌انگشتی عکس‌ها و حتی جستجو بین پوشه‌های همگام‌سازی نشده هم هست. البته مایکروسافت وعده‌هایی برای انجام کارهای مشابه در ویندوز ۱۰ را برای سال آینده‌ی میلادی داده است.

    Lose App 7

    نظر شما مخاطب‌های گرامی زومیت درمورد ویندوز ۱۰ و تغییرهای آن چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات