با ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وان‌پلاس 2 آشنا شوید

سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
مطالعه 9 دقیقه
وان پلاس امروز پرچم‌دار جدید خود را با نام وان پلاس ۲ معرفی کرد. در حالی که این گوشی بدلیل بهره‌گیری از صفحه نمایش فول اچ‌دی به جای QHD و نیز نداشتن درگاه افزایش حافظه داخلی کاستی‌هایی دارد اما از ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری منحصر بفردی نیز بهره می‌برد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی این ویژگی‌ها بپردازیم.
تبلیغات

 وان پلاس گوشی جدید خود را قاتل پرچم‌دارها نام‌گذاری کرده است. شاید به نظر این لقب کمی به دور از واقعیت باشد اما ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری منحصر بفرد در کنار قیمت پایه‌ی بی‌نظیر ۳۲۹ دلاری می‌تواند توجه هر کسی را به خود جلب کند. در ادامه به چند ویژگی بارز وان پلاس ۲ خواهیم پرداخت.

سخت افزار

۱. یو‌اس‌بی نوع سی

بررسی نکسوس 5 گوگل

وان پلاس ۲ دارای پورت یو‌اس‌بی از نوع سی است. هر چند قبل از وان پلاس شرکت‌هایی مانند LeTV در گوشی‌های خود از این پورت استفاده کرده‌اند اما وان پلاس ۲ را می‌توان اول گوشی دارای یو‌اس‌بی نوع سی دانست که به صورت جهانی عرضه می‌شود. مهم‌ترین مزیت این نوع یو‌اس‌بی در اتصال راحت آن به گوشی است اما مشکل اصلی آن عدم پشتیبانی از شارژ سریع است.

۲. پشتیبانی از دو سیم کارت به صورت هم‌زمان

2015 07 29 151126

وان پلاس در گوشی جدید خود درگاهی برای قرار دادن دو سیم کارت تعبیه کرده است. گفتنی است هر دوی این درگاه‌ها از اینترنت همراه نسل چهارم, 4G، پشتیبانی می‌کنند.

۳. لرزش‌گیر اپتیکال دوربین

2015 07 29 151141

علاوه بر داشتن فلش LED دو رنگ و لنز ۶ لایه، وان پلاس دوربین ۱۳ مگاپیکسلی وان پلاس ۲ را به لرزش‌گیر اپتیکال نیز مجهز کرده است.

۴. فوکوس خودکار لیزری

2015 07 29 151156

اولین بار این ویژگی را در گوشی ‌ال‌جی جی ۳ مشاهده کردیم و این بار نوبت وان پلاس است تا از این فناوری بهره بگیرد. وان پلاس مدعی است این ویژگی باعث فوکوس خودکار در کمتر از ۰.۲ ثانیه می‌‌شود.

۵. حسگر اثر انگشت

2015 07 29 151212

وان پلاس در گوشی جدید خود از حسگر اثر انگشت خازنی بهره برده است. هر چند این حسگر مانند گلکسی اس ۶ سامسونگ و یا آیفون ۶ اپل عملکرد دکمه‌ای به صورت فشاری را ندارد اما به مانند ترک‌پد عمل می‌کند و علاوه بر شناخت اثر انگشت می‌تواند عملکرد یک دکمه‌ی لمسی را نیز داشته باشد.

۶. استفاده از بهترین سخت‌افزارهای موجود

2015 07 29 151223

وان پلاس علاوه بر بهره‌گیری از دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ نسخه‌ی ۲.۱ در کنار ۴ گیگابایت رم (نسخه ۶۴ گیگابایتی) یا ۳ گیگابایت رم (نسخه ۱۶ گیگابایتی) نیز بهره برده است تا یک بسته‌ی کامل از بهترین سخت‌افزارهای موجود بازار را در اختیار علاقه‌مندان به گوشی‌های خود قرار دهد.

۷. اسلایدر هشدار

2015 07 29 151252

اسلایدر سخت‌افزاری موجود در سمت چپ وان پلاس دو به شما این اجازه را می‌دهد که به سرعت گوشی خود را بر روی حالت عدم نمایش اعلانیه‌ها، نمایش اعلانیه‌های منتخب و یا نمایش تمامی اعلانیه‌ها، قرار دهید.

۸. قاپ پشتی قابل تعویض

oneplusone tn

وان پلاس با ارائه‌ی قاب پشتی از جنس چوب بامبو، چوب درخت اقاقیا، چوب زردآلوی مشکی رنگ و کولار گزینه‌های مختلفی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد تا با تعویض قاب پشتی تجربه‌ای متفاوت را در استفاده از گوشی داشته باشند.

نرم افزار

2015 07 29 151240

از زمانی که وان‌پلاس راه خود را از شرکت سایانوژن‌ماد جدا کرد، تصمیم گرفت تا در گوشی‌های خود از رابط کاربری جدیدی به نام اکسیژن بهره ببرد. این رابط کاربری که مبتنی بر اندروید است در اکثر مواقع مانند اندروید خام عمل می‌کند. وان پلاس ۲ از نسخه‌ی دوم Oxygen OS بهره خواهد برد که مبتی بر اندروید ۵.۱.۱ طراحی شده است.

همان طور که اشاره شد این رابط کاربری در ظاهر مانند اندروید خام است اما ویژگی‌های کاربردی بسیاری نیز علاوه بر ویژگی‌های اندروید خام دارد که استفاده از گوشی را بسیار راحت‌تر می‌کنند. در ادامه به مرور برخی از این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

۱. دکمه‌های خازنی قابل تنظیم

oneplus buttons

وان پلاس ۲ دارای سه دکمه‌ی خازنی است که دکمه‌ی وسطی با وجود داشتن برآمدگی به دلیل بهره‌گیری از حسگر اثر انگشت، قابل کلیک کردن نیست. در دو سمت این دکمه، دو دکمه‌ی خازنی که به رنگ آبی روشن می‌شوند، قرار گرفته‌اند. نکته‌ی جالب اینجا است که می‌توانید عملکرد هر سه دکمه را به دلخواه خودتان تنظیم کنید.

به علاوه اگر علاقه‌ای به دکمه‌های خازنی نداشته باشید، می‌توانید آن‌ها را غیر فعال کرده و از دکمه‌های ناوبری روی صفحه نمایش همانند نکسوس، استفاده کنید. اگر بخواهید از دکمه‌های خازنی استفاده کنید می‌توانید جای دکمه‌ی بازگشت و چند‌وظیفگی را عوض کنید و یا دکمه‌ی وسط را طوری تنظیم کنید که با دو بار کلیک بر روی آن به اپلیکیشن دوربین گوشی هدایت شوید.

در لیست زیر می‌توانید تمامی کاربردهایی که قابلیت اضافه کردن به عملکرد دکمه‌های خازنی را دارند، ببینید:

  • باز یا بسته کردن منو
  • نشان دادن اپلیکیشن‌های فعال
  • کمک کننده‌ی جستجو
  • خاموش کردن صفحه نمایش
  • باز کردن اپلیکیشن دوربین گوشی
  • جستجوی صوتی
  • باز کردن آخرین اپلیکیشن مورد استفاده
  • باز کردن قفسه یا شلف

۲. قفسه یا شلف

shelf 1

این بخش که به تازگی به رابط کاربری اکسیژن اضافه شده است، پنلی است که مخاطبین و اپلیکیشن‌های پراستفاده‌ی شما را نشان می‌دهد. قفسه‌د مذکور به صورت خودکار تشکیل می‌شود و به شما اجازه می‌دهد تا کارهای خود را سریع‌تر انجام دهید. این پنل همانند بلینک فید اچ‌تی‌سی در صفحه‌ی چپ صفحه‌ی هوم گوشی قرار دارد. اگر علاقه‌ای به استفاده از این ویژگی نداشته باشید می‌توانید آن را غیرفعال کنید، البته احتمالا بعدها با اضافه شدن امکانات شخصی‌سازی بیشتر شاهد کاربردی‌تر شدن این پنل باشیم.

۳. باز کردن سریع گوشی با حسگر اثر انگشت

finger

وان پلاس ۲ مجهز به حسگر اثر انگشت لمسی بر روی پنل جلویی گوشی است که وان پلاس مدعی بهتر بودن آن از حسگر مورد استفاده در آیفون۶ است. اما نکته‌ی جالب این است که برخلاف آیفون ۶ و یا گلکسی اس ۶ نیازی به روشن کردن صفحه نمایش برای فعال شدن حسگر نیست و حتی در حالتی که صفحه نمایش خاموش است نیز می‌توانید با قرار دادن انگشت خود بر روی آن، گوشی را روشن کرده و به صفحه‌ی هوم هدایت شوید.

۴. پک‌های آیکونی

icons

اندروید سیستم عاملی است که با استفاده از لانچرهای مختلف می‌توان شکل آیکون‌های مورد استفاده برای اپلیکیشن‌ها در آن را نیز تغییر داد. خبر خوب برای علاقه‌مندان به وان پلاس این است که رابط کاربری Oxygen OS این شرکت علاوه بر پشتیبانی از شکل آیکون‌های پیش‌فرض اندروید، امکان انتخاب از بین سه پک دیگر برای آیکون‌ها را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

۵. تم تیره

dark

به تازگی گوگل نیز با اضافه کردن تم تیره به اندروید به کاربر اجازه می‌دهد تا با انتخاب آن تمامی رنگ‌های سفید پس‌زمینه را به رنگ مشکی تبدیل کند تا در شب نیز استفاده‌ی راحتی از گوشی داشته باشد. اما این ویژگی به همراه ارائه‌ی اندروید M به آن اضافه خواهد شد. وان پلاس تا زمان معرفی اندروید ام منتظر نمانده و در وان پلاس ۲ به شما اجازه‌ی انتخاب تم تیره را نیز می‌دهد.

۶. پشتیبانی از ژست‌های حرکتی

gestures

وان پلاس ۲ از ژست‌های حرکتی خاصی بهره می برد که کار با آن را بسیار راحت می‌کند. علاوه بر دوبار لمس صفحه نمایش برای روشن کردن آن که در گوشی‌های ال‌جی نیز قبلا آن را دیده‌ایم، ژست‌هایی مانند نوشتن O برای باز کردن اپلیکیشن دوربین و نوشتن V برای استفاده از فلش به عنوان چراغ قوه در وان پلاس ۲ پشتیبانی می‌شوند.

۷. تغییر رنگ نشانه‌ها در بخش تنظیمات

one1

زبان طراحی متریال در اندروید ۵ برپایه‌ی طراحی مسطح و قابلیت تشخیص پس‌زمینه و نوشته‌ها استوار است. در وان پلاس ۲ می‌توانید رنگ نشانه‌ها در بخش تنظیمات را تغییر داده و به رنگ دلخواه خود درآورید.

۸. شخصی‌سازی رنگ ال‌ای‌دی مربوط به اعلانات

led

نهایتا، وان پلاس ۲ به شما اجازه می‌دهد تا رنگ ال‌ای‌دی مربوط به اعلانیه‌ها را تغییر دهید. برای مثال می‌توانید رنگ قرمز را برای تماس‌های از دست رفته و رنگ آبی را برای پیامک جدید قرار دهید تا بتوانید با استفاده از رنگ ا‌ل‌ای‌دی، نوع اعلانیه خود را تشخیص دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات